Hyvä olo

Karita Tykkä: Hyvät rutiinit ovat tärkeitä onnistuneille muutoksille

Julkaistu:

Karita Tykkää
Kesä on aikaa, jolloin rutiinit yleensä jäävät sivuun, kun vaihdamme vapaalle ja hyppäämme lomatunnelmiin.
Siksi lomalta paluu töihin voikin olla melko epämiellyttävää ja olo arjen työkuviossa tuntua ahdistavalta ja stressaavalta. Mikä avuksi?

On toki hyvä välillä päästää irti arjen kaavoista ja stressaavista asioista, rentoutua ja nauttia lomasta, mutta jos lomalla pystyy noudattamaan edes joitain hyviä rutiineja, on paluu töihin helpompaa.


Toinen vaihtoehto on palauttaa hyvät rutiinit elämäänsä vähintään viikko ennen töiden alkamista ja helpottaa näin lomalta paluuta. Toisaalta, jos stressi pamahtaa päin kasvoja heti töihin palattua, voi panostaa tekemällä vastapainoksi asioita, jotka rentouttavat kehoa ja mieltä, ja lisätä sen jälkeen hyviä rutiineja takaisin elämäänsä. Rutiineja miettiessä voi pohtia, mikä auttaisi etenemään kohti omia päämääriä ja mikä tukisi kokonaisvaltaista hyvinvointia. On myös tärkeää kuunnella, mitä keho tarvitsee juuri nyt.


Miksi rutiinit sitten ovat tärkeitä? Ensinnäkin, itse en usko, että mikään lyhytaikainen muutos tai kuurityyppinen ajattelu tuottaa pysyvän muutoksen. Siihen tarvitaan säännöllisyys – teko, joka toistuu, ja kun toistoa tulee tarpeeksi, muuttuu se luonnolliseksi tavaksi, jota ei tarvitse enää miettiä tai suunnitella.

Itselleni tärkein rutiini on aamurutiini. Jokainen aamuni alkaa kiitollisuuspäiväkirjan kirjoituksella, vedenjuonnilla, lyhyellä kehon liikuttelulla ja ravintorikkaalla aamiaisella. Tämä rutiini on ollut osa elämääni jo muutaman vuoden ja vie kokonaisuudessaan reilun puoli tuntia. Tämä toistuva rutiini luo päivääni hyvän energian ja tunnelman. Mieli muuttuu positiiviseksi heti aamusta ja keho herää hyvin uuteen aamuun.


Vapaina viikonloppuina rutiini on pidempi, sillä aamupalalla on kiva viipyillä hieman kauemmin, jos ja kun aikaa on. Rutiineja on toki muitakin, mutta tärkeimpänä pidän juuri sitä, miten aloitan aamuni.

Stressin yllättäessä pidän huolen, että teen itselleni mieleisiä asioita. Teen muun muassa rentoutusharjoitteita, meditoin ja pyrin sanomaan ei ylimääräisille töille. Valmistan myös lempiruokiani, katan pöydän kauniisti, nautin ja yritän keskittyä elämäni pieniin arjen iloihin.


Stressin keskellä rutiinien merkitys korostuu entisestään. Kun pidän hyvistä rutiineista kiinni, huomaan kestäväni kiirettä ja hektistä aikataulua sekä työpaineita paremmin. Hyvät rutiinit tuovat elinvoimaisen olon ja energian ja ovat hyödyllisiä meille kaikille.

Ravitseva ja monipuolinen ruoka ja tietyt superruoat tukevat myös stressin keskellä. Ne kannattaakin ottaa osaksi omaa rutiiniaan.

Ruokaohjeita ravintorikkaisiin vaihtoehtoihin ja lisukkeisiin löydät Superlemon –blogistani ja kirjoistani Raakaa ja makeaa ja Hyvää huomenta.

Iloa ja energiaa työpäiviin!