Vantaalainen Jenna raportoi pelastustien tukkivasta lumikasasta helmikuussa, vastaus tuli keskellä kesää: ”Työ on valmis” - HS-Vantaa - Ilta-Sanomat

Vantaalainen Jenna raportoi pelastustien tukkivasta lumikasasta helmikuussa, vastaus tuli keskellä kesää: ”Työ on valmis”

Maria Maunulaa jännittää liikkua Kivistön asemalla iltaisin, sillä siellä on niin pimeää.

Maria Maunulaa jännittää liikkua Kivistön asemalla iltaisin, sillä siellä on niin pimeää.

Julkaistu: 21.11. 9:28

Netissä vaihdetaan vaihtelevia kokemuksia Vantaan kaupungin palautepalvelusta. Osalle on vastataan nopeasti ja osalle ei ollenkaan. Kaupunki kertoo, että järjestelmää kehitetään.

Vantaalainen Jenna Sinisalo oli äitinsä luona vierailulla Myyrmäessä tämän vuoden helmikuussa, kun hän huomasi ison lumikasan pelastustiellä.

”Laitoin helmikuussa viestiä lumikasasta, joka tukki pelastustien. Heinäkuussa tuli vastaus, että työ on valmis”, Sinisalo selittää huvittuneena.

Lumikasa poistettiin Sinisalon mukaan viikon sisällä, mutta työn valmistumisesta ilmoitettiin paljon myöhemmin keskellä kesää.

Häntä jäi häiritsemään, olivatko muutkin laittaneet asiasta palautetta vai oliko se hänen palautteensa ansiota, että lumikasa poistettiin.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Sinisalo itse laittoi palautetta Oma Vantaa -palvelun kautta, mutta hän on kuullut lukuisia samankaltaisia tarinoita kaveripiiriltään. Palautteet ovat joka kerta liittyneet katujen kunnossapitoon.

Palautekeskustelun avasi vantaalaisten Facebook-ryhmässä Kivistössä asuva Maria Maunula, joka ihmetteli Kivistön juna-aseman kuntoa. Hän sai päivitykseensä useita kymmeniä kommentteja, joissa asukkaat jakoivat erilaisia kokemuksiaan.

Olen saanut vastauksen joskus hyvinkin nopeasti.

Lähetin viime talvena viestin (joulukuun 2018 lopussa) hiihtolatuun liittyvän palautteen. Vastaus tuli keväällä 2019, kun leskenlehdet jo kukkivat.

Laitoin palautetta katujen kunnosta kesällä 2018. Vastaus tuli loppukesästä 2019. Pahoittelivat vastauksen viipymistä ja kertoivat, että inhimillisen erehdyksen vuoksi asiassa kesti. Ilmeisesti tuota palautejärjestelmää ei osata/haluta/keritä käyttää kovinkaan aktiivisesti.

Maunula laittoi Vantaan kaupungille viestiä aseman valaistuksesta 31. elokuuta.

”Myöhästyin kerran junasta ja huvikseni laskin, kuinka monta polttimoista on palanut. Valehtelematta 60 prosenttia on hajalla. Kivistön asema on maan alla, siellä on todella pimeää. Ajattelin, että syksyn tullen olisi tosi kiva, että valot korjattaisiin.”

Maunula ei ole tähänkään päivään asti saanut vastauksia, sillä vastaus on järjestelmän mukaan tekeillä.

Hän pohtii, kuka huolehtii asemien kunnossapidosta ilman palautteita.

”Kivistön aseman hajotetut seinät ovat olleet puoli vuotta sellaisenaan”, Maunula päivittelee kotiasemansa tilannetta.

Vantaan kaupungin verkkosivuilla on palautteelle oma osastonsa. Sieltä palaute ohjautuu aina pienemmälle sektorille riippuen aihepiiristä, joka lopulta vastaanottaa ja hoitaa sen.

Kysyimme Vantaan kaupungin palvelupäällikkö Ulla Virtaselta, miksi palautteen antajalle ei vastata.

”Vantaan kaupungille tulee paljon palautetta, joka ei kuulu Vantaan kaupungille. Esimerkiksi on teitä, jotka omistaa joku muu kuin Vantaa. Me välitämme viestin sinne minne se kuuluu.”

Hän kertoo, että esimerkiksi juna-asemat kuuluvat osittain joko kaupungille ja Väylävirastolle tai esimerkiksi VR:lle. Vantaan sisälläkin on monta eri yksikköä, jotka hoitavat yhdessä jotakin aluetta. Sellaiseen palautteeseen joudutaan keräämään tietoa, jotta vastaus saadaan tuotettua.

Palautetta tulee kaupungille järjestelmän lisäksi puhelimitse, Facebook-sivujen kautta, kirjeitse ja sähköpostitse.

”Nykyinen palautejärjestelmämme on otettu käyttöön kesällä 2018 ja sitä kehitetään edelleen.”

Virtanen kertoo kehitystyöstä, että muun muassa palautekategorioita tullaan selkiyttämään jatkossa, jotta palautteet ohjautuisivat entistä nopeammin oikeille käsittelijöille.

Virtasen mukaan palautteeseen suhtaudutaan myönteisesti ja niitä seurataan ja raportoidaan aktiivisesti johtoryhmille.

Lisää aiheesta