Puolimatkan tavoite saavutettu – näillä eväille kohti uusia triathlonhaasteita - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Puolimatkan tavoite saavutettu – näillä eväille kohti uusia triathlonhaasteita

Puolen vuoden harjoittelulla voi päästä triathlonin puolimatkan läpi.

Joroisten teräsmieskisa on järjestetty Joroisissa vuodesta 1983.­

23.7.2015 11:55 | Päivitetty 23.7.2015 12:13

Viime vuoden marraskuussa tavoitteeksi asetettu Joroisten puolimatkan triathlon on nyt takana. Joulukuun alussa tehdyt kuntotestit osoittivat, että tekemistä riittää, mutta oikeanlaisella harjoittelulla matkasta on mahdollista selvitä.

– Prosessi eteni melkein kuin juna. Alkutestuksien jälkeen meni aika paljon aikaa ja paukkuja peruskuntoalueen työstämiseen ja 2-3 kuukautta mentiin aika matalalla intesiteetillä. Valmentajalla ei ollut missään vaiheessa silti epäilystä, ettei Joroisten kisa menisi kunnialla läpi. Hyvä lihaskunto ja kyky oppia esimerkiksi uintitekniikkaa auttoi merkittävästi, valmentaja Tiina Boman kommentoi puolivuotista taivalta Joroisten kisan jälkeen.

Ensikertalaisen oli turha asettaa mitään hurjaa loppuaikatavoitetta. Valmentaja Boman arvioi joulukuussa alkutestien jälkeen, että Joroisten loppuaika jää kuuden ja kuuden puolen tunnin väliin, ja sinne lopulta mentiin. Rennosti otetun uinnin (39 min) ja pyöräilyn (2.55 h) jälkeen juoksujalkaa ei kuitenkaan kovempaan suoritukseen riittänyt ja loppuaika olikin 6 tuntia ja 13 minuuttia. Samalla tuli myös juostua elämäni ensimmäinen puolimaraton, eikä se uinnin ja pyöräilyn jälkeen mitään herkkua ollut, koska lihaskestävyyden kanssa on vielä tekemistä.

Jokainen maaliin päässyt palkittiin komealla mitalilla.­

Juoksuosuuteen kului siis luvattoman paljon aikaa ja sen kehittäminen on seuraavaksi edessä. Osasyynä heikkoon juoksuun on se, että keväällä harjoittelua hankaloittivat rasitusvammat ja juoksumäärät jäivät aika vähäisiksi. Valmentaja Boman on useaan kertaan sanonut, että juoksu valmistuu viimeisenä, ellei sitten ole hyvällä juoksutaustalla lajin pariin tuleva harrastaja. Kun juoksu kulkee, alkaa kokonaisuus olla ihan hyvin kasassa.

– Keväällä juoksumäärät olivat aika maltillisia. Niin sanonut pitkät ja reippaat juoksut jäivät aika vähälle ja juoksulihasten lihaskestävyys ei ole vielä sillä tasolla, että juoksu lähtisi lentoon, varsinkaan pyöräilyn jälkeen, Tiina Boman toteaa.

Kysymys kuuluukin, millaisella harjoitteilla pyöräilyyn saadaan sellaista tehoa, että pidempi pyöräilymatka ei syö juoksujalkaa?

– Pyöräily paranee varmasti koko ajan ja sen treenaamiseenkin saadaan vielä monta erilaista harjoitetta. Nythän mentiin aika perusasioilla, Boman sanoo.

Juoksun suhteen auttanee parhaiten se, että aletaan juosta enemmän kuitenkin niin, että paikat pysyvät kunnossa. Bomanilla on tähän jo selvät sävelet.

– Juoksussa lähtisin syksyllä siitä, että ”raaka” juoksuvauhti (ei uintia ja pyöräilyä alla) saadaan nousemaan paremmalle tasolle. Eli ennätykset matkoilla 3–21km uusiksi! Jos puolimatkan kisassa haluaa juosta kahteen tuntiin, pitää puolimaraton mennä tunnin ja 45 minuutin aikaan.

Myös valtiovarainministeri Alexander Stubb (kesk) osallistui Joroisten klassikkokisaan.­

Syksyn ja alkukevään aikana juoksuvauhteja saadaan ylöspäin lisäämällä siis juoksumäärää ja tekemällä erilaisia ja erivauhtisia harjoitteita monipuolisesti ohjelmaan. Myös pyöräilyssä talvikaudella keskitytään nostamaan vauhtireserviä ja kevään tullen pitkillä treeneillä kehitetään kestävyyttä. Keväällä tehdään niin sanottuja pitkiä, ”kovia” yhdistelmiä, jotka nostavat kisakuntoa ja totuttavat lihaksiston kilpailusuoritukseen.

Triathlon on laji, joka on koukuttanut jo harjoituskaudella, vaikka alla ei tuolloin ollut vielä yhtään kisaa. Nälkä kasvaa koko ajan syödessä ja halu mennä eteenpäin on kova – puolimatkasta tahtoo tietysti selvitä paremmin läpi ja samalla mielessä ovat jo pidemmät matkat. Onko täyden matkan kisasta mahdollista selvitä läpi jo reilun vuoden kuluttua, vaikka puolikkaastakin kisasta jäi vielä paljon hampaankoloon?

– Jos ja kun treenaaminen jatkuu samanlaisena ja nousujohteisena, en näkisi asiassa mitään esteitä, Boman toteaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?