Monimutkainen näköharha Espoossa: Valaisin näytti seisovan keskellä jalkakäytävää – sitten kaupunki tajusi, mikä on vialla - HS-Espoo - Ilta-Sanomat

Monimutkainen näköharha Espoossa: Valaisin näytti seisovan keskellä jalkakäytävää – sitten kaupunki tajusi, mikä on vialla

Bussipysäkki on nyt siirretty niin, ettei valaisinpylväs näytä enää olevan keskellä katua.

Bussipysäkki on nyt siirretty niin, ettei valaisinpylväs näytä enää olevan keskellä katua.

Julkaistu: 27.3. 12:58

Espooseen asennettu valaisin herätti ihmetystä, sillä se näytti siltä kuin se olisi asennettu keskelle jalkakäytävää. Kaupunki ratkaisi asian siirtämällä kokonaista bussipysäkkiä.

Valaisinpylväs, joka näytti siltä kuin se olisi asennettu keskelle yhdistettyä kävely- ja pyörätietä, herätti helmikuussa kummastusta Eestinlaaksossa.

Tältä valaisinpylvään ja bussipysäkin asettelu näytti helmikuussa.

Tältä valaisinpylvään ja bussipysäkin asettelu näytti helmikuussa.

Kaupungin mukaan valaisin­pylväs itsessään oli oikeassa paikassa, mutta bussipysäkki oli sijoitettu väärin. Nyt bussipysäkki on siirretty valaisinpylvään viereen, yhdistetyn kävely- ja pyörätien reunaan.

Alunperin valaisinpylvään tai bussipysäkin siirtoa pidettiin hankalana, sillä kadun alla kulkee useita tärkeitä putkia. Bussipysäkin perustukset eivät kuitenkaan olleet niin syvät, että ne olisivat osuneet putkiin, joten pysäkkiä oli mahdollista siirtää.

Lue lisää: Valaisinpylväs rakennettiin keskelle jalkakäytävää Espoossa: ”Siirtäminen olisi ollut useamman sadantuhannen euron homma”

Aikaisempikaan järjestely ei kaupungin sähköinsinööri Reijo Vuosalmen mukaan haitannut kadun käyttöä, sillä bussipysäkin eteen jäi silloinkin runsaasti tilaa liikkua kävellen tai polkupyörällä.

”Vanhasta valaisimesta oli tullut valitusta ja nyt se uusittiin. Vaihdettiin vanhan tilalle uusi ledivalaisin, joka antaa kunnolla valoa”, Vuosalmi sanoi HS Espoolle helmikuussa.

Nyt siis kaikki kävely- ja pyöräliikenne on ohjattu kulkemaan bussipysäkin edestä, jossa on Vuosalmen arvion mukaan noin neljä metriä tilaa.

Kaikkialla ei tosin vastaavia liikennejärjestelyjä suosita. Esimerkiksi Helsingin kaupungin pyöräliikenteen suunnitteluohjeissa ei suositella pyöräliikenteen ohjaamista bussipysäkin etupuolelle. Espoon kaupungilla vastaavanlaisia ohjeita ei ole.

Lisää aiheesta