Hyvä olo

Kesäherkut tarttuvat helposti vyötärölle – Näin vältät jo ennakkoon loman jälkeisen pakkotreenin

Julkaistu:

Karita Tykkää
Lomalla ei tarvitse tiukkapipoisesti tarkkailla jokaista suupalaa, mutta pieni ennakointi vähentää kesälomien jälkeistä kurinpalautusta.
Karita Tykkä kertoo IS:n lukijoille oman kesätreeninsä.


Kesä on grillailun ja nautiskelun aikaa, ja hyvä niin. Monilla alkaa kesälomien jälkeen kova treeni, jotta loman aikana kertyneet kilot saisivat kyytiä. Minusta sen voi välttää liikkumalla ja liikuttamalla kehoa säännöllisesti ja monipuolisesti.

Itselläni kesään kuuluvat mukavat lyhyehköt treenit, jotka piristävät kummasti kesäpäiviäni. Tänään kerron teille yhden lyhyen, mutta oikein tehtynä, erittäin tehokkaan ja monipuolisen fustra-harjoituksen. Maalle lähtiessäni pyysin Fustra-koordinaattori Ari Laakkosta tekemään minulle helposti toteutettavan ohjelman.

Nyt näytän kolme liikettä tuosta ohjelmasta. Nämä liikkeet ovat mukavia ja helppoja toteuttaa missä vain, ja ne vahvistavat koko kehoa. Voit tehdä ne yksinään tai yhdistää ne johonkin muuhun harjoitukseen. Toista liikkeet omien voimiesi mukaisesti, mutta muista myös haastaa itsesi. Tee mieluummin huolellisesti vähemmän kuin hutiloiden enemmän. Määrä ei korvaa laatua. Tee siis liikkeitä huolellisesti ja keskittyneesti koko kesän, ja keho kiittää.

Rotaatio:


Asetu selinmakuulle ja laske kädet vartalon vierelle kämmenet rennosti ylöspäin. Nosta jalat 90 asteen kulmaan lantion päälle. Vedä vatsaa sisään, paina hartioita ja ristiselkää lattiaa vasten.

Sisäänhengityksellä käännä alavartaloa suorassa linjassa sivulle ja uloshengityksellä palauta alavartalo alkuasentoon. Varmista, ettei rintakehäsi ja hartiasi lähde kiertymään liikkeen mukana. Pidä vatsa tiukkana ja äläkä päästä sitä pulistumaan ulospäin. Toista sama määrä molemmille puolille.

Minikyykky:


Ota kapea haara-asento, jalkaterät suoraan eteenpäin ja keppi rinnalle. Lähde ”istuutumaan” sisäänhengityksellä alas ja pyri pitämään polvet varpaiden suuntaisesti. Hengitä ulos noustessa takaisin ylös. Muista pitää selkä suorana ja vatsa tiukkana koko suorituksen ajan. Keskity lihaksiin ja kehosi tuntemuksiin. Toista omien voimiesi mukaan.

Perhonen päinmakuulla:


Käy päinmakuulle, laita kädet sivulle peukalot alaspäin ja kämmenet jalkoja vasten. Kiinnitä huomio vatsalihaksiin ja pidä vatsalihakset tiukkana ja lapatuki aktiivisena. Hengitä ulos ja samalla kuljettaen kädet hitaasti ylös. Peukalo ohjaa liikettä. Älä anna hartioiden nousta korvia kohti. Hengitä sisään palauttaessasi kädet rauhallisesti takaisin lähtöasentoon. Jatka omien voimiesi mukaan.


Keho pysyy kevyenä kun kesällä nauttii raikasta ja ravintorikasta ruokaa. Kauden tuoreet marjat ja muut luonnonantimet tekevät sen helpoksi ja herkulliseksi. Reseptejä kesän terveellisiin herkutteluhetkiin löydät SuperLemon-blogistani.

Energisin terkuin,

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt