Vantaalaista Ditteä huijattiin nettikaupoilla härskisti: Myyjä käytti viekasta lahjakorttikikkaa

Julkaistu:

Ditte Kronström osti liput Nick Caven keikalle Facebookin kautta. Lopulta selvisi, että lipuista ei ollut jälkeäkään missään järjestelmässä.


Konsertteihin ja keikoille myydään paljon lippuja niin sanotuilla jälkimarkkinoilla, eli virallisesta lippukaupasta lipun ostanut henkilö myy lipun eteenpäin toiselle yksityishenkilölle.

Toiminta on pääosin normaalia, mutta toisinaan ongelmia ilmenee. Jälkimarkkinoilla esiintyy tasaiseen tahtiin huijareita, jotka saattavat myydä tekaistuja lippuja tai sähköisiä lippuja, joita on myyty useaan kertaan.

Tuoreeltaan lippuhuijarin uhriksi joutui korsolainen Ditte Kronström. Hänen tavoitteensa oli päästä katsomaan Helsingin Musiikkitalolla järjestettyä, loppuunmyytyä Nick Caven konserttia.

Usein jo lippunsa ostaneet ihmiset saattavat myydä lippuja eteenpäin konsertin tai keikan Facebook-tapahtumassa. Kronström suunnisti kesäkuun lopussa tapahtuman sivuille etsimään kahta lippua, kuten oli tehnyt useasti aiemminkin.

Hän löysi Facebookin kautta myyjän, joka tarjosi Kronströmille kahta lippua 180 eurolla.

Myyjä lähetti Kronströmille liput sähköpostitse, mutta selvisi, että ne olivat tiistaille, ei maanantaille, jolle Kronström oli lippuja etsinyt. Kronström ja myyjä saivat sovittua lippukaupan molempia osapuolia miellyttävällä tavalla, mutta sen jälkeen tapaus alkoi saada erikoisia piirteitä.

Myyjä sanoi, ettei hänellä ole tilinumeroa. Hän ehdotti maksutavaksi lahjakortteja matkapuhelinvalmistaja Applen sovelluskauppaan.

 


”Olisihan minun tässä vaiheessa pitänyt herätä siihen, että asiassa on jotain mätää”, Kronström sanoo.

Kronström oli ehdottanut myyjälle, että voisivatko he tavata kasvotusten, että hän voisi maksaa liput käteisellä. Se ei myyjälle käynyt, vaan lopulta tämä sanoi, että lahjakortteja saa ostettua tavallisista ruokakaupoista. Kronström löysi kaupasta lahjakortteja ja osti niitä tarvittavan summan edestä. Sen jälkeen hän raaputti lahjakorteista esiin lunastuskoodin ja lähetti niistä kuvat myyjälle.

”Myyjä oli sitten tyytyväinen ja kiitteli kovasti. Minä en edes tajunnut avata sähköpostiin lähetettyjä lippuja ennen kuin olin ne maksanut”, Kronström sanoi.

”Kunnollisena ihmisenä ajattelin, että nämä täytyy maksaa äkkiä, kun myyjä on ne luottavaisena sähköpostiini jo lähettänyt.”

Ennen lippujen tulostusta Kronström avasi liput ja huomasi, että ne ovat peräisin Viagogosta, joka on ollut esillä toistuvasti mediassa erinäisten ongelmien takia. Ihmiset ovat esimerkiksi ostaneet Viagogon kautta lippuja, jotka on alun perin ostettu Lippupisteen kautta, mutta myyty sittemmin useaan kertaan eteenpäin.

Lue lisää: Luotettavan näköinen lippukauppa voi ajaa festarikävijän ansaan: Viagogosta viranomaisille satoja yhteydenottoja

Lue lisää: Kansainvälinen palvelu myy Suomessa tuplahintaisia konserttilippuja ja varoittelee loppuunmyynnistä, vaikka normaalihintaisia paikkoja olisi saatavilla sadoittain – ”Monet jättivät liput ostamatta”

Lue lisää: Kuluttaja-asiamies varoittaa lippupalvelu Viagogosta

Kronström oli prosessin aikana alkanut epäillä tulleensa huijatuksi, mutta päätti silti kokeilla onneaan konserttipäivänä. Portilla laite piippasi punaista. Kronström selvitteli asiaa ja lopulta selvisi, että hänen lipuistaan ei löytynyt järjestelmistä mitään tietoa.

Kronström otti myyjään heti yhteyttä ja vaati rahojaan takaisin, mutta tuloksetta. Myyjä ei enää vastannut viesteihin, ja Facebook-profiilikin on poistettu.

”Kerroin viestissä, että maksa rahani takaisin tai teen rikosilmoituksen.”

Rikosilmoitusta hän ei vielä ole tehnyt, mutta aikoo sellaisen tehdä.

”Taitavasti myyjä toimi, kun kieltäytyi tapaamasta minua. Ja jälkikäteen ajateltuna olin hölmö. Millaisella ihmisellä ei muka Suomessa ole pankkitiliä? Onneksi en ostanut lippuja isommalla rahalla”, Kronström sanoo.

Nick Caven Musiikkitalon keikat olivat helsinkiläisen ohjelmatoimiston ja levy-yhtiön Fullsteamin järjestämät. Yhtiön hallintojohtaja Johannes Kinnunen kertoo, että Nick Caven keikoilla oli käytössä samanlainen lippukäytäntö kuin Ed Sheeranin keikoilla.

Yksi ihminen pystyi ostamaan keikalle korkeintaan neljä lippua kerralla, ja lippuihin tulostui hänen tai valitsemansa henkilön nimi. Sisäänpääsy lipuilla onnistui vain yhtäaikaisesti niin, että seurueessa oli mukana henkilö, jonka nimi täsmää henkilöllisyystodistuksessa olevaan sukunimeen.

Näissä tapauksissa lipun nimi oli mahdollista vaihtaa lippuja myyneen Ticketmasterin kautta yhden kerran. Kinnusen mukaan Nick Caven konsertissa ilmeni muutamia tapauksia, joissa nimi ei täsmännyt lippuun, mutta kaikki ongelmatilanteet saatiin selvitettyä paikan päällä.

Kinnusen mukaan Kronströmin Viagogo-liput olivat ainoa tapaus, jossa asiakas ei päässyt konserttiin sisään. Kinnunen sai tapauksesta vastauksen myös Ticketmasterilta:

”Liput eivät ole meidän järjestelmästä. En itse asasiassa löytänyt lipusta mitään tietoa minkä voisin yhdistää meidän kauttamme tehtyyn tilaukseen ja löytää alkuperäistä ostoa jota tässä myytäisiin eteenpäin”, Ticketmasterilta kerrottiin Kinnuselle.

Kinnusen mukaansa tässä tapauksessa oli kyse väärennöksesta tai huijauksesta, joita hänen mukaansa Viagogon kautta ilmenee usein. Kronströmin tapauksessa ei ole varmaa tietoa, liittyykö Viagogo siihen vai ei.

”Suosittelemme ihmisiä aina välttämään lippujen ostamista muualta kuin virallisesta lippukaupasta ja välttämään erityisesti Viagogoa”, Kinnunen sanoo.

Hänen mukaansa lippuhuijauksia tulee ilmi vaihtelevasti. Useimmat niistä painottuvat kalleimpiin konsertteihin ja loppuunmyytyihin tapahtumiin. Tyypillinen huijaus on Facebook-tapahtumassa väärennetyllä profiililla tehty myynti, jolloin myyjä joko lähettää rahat saatuaan väärennetyn lipun tai ei lähetä lippua lainkaan.

Kinnunen suosittelee jälkimarkkinoilla kauppaa käyville varmistamaan, että myyjä on henkilö, joka väittää olevansa.

Esimerkiksi ostaja voi pyytää myyjää lähettämään kuvan lipusta siten, että kuvassa näkyy myös henkilöllisyystodistus ja muu tunniste, jota ei voi väärentää. Sellainen voi olla esimerkiksi saman päivän sanomalehti.

”Varmin tapa on sopia tapaaminen konserttipaikan ovella ja suorittaa maksu vasta portilla, jolloin lipun aitouden todentaminen onnistuu”, Kinnunen sanoo.

Hän korostaa, että mikäli huomaa tulleensa huijatuksi, niin rikosilmoituksen tekeminen on ainoa oikea tapa toimia. Lisäksi huijatuksi tullut voi varoittaa Facebook-tapahtumassa muita lippua etsiviä ihmisiä huijarista.

”Viagogon kaupoissa reklamaatio tulee tehdä suoraan Viagogolle. Rahojen saaminen takaisin on usein todella vaikeaa”, Kinnunen sanoo.