20 tärkeää syytä syödä marjoja - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

20 tärkeää syytä syödä marjoja

Marjat suojelevat tulehduksilta, ja tehokkaina antioksidantteina saattavat ehkäistä jopa syöpää. Mansikka on oikea superyllättäjä: se poistaa väsymystä ja antaa potkua seksielämään.

Sen lisäksi, että marjat ovat terveellisiä, ne ovat myös herkullisia.

19.4.2015 12:26

MARJAT ovat luonnonmukaista, puhdasta ruokaa, jolla on runsaasti positiivisia terveysvaikutuksia.

– Ja ne sopivat loistavasti myös osaksi painonhallintaa. Marjoissa on energiaa, mutta sitä ei ole liikaa, muistuttaa kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo.

Piipon mukaan marjoissa on selkeästi enemmän vitamiineja ja fenoleja kuin esimerkiksi ruokakaupassa myytävissä hedelmissä.

– Marjat sisältävät lisäksi kuitua, joka saa suoliston toimimaan sekä estää haitallisten suolistobakteerien kasvua, hän muistuttaa.

1. Estävät virtsatievaivoja ja hiivatulehdusta

Etenkin puolukka ja karpalo suojaavat esimerkiksi virtsatietulehduksilta A-tyypin proantosyanidiinin ansiosta.

2. Mustikka parantaa näköä ja mahahaavaa

Mustikan antosyaanit parantavat varsinkin hämäränäköä, estävät kaihia ja silmänpohjan ikärappeumaa. Mustikka ja aronia suojelevat limakalvoja ja torjuvat helikobakteerilta, jolloin mahahaavan riski vähenee.

3. Suolisto kiittää

Marjojen kuitu- ja pektiinipitoisuus saa suolen toimimaan normaalisti sekä estää haitallisten suolistobakteerien kasvua. Tämä vähentää laskimovaivojen ja peräpukamien riskiä. Näiden estossa erityismaininta menee mustikalle.

4. Immuunipuolustus kuntoon

Marjat ehkäisevät erilaisia tulehdustauteja, kihtiä ja tasapainottavat suolen bakteerikantaa, jolloin vastustuskyky paranee. Etenkin mansikan fenoliset ainesosat estävät nivelvaivoja.

5. Mieliala kohenee

Marjojen hedelmälihassa on C-vitamiinia ja Omega-3-rasvahappoja, jotka virkistävät ja vähentävät stressiä.

6. Apua anemiaan

Onko hemoglobiinisi liian alhainen? Monet marjat kohentavat veriarvoja. Anemiasta kärsivien henkilöiden kannattaa syödä etenkin C-vitamiinia ja folaattia sisältäviä marjoja säännöllisesti, sillä niiden yhteisvaikutus nostaa hemoglobiinia. Kokeile etenkin mansikkaa.

7. Verensokeri pysyy tasaisena

Marjat tasaavat verensokerin vaihtelua ja insuliinin toimintaa. Marjat ovat oiva valinta myös diabeetikoille.

8. Hormonit tasapainoon

Etenkin E-vitamiinipitoiset marjat tasapainottavat hormonitasoja ja helpottavat vaihdevuosiin liittyviä oireita. Oireista kärsivien kannattaa kokeilla etenkin tyrniä ja lakkaa. Myös puolukan lignaanit auttavat.

9. Biotiinia iholle, kynsille ja hiuksille

Mansikan ja vadelman sisältämä biotiini parantaa ihon, hiusten ja kynsien kuntoa. Iho-ongelmista kärsiville suositellaan myös tyrniä, joka sisältää terveellisiä rasvaöljyjä.

10. Ehkäisevät allergioita

Marjojen sisältämät fenolit ehkäisevät allergioita. Marjat ovat puhdasta ravintoa, jolloin niillä on myös yleiskuntoa kohottava vaikutus.

11. Luonnon oma detox

Marjat parantavat maksan toimintaa, jolloin myrkkyjen poisto elimistöstä paranee. Marjat auttavat aineenvaihdunnassa, joten niitä voi pitää luonnon omana puhdistuskuurina.

12. Mansikasta puhtia petiin

Suomalaisten kestosuosikki mansikka on todellinen supermarja. Mansikat poistavat nestettä, torjuvat väsymystä ja stressiä sekä voivat antaa potkua seksielämään. Ne torjuvat myös alttiutta syöpään, alentavat kuumetta ja puhdistavat suolistoa.

13. Mustaherukka vahvistaa muistia

Mustaherukoiden marjat, siemenöljy ja lehdet ovat kaikki käyttökelpoisia. Niissä on runsaasti C- ja A-vitamiinia. Mustaherukka vahvistaa hermoja ja parantaa muistia, poistaa nestettä ja alentaa verenpainetta. Sen öljy sisältää runsaasti hyviä rasvahappoja, joilla on edullisia vaikutuksia kolesteroliin ja psoriasikseen.

14. Vadelma ehkäisee salmonellaa

Vadelman flavonoidit estävät muun muassa sydän- ja verisuonitauteja ja syöpää. Sen ellagitanniinit ehkäisevät puolestaan monien bakteerien ja virusten, muun muassa salmonellan kasvua. Lisäksi vadelman ellagihappo ehkäisee syöpää.

15. Puolukasta apua veritulppiin

Happaman makuisen puolukan antosyaanien uskotaan estävän kasvaimia, alentavan LDL-kolesterolia ja ehkäisevän veritulppia.

16. Ikenet kuntoon karpalolla

Karpalot ehkäisevät iensairauksia fenoliensa ansiosta.

17. Puolukasta apu painonhallintaan

Jos puolukkaa nauttii rasvaisen ruoan kanssa, rasva ei imeydy kehoon, kertoo Lundin yliopistossa tehty tutkimus.

18. Älä unohda variksenmarjaa

Variksenmarja on hyvä ravintokuidun lähde. Kaksi desilitraa variksenmarjoja sisältää saman verran kuitua kuin esimerkiksi reilu desilitra rusinoita.

19. Punaherukasta apu ummetukseen

Se suojelee limakalvoja ja sydäntä, vahvistaa immuunipuolustusta ja hormonituotantoa sekä aktivoi verenmuodostusta.

20. Tuntemattomampi marja-aronia

Itä-Euroopan maissa tunnetumpi aronia sisältää runsaasti kivennäis- ja hivenaineita kuten magnesiumia, rautaa, mangaania, kuparia, booria ja jodia. Aronia on hyvä apu korkeaan verenpaineeseen.

Vinkit antoi kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo ja marja-asiantuntija, viestintä- ja markkinointipäällikkö Teija Ruokamo

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?