Hyvä olo

16 vinkkiä kesäkilojen karkotukseen

Julkaistu:

MOTIVAATIO
Kesäkiloja tuli ja motivaatio meni. Personal trainer Päivi Pelkosen vinkeillä pääset takaisin vauhtiin.

1. Luo tavoite

Määrittele konkreettinen, realistinen ja mitattavissa oleva laihtumistavoite. Numeroiden, kuten painon tai vyötärön ympäryksen, seuraaminen motivoi.

2. Nauti matkasta

Jotta painonpudotus on kestävää, se on otettava osaksi elämää, varsinkin, jos on paljon pudotettavaa. Tee painonpudotuksesta juuri elämäntilanteeseesi sopiva. Käytä kekseliäisyyttä sekä ruuanlaitossa että liikunnassa.

3. Muista välitavoitteet

Jos ylipainoa on kertynyt paljon, välitavoitteiden merkitys korostuu, sillä kokonaispainonpudotus voi tuntua aluksi uuvuttavalta ja mahdottomaltakin saavuttaa. Keskity esimerkiksi viiden kilon pudotukseen kerrallaan.

4. Rakkaudesta lajiin

Harrasta sellaista liikuntaa, mistä oikeasti pidät. Jokin laji voi olla tehokas, mutta jos inhoat sitä ja joudut aina patistelemaan itseäsi harrastuksen pariin, se ei ole kestävä ratkaisu laihdutuksen kannalta. Jos edellisestä liikuntakerrasta on jo vuosia, on hyvä aloittaa rauhallisesti esimerkiksi kävelylenkeillä. Liikuntakerran pituutta ja tehokkuutta voi lisätä vähitellen kunnon kohotessa. Joillekin paluu nuoruuden harrastuksen pariin voi motivoida.

5. Hanki omat cheerleaderisi

Heikkoina hetkinä on hyvä olla joku, kehen ottaa yhteyttä ja kenen kanssa purkaa tuntoja, kun liikunta ei huvita tai sipsikasa maistuisi. Hyvä ystävä, kumppani, personal trainer tai laihdutusporukka voi kannustaa pysymään hoikalla tiellä.

6. Yksin, kaksin vai ryhmässä?

Joku haluaa ehdottomasti harrastaa liikuntaa ylhäisessä yksinäisyydessä, mutta toinen saattaa treenata mieluummin kaverin kanssa tai porukassa. Etsi oma tapasi nauttia liikunnasta ja hakeudu porukkaan tai siitä pois.

7. Ota painonpudotus osaksi elämää

Laihtuminen vaatii ajatustyötä. On mietittävä, mitkä ruokailu- ja liikuntaratkaisut ovat ne kaikista kestävimmät omassa elämäntilanteessa. Pienten lasten vanhemman voi joskus olla vaikea irtautua jumppatunnille, joten päivät on hyvä täyttää arkiliikunnalla. Kiireinen työmyyrä voi taas tehdä ainakin osan työmatkastaan pyöräillen tai kävellen. Hyvästä ruuasta ja seurastakaan ei kannata luopua, vaan opettele kohtuus.

8. Tehot irti arjesta

Arki on täynnä mahdollisuuksia pienille liikuntapyrähdyksille. Portaiden kävely, kaupassa käynti kävellen, lasten kanssa pihalla leikkiminen ja kotipuuhat kuluttavat kaloreita enemmän kuin television katsominen.

Kulje pidempää maisemareittiä töistä kotiin, anna naapureille ihmettelemisen aihetta kyykkyhyppelemällä postilaatikolle tai tee vatsalihasliikkeitä vedenkeittimen poristessa. Käytä mielikuvitustasi lisätäksesi aktiivisuutta arkeen.


9. Elä kuin laiheliini

Aloita heti elämään niin kuin olisit tavoitepainossasi. Nauti lounaaksi täyttävä salaatti ja reippaile työmatka. Nauti jälkiruuaksi pelkkä kahvi tai tee.

10. Motivaatiovaate

Ota esille motivaatio- tai tavoitevaatteesi, jonka haluat vetää ylle kilojen karistua. Tavoitevaate voi olla vaikka upea häämekko tai napakat farkut.

11. Kuvaa itsesi

Ota kuva lähtötilanteestasi ja seuraa edistymistäsi kuvaamalla.

12. Katse peiliin

Katso itseäsi hyväksyvästi peilistä ja keskity niihin kohtiin joista erityisesti pidät itsessäsi.

13. Terveellinen loppuelämä

Normaalipainon saavuttamisen jälkeen monet saattavat saada lääkäriltä ilouutisia. Laihtumalla voi päästä eroon esimerkiksi verenpainelääkityksestä tai jopa aikuisiän diabeteksesta.

Mieliala- ja unilääkkeetkin voivat käydä tarpeettomiksi. Elämänlaatu voi parantua yllättävän paljon ja monien elintapasairauksien riski laskee.

14. Lyhenevät välimatkat

Jos kuljet työmatkasi tai muut välimatkasi kävellen tai pyörällä, mittaa matkaan kulunut aika ja seuraa, kuinka aika lyhenee kuntosi kohotessa.

15. Hyvä olo

Liikkuminen ja terveellinen ruokailu tuottavat useasti hyvää oloa, johon jää koukkuun. Käytä tätä oloa motivaattorinasi.

16. Ruoki positiivista asennetta

Innostu joka päivä uudestaan uudesta elämäntavastasi.

Kokeile uusia reseptejä tai reittejä, uskalla poistua mukavuusalueeltasi ja löydä positiivinen asenne tekemiseesi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt