Sähköpotkulautojen synkkä saldo Helsingissä: 400 potilasta sairaaloissa, yhdeksän aivovammaa - HS-Helsinki - Ilta-Sanomat

Sähköpotkulautojen synkkä saldo Helsingissä: 400 potilasta sairaaloissa, yhdeksän aivovammaa

Sähköpotkulaudat ovat yleistyneet Helsingin kaduilla kesän ja syksyn aikana.

Sähköpotkulaudat ovat yleistyneet Helsingin kaduilla kesän ja syksyn aikana.

Julkaistu: 14.11. 9:13

Pään alueen ja yläraajojen vammat ovat yleisimpiä sähköpotkulautaonnettomuuksissa.

Töölön sairaalassa on hoidettu toukokuun jälkeen yhteensä 74 potilasta sähköpotkulaudoilla tapahtuneiden onnettomuuksien vuoksi.

Näistä potilaista 33 on saanut leikkaushoitoa vaativia vammoja, kertoo Töölön sairaalan ylilääkäri Kaisa Virtanen. Kolaroijien keski-ikä on 32 vuotta.

Kokonaisuudessaan Töölön tuodut potilaat ovat vain jäävuoren huippu kaikista sähköpotkulaudoista johtuvista tapaturmista. Töölössä hoidetaan vain vakavammat ja mahdollisesti leikkaushoitoa vaativat vammat. Pienemmät murtumat, ruhjeet ja haavat hoidetaan Haartmanin ja Malmin yhteispäivystyksissä.

Virtanen arvelee, että sähköpotkulautaonnettomuuksista johtuvien loukkaantumisien määrä on todellisuudessa noin viisinkertainen Töölön potilasmäärään verrattuna. Karkeasti laskettuna toukokuun jälkeen on hoidettu noin 400 potilasta.

Eräs asia korostuu Virtasen mukaan silmiinpistävästi potilaiden kertomuksissa.

Onnettomuuksista noin puolessa alkoholi on näytellyt merkittävää roolia. Lisäksi 29 potilasta kertoi onnettomuuden tapahtuneen puolenyön ja aamuneljän välillä.

”Vaikuttaa siltä, että potkulautoja käytetään ravintolaillan jälkeen kotiutumiseen”, Virtanen sanoo.

Yhteensä 65 potilasta on kaatunut ilman toista osapuolta. Suurin osa onnettomuuksista on siis tapahtunut ilman yhteentörmäyksiä ja ovat johtuneet esimerkiksi liiasta vauhdista, tasapainon menettämisestä tai virhearvioinneista.

Virtasen mielestä tämä kertoo kahdesta asiasta: tapaturman ajankohdasta ja alkoholinkäytöstä.

”Selkeä viesti on se, että humalassa sähköpotkulautoja ei kannata käyttää.”

Onnettomuuksia ovat aiheuttaneet esimerkiksi törmäämiset tolppaan tai kanttikiveyksiin. Myös väistötilanteet, kuopat tiessä ja potkulautailu kahden ihmisen voimin ovat aiheuttaneet tapaturmia.

Viime kesäkuussa HS uutisoi, että kolaripotilaita leikataan Töölössä viikoittain.

Kesä oli Virtasen mukaan kiireisintä aikaa ja tilanne on syksyn mittaan rauhoittunut. Keskimäärin puolen vuoden ajalta Töölöön on tuotu viikoittain noin kolme potilasta sähköpotkulautaonnettomuuksien vuoksi.

Viimeisin potilas on kirjattu lokakuun lopulta. Silloin kaatumisen oli aiheuttanut liukas asfaltti.

Osan vammoista voisi ehkäistä kypärää käyttämällä. Kypärä vähentäisi riskiä saada aivovammoja ja yläleukamurtumia kaatumistilanteessa, ortopediaan ja traumatologiaan erikoistunut Virtanen sanoo.

Pysyviä vammoja voivat aiheuttaa myös erilaiset hammasmurtumat. Mahdollista on, että irronneen tai murtuneen hampaan tilalle täytyy jossain vaiheessa hankkia tekohammas.

Myös aivovammat voivat jäädä pysyviksi, samoin kun raajojen murtumat voivat jättää pysyviä liikerajoituksia niveliin.

”Kuntoutumisaika on pitkä ja saattaa tarkoittaa useiden kuukausien toipilasaikaa.”

Virtanen luonnehtii vammojen olevan hyvin samanlaisia kuin pyöräilyonnettomuuksista. Toukokuun ja marraskuun alun välillä Töölössä kirjattiin yhteensä 307 sellaista potilasta, jotka olivat loukkaantuneet polkupyöräillessä.

Määrällisesti eniten leikkaushoitoa ovat vaatineet yläraajamurtumat. Töölössä on operoitu 16 ranteen, kyynärvarren ja olkavarren murtumaa.

Sähköpotkulautailuonnettomuuksissa pään alueen vammat ovat korostuneet, Virtanen sanoo. Yhdeksällä potilaalle kaatumiset ovat aiheuttaneet aivovamman.

”Potkulaudalla pääsee aika kovaa ja törmäyksessä siitä lähtee kuin leppäkeihäs.”

Potkulaudan pysähtyessä ihmisen vauhti jatkuu kunnes hän törmää maahan. Yleensä pää edellä. Virtasen mukaan alkoholin vaikutus saattaa heikentää tai hidastaa automaattisia suojausmekanismeja. Esimerkiksi pään suojaaminen ottamalla käsillä vastaan ei toteudukaan.

Tästä johtuen juuri kasvomurtumat ja hampaiden katkeaminen ovat korostuneet sähköpotkulautaonnettomuuksissa.

Oikaisu 15.11. klo 9:50 Korjattu jutun faktaboksista maininta Voin sähköpotkulaudoista. Toisin kuin aiemmin kerrottiin, Voi ei ole tuomassa talvimallia vaan isompirenkaisen, talvikäytössä turvallisemman potkulaudan.

Ainakin Helsingin kolme suurinta sähköpotkulautatoimijaa (Voi, Tier ja Lime) pitävät ajokkinsa käytössä myös talvikaudella.

Voi on ottanut käyttöön uudemman isompirenkaisen mallin, joka on turvallisempi talvikäytössä.

Helsingissä lumen aurauksesta vastaava Stara arvioi, että potkulaudat tulevat hidastamaan aurausta tulevana talvena.

Lisää aiheesta