Vantaa tutkii menetelmää, joka voi pian mullistaa liikennevalot – Yhdessä risteyksessä pysähdytään turhaan jopa 30 000 kertaa vuodessa - HS-Vantaa - Ilta-Sanomat

Vantaa tutkii menetelmää, joka voi pian mullistaa liikennevalot – Yhdessä risteyksessä pysähdytään turhaan jopa 30 000 kertaa vuodessa

Julkaistu: 22.6. 15:38

Tikkurilan Talvikkitien ja Peltolantien risteyksessä olisi konenäön avulla mahdollisuus välttää yli 30 000 pysähdystä vuodessa, selviää uudessa pilottikokeilussa Vantaalla.

Vantaalla kokeiltiin kevään aikana tekoälyyn pohjautuvan konenäön mahdollisuuksia liikenneohjauksessa Tikkurilassa Peltolantien ja Talvikkitien risteyksessä. Varsinainen kokeilu aloitettiin viime vuoden lopulla ja se päättyi kesäkuun alussa, mutta kamerat ovat yhä asennettuina risteykseen.

Vantaan kaupunki kertoo tiedotteessaan, että konenäön ja tekoälyn avulla vilkkaalla risteysalueella saataisiin vuodessa vähennettyä noin 30 000 turhaa pysähdystä vuodessa.

”Tämä oli ensimmäinen tekoälyn pilotointi Vantaalla tässä tarkoituksessaan. Testauksessa selvisi, että pyöräilijät ja jalankulkijat pystyttäisin havaitsemaan tekoälyn avulla paremmin ja tunnistamaan esimerkiksi hidas liikkuja, jolloin vihreä valo voisi jatkua jalankulkijalle pidempään”, Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Heikki Alkila kertoo.

Pilotissa oli käytössä MarshallAI:n konenäköön perustuva teknologia. Liikenteessä käytettävä tekoäly pystyy ennakoimaan ihmisen liikkeitä ja tunnistamaan esimerkiksi raskaan liikenteen ja antamaan tälle ennakoidusti tietä, mikä vähentäisi raskaan liikenteen turhia pysähdyksiä risteysalueella.

Alkila kertoo, että Vantaan kaupungin strategia muiden kaupunkien ohella on lisätä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden oikeuksia liikennesuunnittelussa ja tehostaa liikennevalojen toimintaa. Jatkossa esimerkiksi voitaisiin ennakoida paremmin, mihin suuntaan jalankulkija on liikkumassa risteysalueella.

”Ennen kuin tekoäly voidaan ottaa liikenteenohjauksessa laajemmin käyttöön, tietoa pitää saada vielä lisää. Esimerkiksi eri kelien vaikutukset tulisi vielä selvittää, koska tänä talvena pahimmat räntäsateet jäivät näkemättä kokeilujakson aikana.”

Miten tekoäly eroaa tavallisista liikkeen tunnistavista ilmaisimista liikennevalojen ohjaamisessa?

Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Riikka Tuomi kertoo, että tavalliset ilmaisimet havaitsevat saapuvan ajoneuvon, kävelijän tai pyöräilijän ja sen perusteella ohjaavat valoja ohjelmoitujen minimi- ja maksimiaikojen puitteissa.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemiseen voidaan käyttää painonappeja tai tutkailmaisimia. Osaan suojatieylityksistä ohjelmoidaan kiinteät vihreän pyynnöt jalankulkijoille ja pyöräilijöille, jolloin vihreää valoa ei tarvitse tilata painonapilla. Kiinteällä pyynnöllä toteutuva vihreä valo pysäyttää risteävän suunnan liikenteen jokaisessa liikennevalokierrossa, vaikka tarvetta ei olisi.

Tekoäly puolestaan pystyisi ohjaamaan liikennettä joustavammin liikennetilanteen mukaan, esimerkiksi tunnistamaan suojatien suuret ihmismäärät, hitaat jalankulkijat tai raskaan liikenteen risteysalueella.

Kokeilu päätettiin toteuttaa Peltolantien ja Talvikkitien risteyksessä, koska se on liikenteellisesti hyvin monipuolinen risteysalue, jota käyttävät sekä jalankulkijat että autoilijat.

Lisäksi Vantaan kaupunki tiedotti tällä viikolla aloittavansa laajan liikennevalojen uusimisen 45 risteyksessä tämän ja ensi vuoden aikana. Uusien liikennevalolaitteiden on tarkoitus sujuvoittaa liikennettä ja parantaa tieliikenneturvallisuutta. Tekoälyä ei tulla vielä hyödyntämään uusissa liikennevaloissa.

”Kaikki uusittavien liikennevalolaitteiden suunnitelmat on päivitetty nykyliikenteen mukaisiksi”, Tuomi kertoo.

Risteyksissä, joihin ei ole vielä aikaisemmin vaihdettu, vaihdetaan led-opastimet, jotka ovat vanhojen opastimien valoja kirkkaampia. Led-tekniikka on Tuomen mukaan myös pitkäikäisempi ja niiden huoltoväli on pidempi kuin vanhoilla opastimilla.

Uusimisen yhteydessä Vantaalle lisätään joihinkin risteyksiin kävelijät ja pyöräilijät havaitsevia ilmaisia ja joillekin suojateille lisätään kiinteitä pyyntöjä, jolloin valot vaihtuvat vihreäksi automaattisesti jalankulkijalle tai pyöräilijälle. Niitä toteutetaan suojateille, joilla on paljon jalankulkijoita tai jotka ovat pyöräilyn pääreiteillä.

Tehtävät muutokset nopeuttavat Vantaan kaupungin mukaan kevyen liikenteen pääsyä tien yli.

”Aikaisemmin on uusittu yksittäisiä vanhentuneita liikennevalolaitteita. Vantaalta löytyy 30 vuotta vanhojakin liikennevaloja, joiden alkuperäiseksi käyttöiäksi on arvioitu 15 vuotta”, Tuomi selittää liikennevalojen päivittämisen tarvetta Vantaalla.

Karkea jako, miten liikennevaloja aletaan päivittämään Vantaalla tapahtuu seuraavasti. Tänä vuonna uusitaan liikennevaloja pääosin Tikkurilan, Koivukylän ja Aviapoliksen suuralueilla ja vuonna 2021 Myyrmäen, Korson ja lisää Tikkurilan suuralueilla.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?