Matkustajan kannattaa ostaa Helsinki-Vantaalta viinaa, mutta huomattavan kallis suklaa on parempi jättää hyllyyn – Miksi lentoasemien hinnoittelu on niin kummallista?

Julkaistu:

Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennustöiden myötä myös kentän duty free -kauppojen määrä kasvaa.


Lentokenttä ja duty free. Kun nämä kaksi yhdistyvät, on usean ihmisen mielikuva sama: kookkaita, laajan valikoiman kauppoja lentokenttien terminaaleissa.

Näihin yhdistyy myös mielikuva edullisista hinnoista, joskaan se ei kaikkien tuotteiden kohdalla pidä paikkaansa. Duty free -kaupat ovat säilyttäneet suosionsa ja jopa kasvattaneet sitä.

Alati kasvava lentomatkustajien määrä tarkoittaa, että kentät laajenevat. Samalla myös kauppoja tulee lisää.

HS vieraili Helsinki-Vantaan lentoaseman duty free -kaupoissa. Selvitimme, mitä tuotteita kaupoissa myydään ja miten ne hinnoitellaan. Tiivisti yhteen vedettynä tuntuma kaupoista on ristiriitainen: valikoima on kattava, mutta osaa tuotteista myydään edullisesti, osa taas tuntuu hämmentävän kalliilta.

Eikä hinnoittelupolitiikka ensi vilkaisulla välttämättä avaudu.

Lentokentät ovat tyyriitä paikkoja. Kahvikupillisesta ja sämpylästä voi joutua maksamaan useita euroja. Duty free -kaupat mielletään kuitenkin hyväksi paikaksi tehdä myös edullisia ostoksia.

Osittain tämä pitää paikkansa, osittain ei. Muun muassa alkoholituotteita saa usein kohtuullisella hinnalla verrattuna Alkon myymälöihin.

Esimerkiksi Alkossa 0,7 litran pullo Stolichnaya-vodkaa maksaa 22,98 euroa. Dufryn duty free -kaupassa litran pullo samaa tuotetta maksaa 14,28 euroa.

Alkoholin lisäksi toinen tyypillinen matkustajan tekemä duty free -ostos on suklaa tai karkki. Ne edustavat hinnoittelun toista päätä.

250 gramman Fazer-suklaalevy duty free -kaupassa maksaa 4,50 euroa, ja tarjouksessa kaksi kappaletta saa hintaan 7,50 euroa. Keskon ruokaverkkokaupassa 200 gramman levy Fazeria maksaa 2,60 euroa. Ero kilohinnassa on merkittävä. Keskon valikoimasta suklaakilon saa 13,45 eurolla, kun lentoasemalla kilosta Fazerin sinistä joutuu maksamaan 18 euroa, tarjoushinnalla 15 euroa.

Duty free tarkoittaa, että tuotteista on vähennetty arvonlisävero ja valmisteverot. Valmisteverot koskevat tupakkaa ja alkoholijuomia.

Valmisteverottomia tuotteita ei EU:ssa enää myydä, joten valmisteverottomia ostoksia voi tehdä ainoastaan, jos lentomatka päättyy muuhun kuin EU-maahan. EU-alueella tuotteista maksetaan kaikki verot.

Helsinki-Vantaalla duty free -kauppoja pyörittää sveitsiläisyhtiö Dufry. Sillä on Helsinki-Vantaalla lukuisia myymälöitä, ja uusia on tulossa, sillä lentoasemalla on käynnissä mittavat laajennus- ja remontointityöt. Selkeimmin erottuvia myymälöitä ovat Helsinki Duty Freet, mutta niiden lisäksi Dufryn liikkeitä ovat muun muassa Burberryn ja Max Maran myymälät.


Helsinki Duty Free -kauppojen valikoimassa on muun muassa koruja, alkoholia, tupakkatuotteita, kosmetiikkaa, matkamuistoja ja paikallisia tuotteita, kuten ruisleipää ja porontaljoja.

Aiemmin mainitut eriskummallisuudet makeisten ja alkoholin hinnoittelussa saattavat ihmetyttää kuluttajaa. Miksi toisia tuotteita kaupataan Suomen hintoihin verrattuna halvemmalla ja toisia kalliimmalla?

Dufryn Pohjoismaiden toimintojen johtaja Margareta Le Calvén mukaan hinnoittelu perustuu valikoiman kattavuuteen ja siihen, että joitain lentokentällä myytäviä tuotteita saa vain lentokentältä, eikä esimerkiksi tavallisista ruokakaupoista.

”Lisäksi asiakkaillemme on aina tarjolla ammattilaisten apua esimerkiksi sopivan meikin tai tuliaisen valintaan. Toisaalta joissain tapauksissa tavalliset kaupat saattavat myydä tuotteitaan tarjoushinnoin, mutta sellaiset kampanjat ovat tyypillisesti lyhytkestoisia”, Le Calvé sanoo.

Aiemmin esimerkkinä käytetyn suklaan kohdalla on syytä huomauttaa, että Keskon esitelty suklaan hinta oli niin sanottu listahinta, eikä siinä ollut kyse tarjoushinnasta.

Lentokenttien duty free -kauppojen valikoiman laajuutta ei käy kiistäminen. Fyysisesti laajoissa myymälöissä on vierekkäin hienot konjakit, edullisemmat vodkat, kalliit suklaat, tavalliset suklaat, kosmetiikkatuotteet ja makeiset.

Ja toisaalta hinnoittelukin on seikka, josta kaupat itse päättävät. Ei ole järkevää myydä tuotteita liian halvalla, jos kauppa käy kalliimmallakin.

Mutta miten duty free -kauppojen hinnoittelua perusteltaisiin asiaa ihmettelevälle kuluttajalle?

Vastauksessaan Le Calvé toistaa samat asiat kuin aiemmin: vain lentokentiltä saatavilla oleva valikoima ja vahva palveluelementti.

”Yksi tärkeä seikka on myös, että aina kun asiakas ostaa meiltä tuotteen, hän voi olla varma, että tuote on sataprosenttisesti alkuperäinen ja aito”, Le Calvé sanoo.

Hän tarkentaa, ettei epäile esimerkiksi Keskon tai S-ryhmän kauppojen tuotteiden olevan jotain muuta kuin alkuperäisiä tai sitä mitä etiketissä lukee.

Le Calvén mukaan lentokenttien duty free -asiakkaille on tärkeää, että he löytävät kaupoista juuri haluamiaan premium- tai luksusmerkkejä. Suosituimpia ovat silti paikalliset tuotteet.

Dufryn asiakkaista noin puolet on suomalaisia ja puolet ulkomaalaisia. Ulkomaalaiset ostavat paikallisia tuotteita kotiin vietäväksi, suomalaiset taas ostavat paikallisia tuotteita ja vievät niitä lahjaksi paikkoihin, jonne ovat matkustamassa.

Kallista tai halpaa, niin selvää on, että duty free -kaupoissa riittää asiakkaita jatkossakin. Vuonna 2018 Helsinki-Vantaalla oli liki 21 miljoonaa matkustajaa. Saapuneita ja lähteviä lentoja oli yhteensä 180 000. Se tarkoittaa, että ostoksia tekeviä asiakkaita on riittänyt.

Koko maailmassa kuljetettiin viime vuonna yli neljä miljardia lentomatkustajaa. Tänä vuonna viime vuoden ennätys taas rikkoutuu.