Näkymä kuin suoraan 1980-luvulta: Yltä päältä töhritty lähijuna hämmästytti ihmisiä Pasilan asemalla - HS-Helsinki - Ilta-Sanomat

Näkymä kuin suoraan 1980-luvulta: Yltä päältä töhritty lähijuna hämmästytti ihmisiä Pasilan asemalla

Uuden maalipinnan saanut juna bongattiin aamulla Pasilan asemalla.

Uuden maalipinnan saanut juna bongattiin aamulla Pasilan asemalla.

Julkaistu: 14.2. 15:26

Kun huomataan, että juna on töhritty, se pyritään ottamaan pois liikenteestä mahdollisimman nopeasti, VR Groupin viestinnästä kerrotaan.

Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä nähtiin perjantaiaamuna poikkeuksellinen väripilkku. R-junan reitillä liikennöinyt VR:n vanhanmallinen SM2-taajamajuna oli yön aikana saanut koko junan toisen kyljen peittävän graffitin.

Junaa koristava graffiti on Suomessa tänä päivänä harvinainen näky. Toisin oli 1980-luvun loppupuolella ja 90-luvun alkuvuosina. Silloin ne olivat HS:n art directorin Tuomas Jääskeläisen mukaan arkipäivää. Hän on kirjoittanut graffiteista kirjan. Esimerkiksi Italiassa ja Kreikassa junagraffitit ovat edelleen yleisiä.

”1990-luvun puolivälissä ilmapiiri muuttui. Maalauksia alettiin puhdistaa järjestelmällisemmin, ja Stop töhryille -kampanja alkoi virallisesti vuonna 1999”, Jääskeläinen sanoo.

Tänä päivänä juniin tehdään graffiteja vähemmän kuin takavuosina. Jääskeläinen kuitenkin uskoo, ettei se ole niin harvinaista kuin luullaan.

”Maalatut junat eivät vain yleensä pääse varikolta liikenteeseen”, Jääskeläinen arvelee.

Myös VR:ltä vahvistetaan, ettei junien maalaaminen ole mitenkään harvinaista – pikemminkin päinvastoin. Yhtiöstä kerrotaan, että perjantaiaamuna liikenteessä nähty juna oli yöpynyt Riihimäellä ja maalattu siellä.

”Samassa yhteydessä ei ole maalattu muita junia, mutta valitettavasti junien töhriminen on meille jatkuva ongelma, etenkin pääkaupunkiseudulla. Töhryjen teko keskittyy alueille, joissa kalusto seisoo ja joissa ei välttämättä ole jatkuvaa valvontaa.”, Merja Tuunanen VR Groupin viestinnästä kertoo sähköpostitse.

Kun töhrintä huomataan, juna pyritään Tuunasen mukaan ottamaan mahdollisimman nopeasti, mielellään saman tien, pois liikenteestä ja ohjataan varikolle putsattavaksi.

”Junien töhryistä puhdistaminen vaikuttaa siis myös käytössä olevan kaluston määrään, ja aina puhdistusta ei voida toteuttaa saman tien, jottei liikenteelle aiheutuisi merkittävää haittaa.”

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta