Triathlon on välineurheilua – tarvitaanko heti alussa kallis polkupyörä? - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Triathlon on välineurheilua – tarvitaanko heti alussa kallis polkupyörä?

Triathlon on laji, jossa polkupyörä on tärkeässä osassa ja huipputriathlonistit myöntävätkin, että kysymys on välineurheilusta. Tarvitseeko harrastaja heti alkuun kalliin pyörän?

21.5.2015 17:49 | Päivitetty 21.5.2015 17:49

Kun kisataan triathlonin huipulla ja paikasta auringossa, välineet ovat myös tärkeässä asemassa. Polkupyörän täytyy kulkea mahdollisimman lujaa ja siksi viimeiset sekunnin loppuajasta nipistetäänkin huippuunsa viritetyllä tuhansia euroja, jopa 10000 euroa maksavalla triathlonpyörällä.

Tavallinen harrastajakin haluaa tietysti suoriutua matkasta mahdollisimman nopeasti mahdollisimman pienellä energiankulutuksella. Mutta kysymys kuuluu, tarvitseeko triathlonharrastuksen aloittaakseen investoida heti kalliiseen pyörään.

– Ei, on triathlonvarusteita ja pyöriä myyvän Velo & Oxygen -liikkeen Mika Saarion lyhyt vastaus.

Saarion mukaan tavallinen maantiepyörä on alussa varsin toimiva. Hän sanookin, että tärkeintä on se, että lähtee kisaan mukaan. Välineitä ei tarvitse hävetä, kaikenlaisissa kisoissa näkee kaikenlaisia pyöriä, maastopyöriäkin. Totuushan onkin, että suurella osalla triathlonin harrastajista kysymys on pitkälti itsensä voittamisesta eikä toisia vastaan kisaamisessa.

– Maantiepyörä voi olla alussa oikein hyvä vaihtoehto. Maantiepyörä on helpompi ajaa, triathlonpyörässä ajoasento on makaavampi, vaihteet ovat sellaisessa paikassa, että joudutaan kättä siirtämään. Maantiepyörä on pikkuisen turvallisempi ja helpompi ajaa ja mäkisessä maastossa keveytensä vuoksi ne ovat helpompia ajaa, Saario perustelee.

Perinteisestä maantiepyörästäkin saadaan tehtyä triathloniin sopivampi asentamalla siihen esimerkiksi lisätanko.

– Lisätangolla saadaan ajoasentoa alemmas ja kenties istuinta vähän liikuttamalla eteenpäin maantiepyörästä saadaan hyvä laite triathloniin, Saario sanoo.

Triathlonpyörä sopii siis kuvaan siinä vaiheessa, kun kisa menee totisemmaksi ja matkat pitenevät. Tosiasia on, että joku tuote on aina kehitetty jotain käyttötarkoitusta varten – triahtlonpyörä on siis kehitetty triathloniin. Paremman aerodynamiikan ansiosta triathlonpyörällä pääsee varsinkin tasaisilla reiteillä suurempiin keskinopeuksiin: kun pitkäkestoista suoritusta tehdään, kuka tahansa kiittää jos samalla energiankulutuksella pystyy suoriutumaan reitistä nopeammin.

– Triathlonpyörän istuinkulma on erilainen, ajoasento on aerodynaamisempi. Triathlonpyörä säästää kroppaa ja varsinkin jalkoja, joita tarvitaan sitten vielä siellä juoksussa, Saario perustelee.

Pyörän säätö on tärkeä asia. Ajoasento täytyy saada hyväksi, jotta siinä jaksaa olla jopa sen triathlonin täysmatkan eli 180 kilometriä.

– Pyörän täytyy olla mukava. Ja triathlonpyörä on oikeasti todella mukava ajaa, kun se on oikein säädetty. Kuski lepää siinä istuimen, polkimien ja ohjaustangon päällä. Jos pyörä on väärin säädetty, niskat ja alaselkä, hartiat tulevat varmasti kipeäksi 180 kilometrissä, Saario painottaa.

Ammattitaitoinen myyjä osaa säätää pyörän jokaiselle sopivaksi. Jos todella säätöjä lähdetään hakemaan, silloin voidaan ottaa käyttöön bikefit-palvelu, jossa pyöräilijän ajoasento säädetään tietokoneavusteisesti ja millintarkasti.

– Siinä katsotaan sitten klossien asennosta istuimen millintarkkaan korkeuteen. Se on sitten se viimeinen askel, millä siitä hienosta pyörästä saadaan säädettyä optimaalisen nopea, Saario sanoo.

Eikä triathlonpyörän hankinta ole aina edes rahasta kiinni. Aerodynaamisen triathlonpyörän saa halvimmillaan noin tuhannella eurolla. Tuolloin pyörän runko on yleensä alumiinia ja etuhaarukka hiilikuitua. Runsaasta parista tonnista eteenpäin jo koko pyörä on hiilikuitua. Sen jälkeen hintaa saa kasvatettua lisää vaihtamalla kalliimpaa jarru- ja vaihteisto-osaa ja kevyempää hiilikuitukiekkoa pyöriksi.

Kun pyörän hankintaan lähtee tekemään budjettia, Saario muistuttaa, että rahaa kannattaa varata hieman enemmän kuin pelkän pyörän hinta. Pyörän varustelu lukuisine juomapullotelineineen maksaa kuten myös muut pyöräilyvarusteet.

– Kypärä on se tärkein juttu, pyöräilykengät ovat toiseksi tärkein. Jaloista välittyy voima pyörään ja siinä välissä on kengät, ne pitää olla kunnolliset, Saario ynnää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?