Ravintola puuttui lapsen itkuun ja sai vastaansa some-ryöpyn, joka romahdutti paikan maineen – ”Olemme antaneet jo periksi”

Julkaistu:

Harmittoman oloinen tapahtuma alkoi kerätä myöhemmin ravintolan Facebook-sivulle valtavasti negatiivista palautetta.


Ravintoloitsija puuttui lapsiperheen ruokailuun, kun perheen kolmevuotias tytär alkoi itkeä. Koska eletään sosiaalisen median aikaa, asia ei jäänyt sikseen. Tapahtuma seuraa ravintolaa vielä pitkään.

Perheen mukaan heitä pyydettiin epäystävällisesti lähtemään ravintolasta itkevän lapsen takia. Ravintoloitsija taas kertoo, että he pyysivät perhettä huolehtimaan lapsestaan.

Sillä mitä oikeasti tapahtui, ei kuitenkaan lopulta ole väliä. Perheenäiti jakoi kokemuksensa Facebookissa ja pian ravintolan sosiaalinen media alkoi täyttyä muiden käyttäjien vihaisista kommenteista.

Palautetta tuli niin paljon, että ravintolan kokonaisarvosana romahti.

”En ymmärrä mitä pahaa olemme tehneet”, sanoo Biang-ravintolan toinen omistaja Hui Zhao.

”Kun lukee palautetta ravintolan sivuilta, luulee, että on tapahtunut jotain tosi pahaa.”

Ravintoloitsijan mukaan kaikki palautteen antajat eivät ole olleet paikan päällä eivätkä tiedä mitä tarkalleen on tapahtunut. Zhao kokee tilanteen epäreiluna.

”Aviomieheni [toinen omistaja] kävi sanomassa perheelle yhden lauseen. Pitäkää huolta lapsestanne. Perheen isä sanoi, että he ovat juuri lähdössä.”

”Emme tajunneet, että asiakkaita loukattiin.”

Tapahtumat saivat alkunsa, kun Tikriti Shabudin oli yhdessä 76-vuotiaan äitinsä, kolmevuotiaan tyttärensä ja vuoden ikäisen poikansa kanssa lounaalla kiinalaisessa buffetravintola Biangissa Helsingin Stockmannilla elokuun puolessa välissä.

”Tyttäreni alkoi olla väsynyt, joten hänestä tuli äreä. Kolmevuotiaaksi hänellä on suuret keuhkot ja kun hän itkee, hän on kovaääninen”, kertoo Shabudin englanniksi.

Isä oli juuri lähdössä viemään tytärtään ulos ravintolasta rauhoittumaan. Hän ei ehtinyt toteuttaa suunnitelmaansa, sillä Shabudin mukaan ravintoloitsija ehti ensin pyytää perhettä poistumaan.

”Mies puhui meille ensin mandariinikiinaksi ja sen jälkeen englanniksi. Hänen tarkat sanansa olivat: lähtekää ravintolasta. Ettekö saa häntä [lasta] hiljaiseksi? Tämä on ravintola, ei päiväkoti”, kertoo Shabudin.

”Osaan jonkin verran mandariinikiinaa ja voin kertoa, ettei hänen pyyntönsä ollut kauhean ystävällinen myöskään kiinaksi.”

Ravintoloitsija olisi voinut muotoilla pyyntönsä ystävällisemmin, jatkaa Shabudin.

Koska Shabudin oli jo muutenkin lähdössä, he poistuivat ravintolasta ilman suurempaa dramatiikkaa.


Seuraavana päivänä Shabudin puoliso Michelle Crew kirjoitti tapauksesta vihaisen palautteen ravintolan Facebook-sivuille.

Crew jakoi kokemuksensa myös muissa Facebook-ryhmissä, jolloin ravintolan sivut alkoivat täyttyä vihaisista kommenteista.

Ravintolan omistaja Zhao on eri mieltä perheen kanssa siitä, mitä tilanteessa oikeastaan tapahtui.

Zhao kertoo, että taapero ehti itkeä jonkin aikaa. Itku alkoi häiritä jo muita asiakkaita ja silloin Zhaon puoliso puuttui tilanteeseen.

”Meillä käy paljon lapsiperheitä syömässä. Lapset itkevät, se ei ole yllätys. Tässä tilanteessa vanhemmat eivät välittäneet itkusta ja se alkoi olla epäreilua muita asiakkaita kohtaan. Meidän oli pakko puuttua.”

Tilanne ratkesi paikan päällä rauhallisesti. Tapauksen jälkipuinnista syntynyt palaute sosiaalisessa mediassa harmittaa Zhaoa. He ovat vastanneet pahoitellen Crew’n palautteeseen.

”Olemme antaneet jo periksi.”