Suomalaisille tuli hätä jättitapahtumassa – osa yleisöstä ryntäsi pihalle ja pissasi aidan läpi: ”WC-maailma jäi harvojen huviksi”

Palloliitto pahoittelee Huuhkajien lauantai-illan Ukraina-ottelussa Olympiastadionilla koettuja ongelmia.

Yleisöruuhkaa Olympiastadionin ulkopuolella.

11.10.2021 7:15

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue ei ollut ainoa, joka tuotti kansalaisille pettymyksen lauantaina Olympiastadionilla. Huuhkajat hävisi Ukrainalle 1–2. Lisäksi yli 300 miljoonalla eurolla remontoitu Olympiastadion koki tappion monen suomalaisen sydämessä.

Sosiaalisen median kanaviin kertyi rutkasti vihaista palautetta futisfaneilta. Paikalle oli saapunut hieman alle 30 000 katsojaa.

Ensimmäinen ongelma oli vastassa heti porteilla.

Stadionille pääsy oli erittäin vaikea, vaikka monet kansalaiset noudattivat Palloliiton neuvoa saapua hyvissä ajoin paikalle. Sisäänpääsyä saattoi joutua jonottamaan lähes tunnin.

Stadionin sisällä palvelut eivät toimineet sen paremmin. Jonot myyntikioskeille olivat hurjia ja niiden aiheuttamat tukokset ruuhkauttivat liikkumisen Stadikan käytävillä.

Viimeinen suuri ongelma liittyi käymälätiloihin. Jonot olivat paikka paikoin niin pitkiä, että osa katsojista siirtyi helpottamaan itseään ulkosalle stadionin pääkatsomon portaikkoa reunustaneen aidan viereen.

Jono stadionin kaarteen kulmassa oli erittäin pitkä.

Palloliiton tapahtumatoiminnon päällikkö Kalle Marttinen kertoo Ilta-Sanomille, että ensimmäisestä Olympiastadionin suurtapahtumasta remontin jälkeen ”jäi paljon opittavaa”.

– Opasteet olivat selvästi puutteellisia siitäkin huolimatta, että lisäsimme omia opasteitamme stadionille siellä jo valmiiksi olleiden lisäksi. Sisääntuloista osa toimi hyvin, osassa oli isoja ongelmia, Marttinen kertoi.

– Ongelmat olivat osin teknisiä, mutta lisäksi emme pystyneet opastamaan ihmisiä riittävän hyvin siihen, että toiselta puolelta stadionia olisi ollut huomattavasti helpompi päästä sisään.

Stadionia kiersi katsomo-opastajia, mutta viestit eivät menneet riittävän tehokkaasti perille kansan syville riveille. Stadionin pystyy tätä nykyä kiertämään sisäkautta, joskin kävelymatkaa voi tulla reilusti.

”Oman” katsomon sisäänkäynnistä ei siis ole pakko mennä sisään.

– Infosimme tästä ennen peliä, ja lisäksi pääsylipussa on nettiosoite, josta löytyy kaikki tarvittavat tiedot. Silti on selvää, että ei se kaikkia tavoita, Marttinen sanoi.

Samaan aikaan kun pienet futisfanit poseerasivat maskotin kanssa niin jonot alkoivat jo muodostua stadionin ulkopuolella.

Käymälätilanne oli omanlaisensa sotku.

Marttisen mukaan yksi ongelma wc-tiloja rakennettaessa on ollut, että stadioniin liittyvät suojelusäännökset ovat niin tiukkoja, että remonttia ei ole voinut suunnitella täysin vapaalla pensselillä.

Tämän ongelman ratkaisuna pidettiin pääkatsomoa vastapäätä olevan pitkän sivun katsomon alapuolella olevaa jättimäistä wc-tilaa. Ottelun aikana siellä oli kuitenkin enemmän kuin riittävästi tilaa tehdä tarpeensa – koska ihmiset eivät tienneet, missä ”wc-maailma” oli.

– Wc-maailma jäi harvojen huviksi. Laskennallinen vessakapasiteetti stadionilla on ihan hyvä, mutta siinä on mietinnän paikka, miten ihmiset löytävät nämä paikat. Ei automaattisesti kannata mennä siihen lähimpään.

Opasteet ovat puutteellisia ja tilat kävivät ahtaaksi, vaikka stadionin maksimikapasiteetti ei ollut nyt käytössä. Stadionin maksimikatsojamäärä on 36 200.

Stadion-säätiön toimitusjohtaja Ari Kuokkanen kertoi IS:lle, että stadionilla on kaikissa tapahtumissa 150 digitaalista näyttöä, joissa näkyy opastuksen lisäksi terveysturvallisuusohjeita. Niillä opastettiin myös reitti E-katsomosta wc-maailmaan.

– Toki nyt täytyy kartoittaa lisäopastuksen tarpeet. Lauantain ottelutapahtumassa WC-maailmassa oli väljää, mikä kertoo, ettei yleisö vielä uusitulla Stadionilla löytänyt wc-palveluja ohjeistuksesta huolimatta, Kuokkanen kertoi sähköpostitse.

Oma murheensa liittyi kioskimyynteihin.

Kiukkuiset katsojat joutuivat odottamaan pitkiä aikoja, kun esimerkiksi juomia ei ollut kaikilla pisteillä kaadettu valmiiksi ennakkoon. Pisteiden määrää pidettiin yleisesti vähäisenä.

Marttisen mukaan Palloliiton väki oli kioskimyynnin osalta voinut ainoastaan esittää toiveitaan ennen Ukraina-peliä. Stadion-säätiö on sopinut kioskipalvelujen järjestämisestä Compass Groupin kanssa, eikä Palloliitto voi myynnin suhteen tehdä muuta kuin esittää toiveita.

– Näin toimintaa jonkin verran valvontakameroiden kautta. Muutamia pisteitä oli, missä toimi suhteellisen hyvin, mutta toisaalla oli taas toivotonta. On tietysti selvää, että jonottaa täytyy joka tapauksessa. Jalkapallossa haasteen tuo aina se, että suurin osa ihmisistä hakee virvokkeensa tietysti ottelun tauolla, Marttinen sanoi.

Compass Groupin asiakkuusjohtaja Jiri Luoto kertoo, että yhtiö aikoo käydä ottelun tapahtumat ja heidän osuutensa tarkasti läpi.

– Olemme todella pahoillamme, että katsojat joutuivat jonottamaan palveluitamme. Kaikki yli 40 myyntipistettä ja yhteensä 150 kassaa olivat auki, sähköpostitse tavoitettu Luoto kertoo.

– Harmillista, että epäonnistuimme tauon valmisteluissa. Tulemme jatkossa mm. kiinnittämään entistä paremmin huomiota henkilökunnan valmistautumiseen ja määrään myyntipisteissämme.

Kuokkanen uskoo, että palvelujen käyttö sujuu jatkossa paremmin. Hän muistuttaa, että myyntipisteitä on vanhan kahdeksan sijaan 25, joista jokaisessa on useampi eri myyntipiste.

– Järjestyksenvalvonta ja sisäänpääsy on Stadionin tapahtumissa tapahtumajärjestäjän ja tapahtumajärjestäjän palveluntuottajan vastuulla ja heidän toimestaan toteutettu, Kuokkanen vastaa puolestaan pitkiin jonoihin stadionin ulkopuolella.

Palloliitto aikoo käydä uusia keskusteluja Compass Groupin kanssa tapahtumien resursoinnista sekä palveluntarjoajan valmiudesta toimia jalkapallo-ottelun tuomien haasteiden kanssa. Viime kädessä Palloliitto on kuitenkin voimaton tekemään päätöksiä tämän asian suhteen.

Marttinen antaa kioskimyynnille arvosanan ”vitosesta seiskaan” hieman sijainnista riippuen. Stadionille sisään käymiseen liittyen arvosanat olivat pahimmillaan ”vitosesta kutoseen” ja parhaimmillaan kahdeksikko.

Palaute tapahtumaillasta on ollut pääasiassa hyvin kriittistä.

– Palaute kuuluu pelin henkeen ja olen todella pahoillani. Ihmisillä on oikeus odottaa parempaa, ja meidän pitää pystyä siihen. On selvää, että meidän pitää miettiä, mitä pystymme tekemään paremmin.

Stadion-säätiö aikoo käydä palautteet läpi ja ”kartoittaa muutostarpeet, jotta näiltä ongelmilta vältytään jatkossa”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?