Toistuvasti rikkoutuva hissi kiusaa asukkaita Tikkurilassa: Vanhukset eivät uskalla poistua kotoaan, koska sinne ei välttämättä pääse enää takaisin

Julkaistu:

Tikkurilassa Lummetiellä VAV:n asunnossa asuva Saija Lönnqvist kertoo, että hänen rappunsa hissi on temppuillut enemmän tai vähemmän vuoden alusta lähtien. Viime kuukausina tilanne on huonontunut.


Vantaan Lummetiellä Tikkurilassa erään taloyhtiön asukkaat ovat tuskailleet temppuilevan hissin kanssa tänä vuonna.

Taloyhtiössä asuva Saija Lönnqvist kertoo, kuinka hissi on ollut toistuvasti epäkunnossa enemmän tai vähemmän koko vuoden ajan. Lönnqvist muutti taloon vuonna 2017, ja jonkin verran vikatilanteita hississä esiintyi jo silloin.

”Välillä se toimii, mutta välillä jumittuu kerroksiin eikä liiku mihinkään. Tilanne on koko ajan huonontunut ja huonontunut”, Lönnqvist sanoo.

Lönnqvistin mukaan kukaan ei vielä ole jäänyt hissiin jumiin, mutta hän epäilee senkin päivän vielä koittavan.

Viimeinen pisara Lönnqvistille oli, kun hän kotiin tullessaan huomasi erään talon senioriasukkaan kipuavan ylös portaita rollaattori kainalossa. Lönnqvist avusti lopulta asukkaan takaisin kotiinsa, sillä hänen liikkumisensa portaissa oli ollut hyvin vaivalloista.

Pian ongelmaan pitäisi olla luvassa helpotusta, sillä taloyhtiössä alkaa laajempi hissien peruskorjaus 23. syyskuuta, kertoo kaupungin vuokrataloyhtiö VAV:n korjauspäällikkö Jarkko Heikkinen.

Heikkisen mukaan kyseisen rapun hissi on ollut ongelmallinen etenkin viime kuukausina. Vikoja on alkanut ilmetä enemmän ja enemmän.

Tähän saakka hissiä on korjattu niin sanotuilla pikaratkaisuilla, eli jumiin jäänyt hissi on saatu käynnistettyä.

VAV:n Lummetien talossa on kolme rappua, joista ensin korjataan c-rapun hissi ja sen jälkeen kahden muun rapun hissit.

”Hissiremontti kestää kuukauden verran. Se tehdään niin nopeasti kuin vain on mahdollista”, Heikkinen sanoo.

Hänen mukaansa ongelmallisen c-rapun hissiremonttia saatiin jopa aikaistettua, kun tavarantoimittaja sai toimitetuksi kaikkien kolmen rapun hissien osat kerralla. Kerroksia talossa on viisi.

Tänä vuonna VAV peruskorjaa kaikkiaan 21 hissiä taloissaan Vantaalla. Ikääntyvät hissit aiheuttavat vähintään kohtalaisen määrän työtä huollosta vastaaville työntekijöille.

”Korjauksia tulee koko ajan. Hissejä vikaantuu tasaiseen tahtiin. Huolto pyörii koko ajan”, Heikkinen sanoo.

Hänen mukaansa he yrittävät saada aina hissin pikakorjauksen tehtyä saman päivän aikana, mutta aina se ei onnistu. Korjaus voi venyä esimerkiksi silloin, jos siihen joutuu tilaamaan jonkun varaosan. Silloin asiasta tiedotetaan Heikkisen mukaan esimerkiksi lapulla hissin ovessa.

Yhteensä VAV:lla on yli 200 kiinteistöä, joissa asuntoja on 11 000. Vuosittain se tekee peruskorjauksen 15–20 hissille.

Nuoremmat ihmiset pääsääntöisesti pärjäävät ilmankin hissiä, mutta erityisen ongelmallista se voi olla senioriasukkaille ja lapsiperheille.

Lönnqvist kertoo jutelleensa muutaman naapurinsa kanssa, jotka ovat harmitelleet tilannetta.

Osa on sanonut, ettei ole välttämättä uskaltanut lähteä pois kotoa, kun ei tiedä, että pääseekö sinne takaisin.

”Naapurin rouva on usein sanonut, ettei esimerkiksi ole päässyt välttämättä lääkärikäynnille ajallaan, jos hissi ei ole toiminut. Taksiakaan hän ei ole uskaltanut tilata kuin vasta alakerrasta hissin takia”, Lönnqvist kertoo.

Heikkisen mukaan Lummetien taloyhtiön hissiremontin suunnittelu alkoi viime syksynä. Asukkaita siitä on tiedotettu viime vuoden lokakuussa, ja lisäksi VAV järjesti asukkaille infotilaisuuden, jossa se kertoi, mitä toimenpiteitä hissille on luvassa ja millä aikataululla.

11. syyskuuta rappukäytävään ilmestyi lappu, jossa kerrotaan remontin alkamisajankohdasta ja sen kestosta.

Asukkaita on Heikkisen mukaan ohjeistettu ottamaan yhteyttä Vantaan kaupungin sosiaalitoimeen, mikäli heillä ilmenee avun tarpeita arjessa.

Ikääntyneiden ja vammaisten asiakasohjauksen päällikkö Anne Aaltio Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalveluista kertoo, että mikäli asukkaat tarvitsevat palveluita, ohjeita tai neuvoja, voivat he olla yhteydessä kaupungin Seniorineuvontaan. Siellä selvitetään jokaisen henkilön yksilöllinen palveluntarve ja tehdään palvelupäätökset.