Lähes 500-paikkainen parkkipaikka ammottaa tyhjyyttään Vantaalla, lähistöllä tapellaan pysäköinnistä

Julkaistu:

Vantaankosken liityntäpysäköintiparkissa ollaan kuin sillit suolassa, Vehkalassa tilaa olisi liudalle rekkoja.


Vantaankosken asemalla käydään joka aamu tuolileikki, jossa viimeiseksi jäänyt jää ilman parkkipaikkaa.

Vyöhykemuutoksen jälkeen B- ja C-vyöhykkeiden rajoilla olevilla parkkialueilla on tehty uusjako. Kaikki kynnelle kykenevät ajavat autonsa B-vyöhykkeiden liityntäpysäköintialueille.

Länsi-Vantaalla tämä näkyy niin, että Vantaankosken 188 paikan parkkialue on viimeistä paikkaa myöden täynnä. Reilun kilometrin päässä Vehkalan pysäköintialueesta käytössä on alle puolet. Vehkalassa on yhteensä 496 parkkipaikkaa.


Tämä ei ole jäänyt huomaamatta Vantaan kaupungilta, jonka vastuulla pysäköintialueiden rakentaminen pääasiallisesti on.

”Kyllä, olemme huomanneet ilmiön ja pohdimme parhaillaan, miten asia ratkaistaan”, kertoo Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Jenni Holm.

Aiemmin Vantaan kaupunki teki päätöksen, että liityntäpysäköinti ei saisi maksaa. Nyt päätöstä ollaan mahdollisesti pyörtämässä.

”Mitään päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta yksi ehdotus on, että B-vyöhykkeen liityntäpysäköinnistä tulisi maksullista”, sanoo Holm.

Pysäköinnin hinnaksi on kaavailtu yhtä euroa.

”Kauempaa tulevat ihmiset menevät halvemman lipun perässä, joten maksu pysäköintialueella voisi tehdä pysäköinnin B-vyöhykkeellä vähemmän houkuttelevaksi.”

Vantaankosken parkkialueella päivittäin pysäköivä Elly Rop ajaa tälle asemalle juuri edullisemman lippuhinnan vuoksi.


”Yhdeksältä parkkialue on aivan täynnä, mutta minä parkkeeraan auton tänne jo viideltä aamulla ja silloin täällä on ehkä viisi autoa.”

Päätös pysäköintialueiden maksullisuudesta tehdään vuodenvaihteen tienoilla. C-vyöhykkeellä pysäköinti säilyisi uudistuksessa yhä maksuttomana. Rahastus tapahtuisi todennäköisesti erillisillä pysäköintiautomaateilla.

Aiemmin suunnitelmissa oli, että liityntäpysäköintialueet olisivat tulevaisuudessa maksuttomia vain HSL:n matkakortin tai mobiililipun ostaneille autoilijoille.

”Tämä muutos piti tulla voimaan jo aiemmin, mutta nyt se on tulossa ensi vuoden alussa”, Holm sanoo.

Joukkoliikenteen lippu vaaditaan tulevaisuudessa Martinlaakson lisäksi Tikkurilan, Myyrmäen, Rekolan, Leinelän, Vantaankosken, Vehkalan ja Kivistön pysäköintipaikoilla.

Lippuautomaatteja on jo asennettuna näille asemille, mutta ne eivät ole käytössä. Jos molemmat ehdotukset päätetään toteuttaa, saattaisi se johtaa kahden masiinan systeemiin puomillisilla parkkialueilla, kuten Vantaankoski.

”Silloin puomilla kysyttäisiin ensin lippu ja euron maksu pitäisi maksaa eri masiinaan matkan päätteeksi.”

Sitä ei vielä ole päätetty pääsevätkö muut kuin lipun ostaneet parkkialueille edes maksamalla.

”Parin kuukauden päästä ajatuksemme ovat selkeämpiä”, sanoo Holm.