Hyvä olo

Puolen tunnin istuminen hidastaa aineenvaihduntaa 90 % – näin paljon töissä pitäisi seistä

Julkaistu:

Istuminen
The Washington Post -lehden mukaan vain puolen tunnin istuminen hidastaa aineenvaihduntaa peräti 90 prosenttia.
The Washington Post julkaisi äskettäin artikkelin viime vuosina paljon puhuttaneesta aiheesta, nimittäin istumisesta.

Monet toimistotyöntekijät istuvat päivän aikana jopa kymmenen tuntia: ensin kahdeksan tuntia töissä, sen jälkeen autossa tai bussissa ja vielä kotonakin, kun sohva tai tietokonepöytä vetää puoleensa.

The Washington Postin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan toimistotyöntekijöiden olisi hyvä seistä kahdesta neljään tuntiin työpäivänsä aikana, jos se mitenkään on mahdollista.

Liika istuminen yhdistetty lukuisiin sairauksiin


Tutkijat ja lääketieteen asiantuntijat ovat jo pitkään varoitelleen pitkäkestoisen istumisen haitallisista terveysvaikutuksista. Istumisen terveyshaitat on yhdistetty tutkimuksissa merkittävästi korkeampaan sydänsairausriskiin, diabetekseen, ylipainoon, syöpään, lihas- ja nivelongelmiin sekä masennukseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jotkut ovat Washington Postin mukaan jopa sitä mieltä, että liika istuminen on terveydelle haitallisempaa kuin tupakointi ja että se tappaa enemmän ihmisiä kuin HIV.

Arvostetussa British Journal of Sports Medicine -tiedelehdessä julkaistussa asiantuntijan lausunnossa todetaan, että amerikkalaisten pitäisi seistä tai kävellä vähintään kahden tunnin ajan kahdeksan tunnin pituisen työpäivän aikana. Lausunnon mukaan kahden tunnin seisomisen tulisi kuitenkin olla vasta alkua, ja määrä pitäisikin tuplata pikku hiljaa.

Suomalaisen terveysliikuntaan erikoistuneen UKK-instituutin erikoistutkijan Pauliina Husun mukaan asennon vaihtamisella työpäivän aikana on ehdottomasti hyötyä terveydelle.

– Asennon vaihtamisesta on hyötyä, mutta istumista ei kannata kokonaan vaihtaa seisomiseen. Myös paikallaan seisomisella voi olla terveyshaittoja. Tärkeää olisi säännöllisin väliajoin vaihtaa asentoa. Toki seistessä on helpompaa ottaa pieniä liikkeitä, Husu kommentoi.

Seisominen ei ole ainoa keino vähentää istumista


The Washington Postin haastattelemien tutkijoiden mukaan on hyvä asia käyttää työpistettä, jonka ääressä voi sekä seistä että istua.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lehden mukaan aineenvaihdunta voi hidastua jopa 90 prosenttia vain puolen tunnin istumisen jälkeen. Jos yhtäjaksoinen seisominen tuntuu äärimmäisen haastavalta, kannattaa aloittaa sillä, että seisoo vaikka viisikin minuuttia puolen tunnin välein kerrallaan. Tämä saa aineenvaihdunnan uudestaan liikkeelle.

– Aineenvaihduntaa kannattaa aktivoida päivän aikana. En osaa ottaa kantaa siihen, kuinka paljon aineenvaihdunta hidastuu prosentuaalisesti. Paras olisi vaihtaa asentoa säännöllisesti, Pauliina Husu sanoo.

Seisomisvaihtoehdon tarjoava työpiste ei kuitenkaan ole ainoa mahdollisuus aktiviteetin lisäämiseksi.

Työpäivän aikana voi esimerkiksi kävellä aina puhuessaan puhelimessa, käyttää portaita hissin sijasta, pitää kokouksia seisten tai vaikka lähteä ulos kävelemään taukojen aikana.

Työmatkat kannattaisi taittaa kävellen tai polkupyörällä varsinkin silloin, jos päivittäinen työ sisältää paljon istumista.

Suomalaiset liikuntasuositukset: kaksi ja puoli tuntia hyötyliikuntaa ja lisäksi lihaskuntoharjoituksia

Suomalaisen UKK-instituutin liikuntasuositusten mukaan jokaisen tulisi harrastaa reipasta hyötyliikuntaa, esimerkiksi kävelyä tai kevyttä pyöräilyä, ainakin kaksi ja puoli tuntia viikossa.

Lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi kehittää ainakin kaksi kertaa viikossa. Tällaista liikuntaa voisi olla esimerkiksi tehokas jumppa, pallopelit, kuntosalilla käyminen tai juokseminen.

Lähteet: The Washington Post, UKK-instituutti, British Journal of Sports Medicine

Ota kantaa

Istutko yli kahdeksan tuntia päivässä?

Kyllä 52% En 48%
Ääniä yhteensä 3861

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt