Tämä risteys on Vantaan lähiön ”ylivoimaisesti turvattomin paikka”: Kaupunki ei kuitenkaan aio tehdä mitään

Julkaistu:

Myyrmäessä sijaitsevassa risteyksessä autoilijan on oltava vielä tavallistakin tarkempana.


Hämeenlinnanväylän ja Vaskivuorentien välinen Kaivokselan risteys Myyrmäessä näyttää tavanomaiselta risteykseltä. Se on kuitenkin yksi Vantaan liikenteen murheenkryyneistä, sillä ruuhkaisessa risteyksessä vallitsevat viidakon lait.

Kaistojen vaihtamiselle on tilaa niukasti ja oikealle kaistalle pääseminen on kiinni muiden tienkäyttäjien armeliaisuudesta.

Kuskin on tiedettävä etukäteen tarkasti, mihin suuntaan on menossa. Esimerkiksi navigaattorit kuitenkin kertovat usein vain tien, eivät kaupunginosaa, toisin kuin risteyksen kyltit.

Vaskivuorentiellä kyltit osoittavat kahden kaistan johtavan Myyrmäkeen, mutta pian toiselta kaistalta onkin pakko kääntyä Louhelaan. Aluetta tuntemattomalle perille löytäminen voi vaatia nopeita kaistanvaihdoksia, jotka lisäävät vaaratilanteita.

”Eihän liikennemerkit ole niitä varten, jotka muutenkin tietävät miten ajetaan”, kummastelee vantaalainen Matti Kuronen.

Kuronen ajaa Kaivokselassa paljon. Hän kertoo näkevänsä äkillisiä kaistanvaihtoja lähes joka kerta risteyksessä ajaessaan.

”Väistääkö kaikki hiki hatussa ja stressitasot korkealla, kun ei kukaan tiedä et miten tässä väistetään, vai mitä?” Kuronen ihmettelee.

Kaupunki on tietoinen risteyksen ongelmista.

Vuonna 2016 tehdyssä Kaivokselan yleiskaavan muutoksen selostuksessa todetaan, että kaupunkilaiset kokevat risteyksen ”ylivoimaisesti turvattomimmaksi paikaksi”.

Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Olli Tamminen arvelee turvattomuuden tunteen johtuvan liikennemäärästä.

Esimerkiksi Vanhalla Kaarelantiellä olevan Teboilin pihasta risteykseen kääntyvän on oltava heti valmiina vaihtamaan kaistaa, mikäli ei mieli ajaa Helsinkiin.

Ruuhkaisessa risteyksessä kaistan vaihtaminen voi olla vaikeaa, jos vieressä vilisee autoja jatkuvana virtana.

”Siitähän voi tämä turvattomuuden tunne helposti tulla”, Tamminen arvelee.

Viiden vuoden aikana risteyksessä on sattunut poliisin tietojen mukaan seitsemän onnettomuutta. Näistä neljä johtui kaistanvaihdoista. Pääkadun risteykselle määrä ei ole Tammisen mukaan poikkeuksellisen suuri.

Tällä hetkellä kaupungilla ei kuitenkaan ole suunnitelmia risteyksen muuttamiseksi. Rakentamisohjelmassa ei ole budjetoitu rahaa esimerkiksi lisäkaistojen rakentamiseen.

Ensi vuonna tilanne voi Tammisen mukaan olla toinen, kun kaupunki laatii uuden rakentamisohjelman.

”Mutta tällä hetkellä ei ole tiedossa mitään.”