Hyvä olo

Triathlonkuntoa voi lähteä hakemaan kuntotestin kautta

Julkaistu:

Kohti triathlonia
Tavoitteellisen triathlonharrastuksen voi aloittaa kuka tahansa hankkimalla itselleen jonkunlaiset triathlonharjoitteluun opastavan harjoitusohjelman.
Sitä helpompaa triathlonharrastuksen aloittaminen on, mitä paremmaksi peruskunnon on rakentanut ennen harjoittelun aloittamista.

Peruskunnon rakentaminen puolestaan onnistuu helpommin, jos lähtötason selvittää ensin perusteellisesti – harjoitusohjelman laatiminen on helpompaa. Oikeanlainen harjoitusohjelma puolestaan osuu juuri niihin kunnon osa-alueisiin, joita on tärkeintä triathlonia ajatellen kehittää.

Kuntotestauksia tekeviä tahoja löytyy pääkaupunkiseudultakin monia. Helsingin urheilulääkäriasemalta kuntotestaukseen kuuluu myös kehonkoostumuksen mittaus sekä lääkärintarkastus. Esimerkiksi urheilulääkäri Pippa Laukka korostaa, että jos harjoitusmäärät nousevat kovin korkeiksi, lääkärintarkastus olisi hyvä tehdä ennen harjoittelun aloittamista.

Lääkärintarkastuksen ja kehonkoostumuksen jälkeen urheilulääkäriasemalla aloitettiin varsinaisen testin tekeminen. Kehonkoostumus näytti kiteytettynä, että lihasmassaa allekirjoittaneella on yli normaalin tason, mutta puolestaan rasvaprosentti on hivenen korkeahko, 2–4 kilon keventämisellä myös kesän triahlonit sujuisivat todennäköisesti hieman reippaammin, kun ylimääräistä massaa ei ole mukana kannettavana. Myös kynnys triathlonharjoittelun aloittamiseen kannattaakin pitää matalana, sillä kolmen lajin yhdistelmä sopii myös painonpudottajille erinomaisesti.

– En katsoisi kohdallasi tässä vaiheessa juurikaan tarvetta lähetä muokkaamaan kehon koostumusta, liikuntafysiologi Jyrki Aho avasi testituloksia.

Kuntotestissä selvitettiin maksimaalisen hapenottokyky juoksumatolla sekä aerobinen ja anaerobiset kynnykset hengityskaasu- ja laktaattivasteista. Lisäksi aerobista ja anaerobista kynnystä määritettiin polkupyöräergometrissä.


Urheilulääkäriaseman liikuntafysiologi Jyrki Ahon mukaan esimerkiksi triathlonharjoittelussa tärkeää on selvittää aerobiset ja anaerobiset kynnykset sekä juosten että pyöräergometrissä, koska kynnykset saattavat olla erilaiset kahdessa eri lajissa. Kun kynnykset molempiin lajeihin on selvitetty, molempien lajien harjoittelua saadaan painotettua oikein.

Polkupyöräergometrissä polkeminen lopetettiin siinä vaiheessa, kun laktaattimittaukset osoittivat, että anaerobinen kynnys on saavutettu. Juoksumatolla on tarkoitus juosta niin sanotusti tappiin asti.

– Kyllä meidän lääkärit suosittelevat, että juoksu lopetetaan siinä vaiheessa, kun tuntemukset ovat sellaiset, että matolta tullaan vielä omin jaloin pois, Jyrki Aho toteaa.


Valjaat kuitenkin kytketään kiinni, että vahinkoja ei satu, jos voimat yllättäen matolla ehtyvät. Hengitysmaski kiinni ja jalkaa toisen eteen.

– Oli hauska tutustua, triathlonvalmentajani Tiina Boman huikkaa ironisesti, kun otan ensimmäiset askeleet juoksumatolla.

Juoksutestiä kestää parikymmentä minuuttia. Nopeutta nostetaan kolmen minuutin välein ja nopeuden noston yhteydessä mitataan laktaattitasoja. Viimein tulee niin sanotusti noutaja ja juoksumatolta tullaan pois suosituksen mukaan, ihan omin jaloin.


On yhteenvedon aika. Jo testin aikana oli havaittavissa, että aikaisempi harjoittelu on ollut sellaista, mitä se monella liikunnanharrastajalla on: kun halutaan ottaa kaikki irti siitä liikuntahetkestä, mitä itselleen suodaan, mennään kovaa ja näin ollen vain vauhtikestävyysalue kehittyy. Sykealueen alapää eli peruskestävyys, mutta ei myöskään maksimikestävyys juuri kehity.

Hyvä vauhtikestävyys ei puolestaan palvele triathlonilla kuin korkeintaan sprinttimatkaa – sprintin voi vetää läpi melko korkealla sykkeellä sen lyhyyden vuoksi. Mutta koska triathlonissa tavoitellaan yleensä pidempiä matkoja – ne on syytä viedä läpi matalemmalla sykkeellä, jotta kone ei hyydy kesken matkan. Siksi pidemmän suorituksen tekemiseen tarvitaan peruskestävyyttä.


Liikuntafysiologi Jyrki Aho suositteleekin, että harjoittelu painottuisi monipuoliseen ja määrällisesti runsaaseen perus- ja vauhtikestävyysalueen harjoitteluun. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi juoksuharjoittelussa sykkeiden ei anneta nousta korkeiksi, niiden olisi pysyttävä 130-140 lyönnin alapuolella.

– Kävely, sauvakävely, pyöräily ja vaellustyyppiset vaihtelevassa maastossa tapahtuvat kävely ja kävelyä ja juoksua yhdistävät harjoitteet sopivat tässä vaiheessa peruskestävyysalueen harjoituksiksi, Aho toteaa.

Valmentaja Tiina Bomankin toteaa, että lähtötilanne on hyvin tyypillinen monelle liikuntaa harrastavalle - kun on menty kovaa, vain tietty sykealue on kehittynyt. Boman kuitenkin uskoo, että triathlonin puolimatka Joroisissa heinäkuun puolessa välissä taittuu, kunhan harjoittelu laaditaan oikein.

– Mitään poppakonsteja ei ole, vaan saa harjoitella paljon erilaisia harjoituksia, että saadaan kunto Joroisiin sellaiseen kuntoon, että matkanteko on miellyttävää mutta myös maisema vaihtuu, Boman sanoo.

Ota kantaa

Oletko käynyt koskaan perusteellisessa kuntotestissä?

Olen 25% En ole 75%
Ääniä yhteensä 6607

Aerobinen ja anaerobinen kynnys

Aerobinen kynnys on yleensä noin 70 prosenttia henkilön maksimisykkeestä. Se on kynnys, jolloin lihaksiin alkaa muodostua maitohappoa, mutta elimistö kykenee vielä polttamaan sen pois. Aerobisen kynnyksen alapuolelle jäävää kuntotasoa kutsutaan niin sanotuksi peruskestävyystasoksi.

Anaerobinen kynnys on puolestaan sykealueen kohta, jonka jälkeen maitohappoa alkaa tulla lihaksiin nopeammin kuin sitä kyetään poistamaan –uupumus on ennemmin tai myöhemmin edessä. Henkilöstä riippuen anaerobinen kynnys on noin 85–90 prosenttia maksimisykkeestä. Aerobisen ja anaerobisen kynnysten väliin jäävää kuntoaluetta kutsutaan vauhtikestävyysalueeksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Somejulkkis tuomittiin lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä – ”seksisumo”-kirjoitus todisteena

    2. 2

      Noora ihmetteli yhtäkkiä ilmestyneitä punaisia näppylöitä – lääkäri tunnisti yleisen vaivan heti

    3. 3

      Vapaat naiset kertovat kaunistelematta, millaista on sinkkuseksi

    4. 4

      PowerParkin työntekijä kävi käsiksi luokkaretkellä olleeseen lapseen – huvipuisto purki työsuhteen välittömästi

    5. 5

      Jori löysi Sastamalan metsästä outoja karvaisia sukkahousuansoja

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Maailmankuulu aikuisviihdetähti bongattiin helsinkiläiskahvilassa – aikoo peuhata Suomen tunnetuimman pornokeisarin kanssa: mukana kaksoissisko

    2. 2

      Suvin postiluukusta kolahti tyly heippalappu: ”WC:n hanaa ei saa käyttää kello 21–08”

    3. 3

      Noora ihmetteli yhtäkkiä ilmestyneitä punaisia näppylöitä – lääkäri tunnisti yleisen vaivan heti

    4. 4

      12 puhelinta pudotettiin puulle ja betoniin – yksi oli ylitse muiden

    5. 5

      Arvuutteleva kuulutus sai suut hymyyn Helsingin metrossa – kuljettaja nolasi matkustajan tarkoituksella

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Intiimit keskustelut häähumusta julki: kuningatar ojensi tomerasti prinssi Philipiä – Meghanin ”lipsautus” pöyristyttää somessa

    2. 2

      Morsiamen äidin pöyristyttävä käytös järkytti hääväkeä: ”En ole eläessäni hävennyt niin paljon”

    3. 3

      Entinen Playboy-malli päätyi järkyttävään tekoon: hyppäsi pilvenpiirtäjästä pienen poikansa kanssa

    4. 4

      Meghanin elämä mullistuu täysin häiden jälkeen – nämä kaikki arkiset asiat ovat häneltä nyt jatkossa kiellettyjä

    5. 5

      Heikki, 61, jätti puhelimensa autoon – näytölle ilmestyi Suomessa harvinainen varoitus

    6. Näytä lisää