Vantaa otti käyttöön oman kaupunkipyöräjärjestelmän: Lopputulos täysi pettymys - HS-Vantaa - Ilta-Sanomat

Vantaa otti käyttöön oman kaupunkipyöräjärjestelmän: Lopputulos täysi pettymys

Vantaalla kaupunkipyörät eivät ole saavuttaneet Helsingin ja Espoon kaltaista suosiota.

Vantaalla kaupunkipyörät eivät ole saavuttaneet Helsingin ja Espoon kaltaista suosiota.

Julkaistu: 12.11. 9:43

Vantaan kaupunkipyörät pysyivät pääasiassa telineissä. Ensi vuonna on luvassa jotain muutoksia ja parannuksia järjestelmään, kaupunki lupaa.

Vantaan historian ensimmäinen kaupunkipyöräkausi päättyi loka–marraskuun vaihteessa.

Menestyksenä kulunutta Vantaan pyöräilykautta ei voi pitää. Osasyynä on, että kausi Vantaalla alkoi vasta kesäkuun puolivälissä, kun Helsingissä ja Espoossa kaupunkipyörillä kurvailu alkoi huhtikuun alussa. Helsingissä ja Espoossa voi ajaa samoilla pyörillä, mutta Vantaan pyörät toimivat vain Vantaalla.

Vantaalla tehtiin kesäkuun puolivälin ja lokakuun lopun välisenä ajanjaksona yhteensä 43 000 matkaa. Koko kauden maksaneita käyttäjiä oli 1 161.

Helsingissä ja Espoossa kaupunkipyörämatkoja tehtiin huhtikuun ja lokakuun välisenä aikana yli 3,7 miljoonaa. Koko kauden polkijoita oli yli 61 000.

Ero on suorastaan häkellyttävä: Helsingissä ja Espoossa ajettiin kahdessa vuorokaudessa enemmän matkoja kuin Vantaalla neljässä ja puolessa kuukaudessa.

Lue lisää: Kaupunkipyörät levisivät ympäri Suomen: Vantaalla pyörät ovat jääneet telineisiin, Kuopiossa yllätyttiin

Kaupunkipyörät ovat olleet Helsingissä ja Espoossa katukuvassa kauemmin kuin Vantaalla. Helsinkiin niin sanotut Alepa-fillarit ilmestyivät vuonna 2016, Espooseen vuonna 2018.

Eroa on myös pyörien ja asemien määrässä. Vantaalla kaupunkipyöriä oli tänä vuonna 1 000 ja asemia 100. Helsingissä ja Espoossa asemia oli 349 ja pyöriä 3 490. Helsingissä ja Espoossa tarjontaa on Vantaata enemmän, mutta eivät mittavat erot luvuissa selity pelkästään sillä.

Useaan otteeseen kummastelua herättänyt asia Vantaan kaupunkipyörissä on, ettei niillä voi ajaa pois Vantaalta. Siinä missä Espoon ja Helsingin kaupunkipyörien palveluntuottaja on sama, Vantaalla on omansa.

Asiaa Vantaan kaupunki on perustellut kilpailutuksella. Vantaan kaupunkipyörien kilpailutuksen voittaneen palveluntuottajan Citybiken järjestelmä ei ole Espoon ja Helsingin järjestelmän kanssa yhteensopiva.

Yhteensopivuutta ei ole luvassa vielä vuosiin. Vantaan nykyinen palvelusopimus kaupunkipyöristä on voimassa vuoteen 2025 saakka, eli se päättyy samaan aikaan Helsingin ja Espoon sopimusten kanssa.

Vantaan kaupunkipyöräjärjestelmästä vastaava liikenneinsinööri Heikki Alkila sanoo, että kilpailutuksen olisi voinut tehdä toisinkin. Jos Vantaa olisi kirjannut kilpailutuksen ehdoksi, että järjestelmän on oltava yhteensopiva Espoon ja Helsingin järjestelmien kanssa, niin matkoja Vantaan pyörillä olisi voinut tulla enemmän.

HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen sanoi HS:lle syyskuussa, että heidän saamien asiakaspalautteiden perusteella se oli yksi syy Vantaan pyörien vähäiselle käytölle.

”Jotkut vantaalaiset käyttävät jo kaupunkipyöriä Helsingissä, eivätkä he välttämättä halua maksaa enää toista maksua Vantaalle”, Jääskeläinen sanoi tuolloin.

Alkila perustelee Vantaan nykyistä ratkaisua sillä, että hankinnasta syntyisi aitoa kilpailua ja toisaalta Vantaa ei nähnyt yhteiskäytössä juuri potentiaalia. Esimerkiksi Tikkurilasta on linnuntietä kuusi kilometriä Helsingin lähimmille kaupunkipyöräasemille.

Alkila sanoo, että Vantaan kaupunkipyöristä saatu palaute oli pääasiassa hyvää. Pyörät ja palvelu olivat pääosin toimivia.

Tehtyjen matkojen määrä oli silti pettymys, Alkila myöntää.

”Ei se yllättänyt, ettei palvelu ensimmäisellä kaudella lähtenyt lentoon. Vähän odotimme silti enemmän.”

Tarkkoja määrällisiä tavoitteita Vantaalla ei asetettu. Tavoitteita oli Alkilan mukaan mahdotonta laskea etukäteen, kun vastaavaa järjestelmää ei ole ollut Vantaalla aiemmin olemassa.

Alkilan mukaan oli alusta alkaen selvää, ettei Helsingin ja Espoon lukemien tavoittelu ole realistista. Hänen mukaansa keskeinen ero tulee jo kaupunkirakenteen eroista Helsinkiin verrattuna.

”Ja Espookin on tullut täydennyksenä mukaan Helsingin järjestelmään.”

Vantaalla tehtiin joitain vuosia sitten selvitys, jossa todettiin, ettei Vantaalla ole juurikaan sellaista kaupunkirakennetta, joka tukisi kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöä. Helsinkiä pinta-alaltaan suurempi Vantaa koostuu suuralueista, jotka puolestaan muodostuvat pääasiassa lähiöistä paria muutamaa suurempaa keskusta lukuun ottamatta.

Se oli alusta alkaen Alkilan mukaan selvää, että Helsingin ja Espoon lukemien tavoittelu ei ole realistista. Vantaalla kuitenkin poliitikot ja liikennesuunnittelu päättivät seurata aikaa, ja kaupunkipyöräjärjestelmä haluttiin tarjota asukkaille.

”Kaupunkipyöräjärjestelmä tukee joukkoliikenteen käyttöä ja on aika edullinen tapa parantaa liikenneyhteyksiä verrattuna esimerkiksi uusiin bussilinjoihin”, Alkila sanoo.

Vaikka käyttäjämäärä jäi tänä vuonna pieneksi, ei siitä koidu Vantaalle taloudellisia tappioita. Kaupunki on hankkinut kaupunkipyöräjärjestelmän kiinteähintaisella sopimuksella. Näin ollen mahdolliset voitot tai tappiot jäävät palveluntuottaja Citybikelle.

Vantaan kaupunki keräsi pyöristä palautetta Citybike Vantaan asiakaspalveluviesteistä ja HSL:n lokakuussa toteuttamasta kyselystä. Kaikille pyörien käyttöoikeuden lunastaneille lähetettyyn kyselyyn vastasi 731 henkilöä.

Palautteissa nousi Alkilan mukaan esille toiveita uusista pyöräasemista. Lisäksi käyttäjät kertoivat ongelmista pyörien käyttöönotossa ja palautuksessa.

”Käyttöönotto- ja palautusongelman korjaaminen talven aikana on tärkeä asia. Pyrimme ratkaisemaan asian talven aikana palveluntuottajan kanssa niin, että pyörät toimivat varmasti jokaisella käyttökerralla”, Alkila sanoo.

Pyöräasemaverkkoon on todennäköisesti luvassa joitain muutoksia ensi vuodeksi. Pyörien määrää ei lisätä eikä aluetta laajenneta, mutta uusia asemia saattaa tulla täydennyksinä nykyisen verkoston yhteyteen.

Tarkkaa suunnitelmaa tai tavoitteita esimerkiksi pyörien käyttöasteesta ei ensi vuodeksi vielä ole, sillä edellisen pyöräilykauden päättymisestä on kulunut niin vähän aikaa.

”Ensin analysoimme päättyneen kauden ja käymme yhteenvetokeskustelun palveluntuottajan kanssa. Vasta sitten ehkä asetamme joitain määrällisiä tavoitteita”, Alkila sanoo.

Ensi vuonna pyörät ilmestyvät Vantaan katukuvaan Helsingin ja Espoon tavoin jo huhtikuun alussa.

Pyöriä oli tänä vuonna 1 000, asemia 100.

Asemat sijaisevat Tikkurilassa, Koivukylässä, Aviapoliksessa, Myyrmäessä, Martinlaaksossa ja Kivistössä

Eniten käyttäjiä oli Tikkurilassa, vähiten Koivukylässä ja Myyrmäen ja Martinlaakson suunnalla.

Pyörillä ajettiin 43 000 matkaa. Maksaneita käyttäjiä oli 1 161.

Lisää aiheesta