Loppuiko loma? – 5 vinkkiä pehmeämpään töihin paluuseen

Kaipaatko päivittäisiin rutiineihin vai ahdistaako töihin paluu? Riittävät yöunet ja mieluinen vapaa-aika auttavat arjessa.

Riittävät yöunet auttavat jaksamaan töissä.

10.8.2015 16:11

Loma on voinut olla rentouttava ja elähdyttävä, tai se on voinut mennä täysin myttyyn. Pieleen mennyt lomakaan ei ole surkuttelun paikka, sillä kaikenlaiset kokemukset antavat uusia näkökulmia ja ajatuksia tulevaan. Saatat oppia lisää itsestäsi ja millainen loma sopii sinulle parhaiten. Lomalla on tärkeää saada tuntuma siihen, millaista on olla rentoutunut. Virkistävästä lomasta taas kannattaa ottaa hyödyt irti vielä töissä.

Tarpeeksi palauttavan loman optimipituudesta on useampia tutkimustuloksia. Hollantilaistutkimuksessa on selvinnyt, että osa tutkituista lomailijoista koki unenlaatunsa, mielialansa, väsymyksensä ja jännittyneisyytensä paranevan jo ensimmäisenä lomapäivänä. Lopuilla loman myönteiset vaikutukset tulivat viimeistään neljän päivän päästä. Työterveyslaitoksen tutkimuksissa lomailijoiden hyvinvointi parani keskimäärin kahdeksan lomapäivän aikana.

Tutkimukset ovat hieman eri linjoilla myös loman virkistävän vaikutuksen keston suhteen. Hollantilaistutkimuksessa loman terveyshyödyt haihtuivat viikossa loman pituudesta huolimatta, kun taas työterveyslaitoksen tutkimuksessa stressitaso kipusi lomaa edeltävälle tasolle 2–3 viikossa.

Tutkimustuloksista voi päätellä ainakin sen, että jokaisen on mietittävä omalla kohdallaan, millainen lomailu sopii itselle ja mikä virkistää parhaiten. Loman jälkeinen rennon virkeä aika kannattaa käyttää hyödyksi vakiinnuttamalla työstressiä ennalta ehkäiseviä tapoja. Jos töihin paluu tuntuu ahdistavalta, ei siitäkään kannata huolestua, kunhan ahdistus pysyy kohtuuden rajoissa. Tärkeää on keskittyä mieleiseen vapaa-aikaan.

Lomalla mieli rentoutuu. Ota lomalla tulleet työhön liittyvät oivallukset puheeksi työpaikallasi.

IS keräsi asiantuntijoiden vinkit, joilla paluu arkeen sujuu pehmeämmin.

1. Lähde ajoissa kotiin

Yritä välttää ylitöiden haalimista heti lomalta palattuasi. Jos mahdollista, pidä alkuun muutama lyhyempi päivä. Älä vaadi itseltäsi liikoja.

2. Jatka mieluisia lomatapoja arjessa

Yritä tuoda pieniä hyviä lomatapoja virkistämään arkea. Vietitkö loman rannalla? Samaan tunnelmaan voi päästä pulahtamalla uimahallissa aamulla ennen töihin menoa. Kävitkö kaupunkilomalla? Vietä ruokatuntisi lähimmässä kahvilassa. Kesä ei ole vielä ohi, vapaa-aika kannattaa käyttää mieluisiin asioihin.

3. Nuku riittävästi

Kaiken jaksamisen peruskivi on hyvin nukutut yöunet, joten älä kerrytä univajetta. Tarkastele miten voit lopettaa unen määrästä nipistämisen omassa elämässäsi.

4. Katso työpaikkaasi uusin silmin

Pidemmältä lomalta tulija saattaa nähdä työyhteisönsä tuoreesta näkökulmasta. Jaa lomalla tai töihin palatessasi mieleesi tulleet kehitysideat työyhteisössäsi.

5. Tartu hyviin asioihin töissä

Keskity töissä asioihin joihin olet tyytyväinen, kuten erinomaiset työkaverit, rennot asiakkaat tai rauhallinen työpiste.

Asiantuntijat: Tutkija Jessica De Bloom, työterveyspsykologi Sirkku Kivistö, Työterveyslaitos

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?