Ihmeelliset ”kavennuspömpelit” nostattavat epäuskoa Vantaalla: Edes kaupunki ei osaa selittää, mikä liikennejärjestelyn ajatus on

Julkaistu:

Risteyksen liikennejärjestely ihmetyttää Vantaanlaaksossa.


Autoilijoiden kaasujalkoja yritetään keventää monin keinoin.

Vantaalla Vanhan Nurmijärventien ja Viherkummuntien risteyksessä nopeuksia suitsitaan mukulakivistä kootuilla reunuksilla.

Reunus vie tilaa ajoradalta, jolloin risteyksessä on käännyttävä varovaisemmin.

Vantaalla asuvalla Matti Kurosella on hidasteista kuitenkin hyvin toisenlaisia kokemuksia.

Hän on asunut alueella vuodesta 1984 ja muistaa asukkaiden pyytäneen kaupungilta hidastetöyssyjä risteykseen.

”Ja niitä ei, jukolauta, niitä ei haluttu tehdä.”

Lopulta 2000-luvun alussa risteykseen asennettiin kavennusreunukset molemmin puolin. Ratkaisu harmittaa Kurosta.

”Ei saatu töyssyjä, saatiin tällaiset ihmeelliset kavennuspömpelit.”

Ongelmana on Kurosen mukaan se, ettei tiellä ole hidasteista kertovaa varoitusmerkkiä. Autoilija voi siis etenkin talvella joutua väistämään reunuksia yllättäen.

Talvisin aura-autot repivät kivetyksen rikki. Keväällä reunukset korjataan, ja seuraavana talvena ne hajotetaan taas.

”Mikä ajatus tässä on?” Kuronen kysyy.

Hänen havaintojensa mukaan reunukset ennemminkin lisäävät kuin vähentävät vaaratilanteita. Kuskit yrittävät väistää kiviä ja ajautuvat vastaantulijoiden kaistan puolelle. Toiset taas ajavat kiviä hipoen.



”Eihän se sellainen ratkaisu tietenkään ole, mitä pitäisi käyttää”, Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Heikki Alkila myöntää.

Tienkäyttäjien mielestä epälooginen ja vaarallinen ratkaisu on kaupungin näkökulmasta myös kallis. Jokavuotinen korjaaminen vie aikaa ja rahaa.

Tietoa siitä, miksi risteykseen ei alun perin asennettu tavallisia hidastetöyssyjä, ei kaupungilta löydy.

Alkila ei osaa arvella, miksi risteyksessä on päädytty kaistojen kaventamiseen.

”Hyvinkin mahdollista, että siihen on joku hyvä syy ollut”, hän pohtii.

Vanhan Nurmijärventien ja Viherkummuntien risteyksen kaltainen ratkaisu on harvinainen. Alkilalla ei ole tiedossaan vastaavanlaisia ratkaisuja muualta Vantaata.

”Voin sanoa, että ei varmasti ole yleisiä”, Alkila sanoo.

Aiemmin kaupungilla ei ole ollut suunnitelmia risteyksen muuttamiseksi. Alkila kertoo, että nyt paikka on kuitenkin pantu merkille ja liikenneturvallisuusvastaava käy arvioimassa tilanteen.

On siis mahdollista, että risteykseen vaihdetaan tavanomaisemmat hidasteet.

”Mutta ei nyt ainakaan toistaiseksi luvata mitään.”