Himottaako? Näin pääset ongelmasta eroon - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Himottaako? Näin pääset ongelmasta eroon

Ravitsemusterapeutti kertoo 4 syytä, miksi yhtäkkiä tekee ihan hulluna mieli suklaata tai sipsejä – ja miten himosta pääsee eroon.

Nam! Suklaata! –Mieliteot liittyvät lähes aina hiilihydraatteihin, ravintoterapeutti kertoo.­

11.4.2015 7:07

– Mieliteot liittyvät lähes aina hiilihydraatteihin, vaikka ei himoitsisikaan makeaa vaan suolaista ja rasvaista. Joku saattaa himoita sipsejä, ranskalaisia, hampurilaisia, leipää, lihapiirakkaa… Siis hiilihydraatteja, ravitsemusterapeutti Anette Palssa naurahtaa ja huomauttaa, että harvempi himoitsee pihviä nimenomaan salaatilla.

Mistä pakottavat mieliteot tulevat?– Kokemukseni perusteella 80 prosenttia on fysiologisia tarpeita, kuten nälkää tai jopa janoa, ja vain 20 prosenttia tunneperäisiä, Palssa sanoo.

Juuri siksi ne on helppo korjata.

– Ihan keskeinen asia näiden pakonomaisten himojen lopettamisessa on, että kehoa pitää ravita riittävästi ja säännöllisesti.

Näin pääset himoista eroon:

1. Syö tasaisin väliajoin

– Syödä pitäisi 3–5 tunnin välein. Miehet kestävät nälkää keskimäärin pidempään kuin naiset ja voivat venyttää ateriavälejä, mutta se ei ole mikään mittari, että nälkää ei tule.

– Mittari on se, tuleeko päivän aikana missään vaiheessa hallitsematonta nälän tunnetta tai sitä, että nyt on ihan pakko saada tuota. Jos illalla ei riitä, että ottaa vain yhden leivän vaan syöminen jää päälle, on syönyt huonosti päivällä.

Palssa huomauttaa, että harvemmin kenenkään ajatus on kotiin tullessa, että nyt syön jääkaapin tyhjäksi. Niin vain tapahtuu huomaamatta.

– Keho tavallaan korjaa silloin koko päivän jatkunutta energiavajetta. On hyvin yksilöllistä, miten tämä toimii, mutta yleensä niiden, joilla on mielitekoja, pitää opetella ihan ensimmäisenä oikea ateriaväli.

Ravintoterapeutti Anette Palssa muistuttaa säännöllisen syömisen tärkeydestä. Välipalaksi kannattaa napata vaikka terveellinen smoothie tai pähkinöitä.­

2. Syö tarpeeksi oikeaa ruokaa

Palssa tyrmää ajatuksen kevyestä syömisestä työpäivän aikana. Moni saattaa selvitä päivän salaatilla ja syödä vasta enemmän kotiin tultuaan.

– Neljän viiden aikoihin, kun tullaan kotiin, olisi hyvä olla syönyt noin 60 prosenttia päivän energiatarpeesta. Eli oikeasti enemmän päivällä kuin illalla.

Palssa kertoo asiakkaistaan, joista monella ongelmana se, että he voivat olla helposti päivän syömättä tai syödä aamupalaksi rahkaa ja lounaaksi salaattia, mutta sinnitellä sitten jatkuvaa makeanhimoa vastaan.

– Vaikka ruokarytmi olisi hyvä, näissä tapauksissa ruokamäärä ei ole riittävä. Liian vähän syöminen on varsinkin naisten ongelma.

3. Syö tasapainoisia aterioita

Moni sanoo puolestaan, että hedelmiä syömällä se makeanhimo vasta iskeekin.

Palssalla on siihen selitys:

– Jos syödään hedelmiä tai jotain muuta ihan järkevääkin hiilihydraattipitoista, joillakin haima tuottaa insuliinia vähän yli tarpeen ja pudottaa verensokeria turhan nopeasti. Me reagoimme verensokerin laskuun, ja siksi alkaa tehdä jotain mieli.

Ongelma on helppo korjata:

– Syö kasviksia, marjoja tai hedelmiä joka ikisellä aterialla, mutta lisää samalle aterialle myös proteiinia ja jonkin verran rasvaa. Ne tasapainottavat ateriaa.

4. Tunnista tapa

Vain pieni osa mieliteoista on tunneperäistä. Niihin on kuitenkin vaikeampi päästä käsiksi kuin fysiologisiin tekijöihin, sillä itsekään ei välttämättä tiedosta, mikä himon laukaisee.

– Se voi olla vaikka tuoksu tai musiikki lapsuudesta. Mieliteot voivat kummuta hyvinkin kaukaa, Palssa sanoo.

– Täytyy oppia tunnistamaan, miksi televisiota katsellessa syö aina tai juo vaikka lasillisen viiniä. Osa on täysin opittuja tapoja, joista voi päästä myös eroon.

Niidenkin, jotka tiedostavat olevansa tunnesyöppöjä, kannattaa kuitenkin kokeilla ensin ateriavälien tiivistämistä.

– Tätä tutkittiin ahmimishäiriöisillä: kun päivän syöminen on hallinnassa ja ateriavälit riittävät, tunnesyöminenkin vähenee merkittävästi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?