Raide-Jokeri nostattaa tunteita ympäri Espoota: ”Mitään meidän huomioista ei ole otettu missään vaiheessa suunnittelua huomioon”

Julkaistu:

Laajalahdessa innostuttiin tapetoimaan tyhjillään olevan rakennuksen ikkunat Raide-Jokeri-infolla, Otaniemessä asukkaat veivät katusuunnitelman oikeuteen.


Hiekkatien varressa on kaadettuja puita pinoissa ja puiston läpi kulkeva reitti on suljettu punakeltaisella työmaa-aidalla. Sinivalkoisessa kyltissä työmaa-aidan takana kerrotaan, että tässä tehdään Raide-Jokeria, pikaratikkaa, joka kulkee Keilaniemestä Itäkeskukseen.

”Tuonne tuon lampun kohdalle tulee ilmeisesti pysäkki”, sanoo Laajalahti-seuran puheenjohtaja Sari Ojanen ja viittilöi taakseen.

Sari Ojanen ja Laajalahti-seuran varapuheenjohtaja Raili Lindberg ovat seuranneet Raide-Jokeria parikymmentä vuotta, aina siitä asti kun idea poikittaisesta raideyhteydestä esiteltiin 1990-luvulla. Tänä syksynä suunnitelmat vihdoin konkretisoituivat, kun Raide-Jokerin rakennustyöt alkoivat.

Mikään helppo tai itsestään selvä asia Raide-Jokeri ei ole laajalahtelaisille ollut.

”Emme ole asukasyhdistyksenä oikein ottaneet tähän kantaa, sillä täällä on ollut sen verran paljon erimielisyyksiä aiheesta. Olemme pitäneet tiedotustilaisuuksia ja muutenkin pyrkineet tiedottamaan Raide-Jokerista”, Lindberg sanoo.

”Ihmisten suhtautuminen vaihtelee sen mukaan, missä päin Laajalahtea he asuvat. Jos linja ei ole sun omalla takapihalla, suhtaudut siihen eri tavalla. Vanhalle asuinalueelle, kuten Laajalahteen rakentaminen on vaikeaa, se on aina jonkun takapihalla tai puistoalueella. Lisäksi Raide-Jokerin linjaus on vaihdellut vuosien mittaan”, Ojanen jatkaa.


Raide-Jokerin on tarkoitus liikennöidä vuonna 2024. Pikaraitiotien rakennustöitä on kesän ja syksyn aikana aloitettu eri puolilla Espoota ja Helsinkiä. Espoossa työmaita on Laajalahden lisäksi muun muassa Otaniemessä, Leppävaarassa ja Vermossa.

Täysin kivuttomasti eivät Raide-Jokerin rakennustyöt ole alkaneet. Helsingissä on tehty rikosilmoitus siitä, että Raide-Jokerin työmaalla räjäytettiin jääkautinen hiidenkouru kesken oikeusprosessin.

Espoossa Laajalahden lisäksi muun muassa Otaniemessä ja Leppävaarassa on pohdittu sitä, millaisia vaikutuksia uudella raitiolinjalla ja sen rakennustöillä on.

Leppävaarassa asukkaat pelästyivät, kun Raide-Jokeri linjattiin kulkemaan pitkin puistomaista Alberganesplanadia. Asukkaat yrittivät saada linjausta muutettua, mutta turhaan.

Nyt rakennustyöt Alberganesplanadilla ovat alkaneet ja suurin kuohunta Raide-Jokerin ympärillä laantunut.

”Alberganesplanadille jää onneksi puisto, toki parkkipaikkojen kustannuksella ja on varmasti niitä, jotka olisivat ottaneet mieluummin parkkipaikat. Mutta siitä tulee varmasti ihan kiva, kun se saadaan valmiiksi. Onhan se urbaanin kaupungin merkki, että ratikka kulkee”, pohtii Leppävaara-seuran puheenjohtaja Arja Salmi.

Vuonna 2016 julkaistiin Raide-Jokerin hankesuunnitelma. Viimeistään siinä vaiheessa oli selvää, että ratikka lähtisi Espoossa liikkeelle Keilaniemestä. Raitiolinja haluttiin vetää kulkemaan Keilaniemen ja Otaniemen kautta, sillä alueella on paljon työpaikkoja sekä yliopisto.

”Se, että Raide-Jokeria lähdettiin linjaamaan Otaniemen ja Keilaniemen suuntaan, oli iso liike. Se oli omiaan edistämään hanketta. Tämä linjaus oli mielekkäämpi, verrattuna siihen, ettei Raide-Jokeri olisi tullut Otaniemeen ja Keilaniemeen. Ilman niitä hanke ei oikein saanut vauhtia”, sanoo Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska.

Raide-Jokerin hankesuunnitelman pohjalta Espoossa ja Helsingissä lähdettiin tekemään tarvittavia kaavamuutoksia ja katusuunnitelmia, joissa Raide-Jokerin lopulliset linjaukset lyötiin lukkoon.

Muun muassa päätökset siitä, että Raide-Jokeri kulkee Laajalahden poikki ja pitkin Alberganesplanadia, tehtiin tässä vaiheessa. Nyt katusuunnitelmat ovat valmiina Espoossa lähes koko Raide-Jokerin matkalta, päätepistettä Keilaniemeä lukuun ottamatta.

Kaikkialla katusuunnitelmiin ei olla oltu tyytyväisiä. Otaniemessä paikalliset asukkaat ovat vieneet yhden katusuunnitelman oikeuteen. Otaniementien varren asukkaat vastustavat linjausta, jossa Raide-Jokeri kulkee Otaniementien länsipuolella, lähellä asuintaloja.

Alueella asuva Laura Paunila kokee, että asukkaiden mielipiteitä ei ole kuultu Raide-Jokerin suunnittelussa.

”Mitään meidän huomioista ei ole otettu missään vaiheessa suunnittelua huomioon. Olemme tehneet huomautuksia, käyneet asukastilaisuuksissa ja käyneet kirjeenvaihtoa eri virkamiesten kanssa, mutta mitään meidän huomioista ei ole otettu huomioon.”

Harri Tanskan mielestä asukkaita on kyllä Raide-Jokerin suunnittelussa kuultu, mutta kaikkia mielipiteitä ei yksinkertaisesti voida ottaa huomioon.

”Olemme kuulleet asukkaita mielestämme normaalia paremmalla tavalla. Kuitenkin se on niin, että vaikka kuinka paljon käydään vuorovaikutusta, harvoin jokaista mielipidettä voidaan huomioida. Usein nämä ovat kompromisseja erilaisista intresseistä”, Tanska sanoo.

Laajalahden asukasaktiivien Ojasen ja Lindbergin mielestä asukkaita on kuultu välillä paremmin ja välillä huonommin.

”Kaupunki lupaa tosi paljon, he lupaavat olla asukaslähtöisiä, mutta mitä se oikeasti on: se on vain lain edellyttämää normaalia kuulemista”, Ojanen sanoo.

Ja toisaalta, vaikka asukkaita olisi kuultu kuinka paljon ja tietoa olisi jaettu erilaisissa tilaisuuksissa, aina on niitä, joille rakentaminen tulee yllätyksenä. Laajalahdessakin osa asukkaista havahtui Raide-Jokeriin vasta siinä vaiheessa, kun ensimmäiset puut oli kaadettu.

Kiitostakin laajalahtelaiset Raide-Jokerille antavat: asukkaisiin on pidetty hyvin yhteyttä ja yhden pysäkin paikkaa siirrettiin asukaspalautteen pohjalta. Laajalahtelaiset myös toteuttivat yhdessä Espoon kaupungin kanssa Raide-Jokeri-infon tyhjillään olevan rakennuksen ikkunoihin Laajalahden keskustassa.

Ja koska Raide-Jokeri joka tapauksessa tulee, on parasta alkaa totutella ajatukseen, että vuonna 2024 entisen puiston paikalta noustaan raitovaunuun, joka hurauttaa hetkessä Leppävaaraan tai Otaniemeen, Lindberg ja Ojanen pohtivat.

He uskovat, että parhaimmillaan raideyhteys voisi jopa tuoda Laajalahteen uusia palveluita.

”Kokonaisuudessaanhan tämä hanke on ihan mieletön. Täällä Laajalahdessa linja menee ihan metsässä, jossain muualla se kulkee cityssä”, Ojanen sanoo.

Uusi poikittaisyhteys


 Raide-Jokeri on uusi poikittaisyhteys, joka kulkee Espoon Keilaniemestä Helsingin Itäkeskukseen. Raide-Jokeri korvaa suositun bussilinjan 550.

 Raide-Jokerin pituus on noin 25 kilometriä, joista noin 9 kilometriä sijoittuu Espooseen.

 Raide-Jokeri on pikaraitiolinja, ja sen tavoitteena on noin 25 kilometrin keskimääräinen tuntinopeus.

 Raide-Jokerin kustannusarvio on noin 386 miljoonaa euroa, joista Espoon osuus on noin 118 miljoonaa euroa.

 Raide-Jokerin rakennustyöt alkoivat kesällä 2019. Liikennöinti on tarkoitus aloittaa vuonna 2024.