Hyvä olo

Triathlonin uintiosuutta pelätään suotta – kuka tahansa selviää tekniikkavalmennuksella

Julkaistu:

Kohti triathlonia
Triathlonista kuulee monesti sanottavan, että ”kyllä minäkin, mutta kun se uinti”.
Triathlonista kuulee monesti sanottavan, että ”kyllä minäkin, mutta kun se uinti”.

Mäkelänrinteen uintikeskuksen liikuntasuunnittelija Sebastian Dannberg sanoo, että monia vesi vieraana elementtinä pelottaa.

– Triathlonissa kun vielä uidaan avovedessä, niin se on monelle haaste.

Dannbergin mukaan uintia pelätään kuitenkin ihan suotta. Kynnystä uinnin suhteen on helppo pienentää opettelemalla uintitekniikka.

– Kun tekniikka on kunnossa, saa lisää varmuutta. Kyllä jokainen pystyy suorittamaan sen triathonin uinnin, Dannberg vakuuttaa.

Myös triahtlonvalmentaja Tiina Boman painottaa, että uinnissa tärkeää on panostaa tekniikkaan. Jos triathlonille aikoo, kannattaa ottaa yksi tai muutama tekniikkatunti uintivalmentajalta, niin kolmen lajin yhdistelmän ensimmäinen osuus sujuu kivuttomammin.

– Uinnissa tekniikka on tärkein, siinä ei auta vaikka kuinka voimalla runnoisi, Boman sanoo.

Allekirjoittanut harjoitteli uintia muutamia kertoja ennen uintitekniikkavalmennukseen menoa. Uinti tuntui alussa raskaalta ja koska se tuntui raskaalta, sitä kohtaan syntyi hyvin pian vastenmielisyys. Dannbergin ohjauksessa asenne uintia kohtaan muuttui kertalaakista. Kun ymmärsi, mistä uinnissa on teknisesti kysymys, harjoitukset muuttuivat kevyimmiksi ja sitä kautta mielekkäimmiksi. Puolentoista tuntia uintivalmennuksessa oli riittävä aika siihen, että uinti alkoi omatoimisissa treeneissä luistaa harjoitus harjoitukselta vain paremmin.

Dannbergin uintitekniikka tunnilla keskityttiin peruasioihin. Vartalon kiertoon, pään asentoon, vetoon, potkuun sekä käden asentoon.

Potkussa tärkeää on, että se ei lähde säärestä – koukistunut polvi hidastaa vauhtia. Pään asento puolestaan vaikuttaa painopisteeseen – kun katse on eteen, jalat uppoavat. Kun katse käännetään altaan pohjan kaakeleihin, ranka suoristuu ja jalat pysyvät lähempänä pintaa, jolloin uimari liukuu paremmin.

Vartalon kierto puolestaan auttaa liu’ussa, mutta se myös auttaa pään asennon pysymisessä happea otettaessa. Peukalo täytyy pitää rentona irti kämmenestä, jolloin koko käsivarsi pysyy rentona.

Rytmitys on myös tärkeää, melkein tahdistetussa uinnissa lepäävä käsi lähtee vetoon hetkeä ennen kuin toinen käsi tulee eteen. Tahdistusta voi Dannbergin mukaan opetella myös vaihtamalla vedoissa esimerkiksi vitamiiniputkiloa kädestä toiseen.

Lisäksi kannattaa opetella hengittämään molemmilta puolilta, sillä avovesiosuuksilla kovassa aallokossa voi olla joskus hankalaa aaltojen vuoksi ottaa keuhkot täyteen ilmaa. Harjoituksissa sisäänhengitys on suositeltavaa tehdä joka kolmannella vedolla, jolloin oppii hengityksen molemmilta puolilta, eikä happivelkaa synny.

Tällaiset ohjeet Sebastian Dannberg antoi uintiharjoituksiin:

I-vauhti: 10-20% hitaampaa kuin matkavauhti

II-vauhti: Matkavauhti

Harjoitus 1: Tekniikka

I-vauhtia koko setti.

400 m: Loppuverryttely. Vapaauintia räpylöillä.
  • Keskity ajoitukseen (melkein tahdistettu) ja rentouteen.
200 m: Vapaauinnin potkuja uimalaudalla ja räpylöillä. Voit pitää pään joko pinnalla tai katseen kohti pohjaa. Potkujen liike lähtee lantiosta, nilkkojen ollessa aivan rentoina. (Kuvittele lukitsevasi polvet). Liikerata on n. 30 cm ylös alas koko jalalla. Keskity pitämään kantapäät pinnan tuntumassa.

10 x 50 m: Vapaauintia räpylöillä. Keskity yhteen asiaan kerralla. 20 – 30 sek tauko päädyssä
  • Ajoitus (melkein tahdistettu, jatkuva liike). Pyri olla yli liu’uttamatta tai tahdistamatta, jotta liike pysyy jatkuvana. Voit aluksi käyttää tyhjää Berocca-purkkia, jotta saat uudesta rytmistä taas kiinni.
  • Vedon pituus. Ojenna kädet mahdollisimman suoraksi. Venytä myös hieman siivistä
  • Sweet spot (liu’utus-syvyys). Liu’uta kättä noin 10 cm vedenpinnan alapuolella ennen vedon alkua
  • Pään asento. Pidä pää mahdollisimman virtaviivaisessa asennossa suhteessa veden pintaan.
  • Vartalonkierto. Pyri kiertämään vartaloa yhtä paljon molemmille puolille. Vaikuttaa myös pään asennon virtaviivaisuuteen.
  • Ranteen kulma ja pito. Pidä sormet hieman alempana kuin ranne, jotta jarru ei ole päällä. Muista pitää peukalo rentona. Ranteessa tulisi olla hyvä pito (sormet rentona) koko vedon ajan.
  • Lopputyöntö. Pidä huoli, että tunnet nykäyksen joka kerta. Säätele vauhtia työntämällä ”kahvasta” kovempaa.
400 m: Loppuverryttely. Vapaauintia räpylöillä.
  • Keskity ajoitukseen (melkein tahdistettu) ja rentouteen.
Yhteensä: 1 500 m

Harjoitus 2: Ajoitus

300 m: Alkuverryttely. Vapaauintia räpylöillä. I-vauhti.

20 x 50 m: Vapaauintia räpylöillä. Tämän harjoituksen tarkoitus on hermottaa oikea ajoitus. Pysähdy heti, jos huomaat, että ajoitus rikkoutuu. Jatka hyvällä ajoituksella (melkein tahdistettu). 20–30 sek tauko jokaisen 50 m jälkeen. I-vauhti.

300 m: Loppuverryttely: Vapaauintia räpylöillä. I-vauhti.

Yhteensä: 1 600 m

Harjoitus 3: Matka/Tekniikka

Panosta tässä harjoituksessa tekniikan puhtauteen ja rentouteen. Kun tekniikka alkaa tuntua hyvältä, ui 2000 m putkeen. Ui myös välillä ilman apuvälineitä.

2-4 x 500 m: Vapaauintia räpylöillä. I-vauhti.

Yhteensä: 1 000–2 000 m

Ota kantaa

Oletko käynyt uintitekniikakurssilla?

Kyllä 44% En 56%
Ääniä yhteensä 441

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      TMZ: Avicii vietti aikaa jahdilla vain päivää ennen kuolemaansa – poseerasi kuvassa hyväntuulisena juoma kädessään

    2. 2

      Koulutyttöä puukotettiin 37 kertaa – yksi Ison-Britannian pitkäkestoisimmista murhamysteereistä ratkesi 26 vuoden jälkeen

    3. 3

      Austin Powers -elokuvista tuttu Verne Troyer on kuollut 49-vuotiaana

    4. 4

      Tähdet surevat Mini-Me-näyttelijän kuolemaa – ”Verne oli täydellinen ammattilainen”

    5. 5

      Meghan Markle pukeutui kuin Jackie Kennedy – kuvat paljastavat: hyvin erilainen tyyli kuin herttuatar Catherinella

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Pikkulapsen viaton piirustus herätti huolen hoitopaikassa – ”Jos päiväkodin täti olisi edes hetkeksi pysähtynyt kuuntelemaan lasta...”

    2. 2

      Palkkamurhaa, huumekauppaa, perätön ilmianto Juicesta... Tällaista oli surmatun palkkamurhaaja Raimo Anderssonin elämä

    3. 3

      Monen kammoksuma muotivillitys saapui myös uikkarityyliin – tätä ei ole totuttu rannalla näkemään

    4. 4

      Hjallis Harkimo julkisti liikkeensä – he ovat mukana

    5. 5

      Kommentti: Hjallis Harkimo jatkaa härskiä sumutusta loppuun saakka – tästä kaikesta Jokerien ”myynnissä” on kyse

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Katariina sai selville hirvittävän totuuden omasta pojastaan vasta, kun poika kuoli yllättäen 23-vuotiaana

    2. 2

      Ruotsalainen huippu-DJ Avicii on kuollut 28-vuotiaana

    3. 3

      Tuomas Enbuske nosti esiin mielettömän porsaanreiän suomalaisessa Haluatko miljonääriksi? -visassa – oljenkorsi voikin olla järjettömän hyödyllinen

    4. 4

      Monen kammoksuma muotivillitys saapui myös uikkarityyliin – tätä ei ole totuttu rannalla näkemään

    5. 5

      Asunnottomaksi jäänyt Björn, 54, ”muutti” Ruotsin-laivaan – näin paljon hän maksaa asumisestaan

    6. Näytä lisää