”Käsittämättömät” hidastetöyssyt kuumentavat tunteita Vantaalla: ”Pää heiluu etupenkillä 15 senttiä joka suuntaan”

Julkaistu:

Martinlaakson senioritaloon tilatut taksit joutuvat ajamaan pomppuradan läpi päästäkseen noutamaan vanhuksia.


Kivivuorentie 8:n senioriasukkaat ovat viime aikoina saaneet jännittää, tuleeko tilattu taksi perille vai ei. Syynä on viereisen talon asennuttamat ajohidasteet.

Hidasteet ovat kuuden senttimetrin korkuisia ja niitä on asennettu koko sisäpihan ylittävän tien matkalta kuusi paria. Joidenkin vanhusten mukaan taksit eivät suostu ajamaan pihan perälle töyssyjen vuoksi.

Lähitaksin suunnittelija Jussi Suoverinaho kuuli huhut taksinsaamisen vaikeudesta ja päätti mennä itse testaamaan ajohidasteet. Vuodesta 1982 taksialalla ollut Suoverinaho testasi hidasteet invataksin kyydissä ja pöyristyi.

”Hidasteita on ihan julmettu määrä peräkkäin, pää heilui etupenkillä 10–15 senttiä joka suuntaan.”

Yleensä hidasteita tehdään vain yksi tai muutamia ja niistä tehdään loivia. Näissä hidasteissa kuoppa on niin syvä, että talvella siihen voi jäädä sutimaan. Matalalla autolla hidasteisiin ei kannata edes yrittää.

”Monissa takseissa on roiskeläpät, jotka ovat jäykät. Ne ottavat kiinni möykkyihin”, Suoverinaho sanoo.

Suoverinaho ei voi käsittää, miksi kyseisenlaiset hidasteet on rakennettu.

”Kyseessä on sisäpiha. Eihän siellä edes voi ajaa hirveän lujaa. Ymmärrän, että asukkaat haluavat turvallisuutta, mutta nämä hidasteet ovat käsittämättömiä.”

Suoverinahoa myös huolettaa iäkkäiden tai liikuntarajoitteisten ihmisten turvallisuus.

”Miten pyörätuolissa olevat ihmiset voivat olla kyydissä? Tai sellaiset, joiden pää tai selkä ei saa heilua?”

Senioritalo Kivivuorentie 8 on vuokra-asuntoyhtiö Saton omistuksessa. Satolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä ajohidasteiden kanssa.

”Asia tuli minulle yllätyksenä, kun asukkaat alkoivat kysellä töyssyistä”, kertoo Saton palvelujohtaja Elina Vaurasalo.

Satolla on sopimus muiden alueen asuntoyhtiöiden kanssa. Siinä sovitaan, että yhteisestä pihatiestä ja sen käytöstä päättävät asunto-osakeyhtiöt yhdessä.

”Jostain syystä päätöksenteossa ei ole edetty sopimuksen mukaisesti”, Vaurasalo sanoo.

Eri mieltä asiasta on ajohidasteet asennuttanut Vantaan Martti -asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja Roni Penttilä. Penttilä kertoo, että hidasteet on asennettu enemmistöpäätöksellä.

”Yhteisjärjestelysopimus suosittaa, että päätöksien takana on enemmistö, ja se meillä oli.”

Ensimmäiseksi ajohidasteita halusi asunto-osakeyhtiö Vantaan Martti. Muut kaksi asunto-osakeyhtiötä, Mortti ja Vertti, puolsivat hidasteita. Saton edustaja ei ollut päätöksenteossa paikalla.


Kun valituksia alkoi sadella, Saton palvelujohtaja Elina Vaurasalo ajoi itse paikalle testaamaan töyssyjä ja totesi, että ne eivät voi jäädä paikoilleen sellaisenaan.

”Hidasteet eivät toimi halutulla tavalla. Jos vauhtia ei ole, pyörä putoaa esteiden väliin ja autoon tulee heijausliike.”

Penttilän mukaan ajohidasteet ovat säännösten mukaisia. Hidasteet on Penttilän mukaan testannut myös Keski-Uudenmaan pelastuslaitos.

”Heidän mukaansa hidasteet eivät ole este pelastustoiminnan suorittamiselle.”

Myös Roni Penttilä on testannut hidasteet, ja sanoo niiden toimivan halutulla tavalla.

”Ajo niissä onnistui todella hyvin. Ajoin ne läpi sekä pienellä että isolla autolla. Mitään ongelmia ei ollut.”

Penttilä myös huomauttaa, että puheet vanhusten motittamisesta pihan perälle ovat perättömiä.

”Kivivuorentie 8:n ensisijainen esteetön reitti kulkee hissillä parkkihalliin ja sitä kautta ulos.”

Vaikka ajohidasteet täyttävät vallitsevat lait, asetukset ja vaatimukset, aiotaan niihin tehdä parannuksia mahdollisimman pian, ehkä jo tällä viikolla.

”Hidasteita on suunniteltu madallettavaksi noin kaksi senttimetriä ja ne on suunniteltu maalattavaksi fosforimaalilla”, kertoo Penttilä.

Lisäksi pihalle on asennettu niistä varoittava liikennemerkki ja pihavalaistusta suunnataan uudelleen, että töyssyt näkyvät myös pimeällä.