Espoolaisen Katriinan musiikkia on kuunneltu miljoonia kertoja Spotifysta: Mutta kuka ihme hän on? - HS-Espoo - Ilta-Sanomat

Espoolaisen Katriinan musiikkia on kuunneltu miljoonia kertoja Spotifysta: Mutta kuka ihme hän on?

Oliveralla on Spotifyssa yli 275000 kuukausittaista kuuntelijaa. Se on enemmän kuin esimerkiksi Jenni Vartiaisella.

Oliveralla on Spotifyssa yli 275000 kuukausittaista kuuntelijaa. Se on enemmän kuin esimerkiksi Jenni Vartiaisella.

Julkaistu: 30.10.2019 12:45

Spotify-artisti Oliveran eli Katriina Ullakon laulua kuulee niin vaatekaupoissa, mainoksissa kuin maailmankuulun dj-tuottajan Tiëston kappaleessakin, mutta keikkalavoilla häntä ei ole vielä juuri nähty.

Viuh, vauh, heiluvat puolelta toiselle ylös ponnarille nostetut hiukset.

”Tämä ponnari on vähän sellainen Oliveran tavaramerkki”, naurahtaa Katriina Ullakko, kun hänestä otetaan kuvia.

Olivera-nimellä musiikkia tekevää Katriina Ullakkoa harva tunnistaa ulkonäöltä, vaikka ehkä pitäisi. Syynä voi olla se, ettei Olivera ole ollut esillä lehtien palstoilla tai se, ettei häntä ole nähty juurikaan keikkalavoilla.

Keikkojen sijaan musiikin suoratoistopalvelu Spotify on se paikka, jossa Olivera tunnetaan. Esimerkiksi Oliveran suosituinta kappaletta No more oli lokakuun alkuun mennessä kuunneltu yli kuusi miljoonaa kertaa Spotifyssa. Kuukausittaisia kuuntelijoita Oliveralla on yli 275 000. Se on enemmän kuin esimerkiksi Evelinalla, Vilma Alinalla tai Jenni Vartiaisella.

Olivera on hyvä esimerkki siitä, kuinka suoratoistoaikana omakustanneartistin on mahdollisuus saada musiikkinsa kuuluviin laajallekin yleisölle ja jopa tienata sillä.

Esimerkiksi No more -kappaleen hän kirjoitti ja julkaisi omakustanneartistina keväällä 2018. Vasta tämän vuoden alussa hän teki ensimmäinen levytyssopimuksensa Playground Musicin kanssa, jonka talliin kuuluvat esimerkiksi LCMDF, Karina, Lake Jons ja The Rasmus.

”Koen monella tapaa syntyneeni hauskaan saumaan siinä, että minulla on ollut mahdollisuus toimia itsenäisesti. Joku on puhunut, että on olemassa ’new middle class of music business’. Tähän uuteen luokkaan ehkä mäkin kuulun.”

Tällä Olivera tarkoittaa sitä, että suoratoistomaailmassa pystyy etenemään hyvinkin pitkälle ilman ulkopuolisia välikäsiä.

Olivera sanoo, ettei hän ole määrätietoisesti pyrkinyt ”Spotify-artistiksi”. Niin vain sattui käymään.

Olivera äänittää kappaleita  esimerkiksi omassa olohuoneessaan.

Olivera äänittää kappaleita esimerkiksi omassa olohuoneessaan.

Lukion jälkeen hän oli hakenut opiskelemaan Pop & Jazz konservatorioon Helsinkiin, mutta ei pääsyt sisään.

”Itkin sitä kaksi päivää.”

Sitten hän tajusi, ettei hän tarvitse tutkintoa siihen, että voi tehdä musiikkia ja julkaista sitä.

”Halusin julkaista musiikkia, ja Spotify oli paras väylä siihen, mutta ei se kauhean suunnitelmallista ole ollut.”

Musiikkia Olivera tekee yhdessä tuottajapuolisonsa Lennon kanssa. Kappaleita syntyy esimerkiksi heidän olohuoneen nurkkaan rakennetussa kotistudiossa Espoon Urheilupuistossa.

Alkuvaiheessa Olivera elätti itsensä tekemällä lastenhoitokeikkoja eri puolilla Espoota. Jonkin ajan päästä hän kuitenkin huomasi, että hän alkoi saamaan Spotifyssa olevista kappaleista ihan hyvin rahaa.

Kotona aika kuluu lemmikkikanien kanssa.

Kotona aika kuluu lemmikkikanien kanssa.

Spotifyssa uuden musiikin löytäminen ja myös leviäminen on osittain sattumanvaraista, ja jopa artistille itselleenkin se on ollut mysteeri. Tiettyjä lainalaisuuksia Spotifyssa kuitenkin on. Hyvä kappale on sellainen, joka sopii eri soittolistoille. Niiden kautta se voi lähteä leviämään niin, ettei sitä välttämättä pysäytä mikään.

Olivera arvelee, että soittolistat ovat olleet syynä siihen, miksi esimerkiksi No more lähti leviämään Spotifyssa ja sitä kautta myös muualle.

”Se sopii niin monenlaisiin tilanteisiin. Olen kuullut sitä sekä vaatekaupoissa että italialaisessa naisten intiimialueen pesuainemainoksessakin”, Olivera kertoo.

Suoratoistomaailman kautta Olivera on päätynyt muihinkin ihmeelliseen tilanteisiin. Esimerkiksi maailman suurimpiin dj-tuottajiin lukeutuvan Tiëston entinen pitkäaikainen kiertuemanageri otti häneen yhteyttä. Seuraavassa hetkessä Olivera huomasi kirjoittavansa Affliction-kappaletta Tiëstolle. Olivera myös laulaa kappaleessa.

Useita Spotifyn kautta kuuluisuuteen nousseita artisteja yhdistää se, että yksikin kappale riittää kuuluisuuteen. Toki ”yhden hitin ihmeitä” on ollut ennenkin, mutta suurin ero entiseen verrattuna on siinä, ettei suoratoistoajan artisti tee oikeastaan lainkaan albumien täytekappaleita.

Jokainen kappale, joka julkaistaan, on oltava suoratoistomaailmassa hitti – tai sitten se on aivan turha, koska se ei tuota rahaa.

Tällä periaatteella myös Olivera on tehnyt kappaleitaan. Hän kirjoittaa sekä itselle että muille artisteille.

”Se on vähän pakko. Suoratoistomaailmassa ne niin kutsutut albumiraidat valuvat vähän hukkaan. Cd-aikana levyllä oli isojen hittien lisäksi panttivankina kymmenen muuta albumiraitaa, jotka eivät ole niin hitikkäitä. Suoratoistomaailmassa näkee isojenkin artistien kohdalla sen, että niillä hiteillä on paljon enemmän striimauksia kuin niillä niin sanotuilla albumiraidoilla.”

Oliveralle fyysinen albumi ei ole täysin kuollut formaatti vaan ennemminkin sivuseikka.

”Johtuen tuosta suoratoistopuolesta en tiedä, tulenko koskaan julkaisemaan albumia. Haluaisin ehkä, mutta toisaalta voin julkaista EP:n ja minialbumeja.”

Kuvituskuva

Hän ajattelee, että artistien menestyksen määritteleminen julkaistujen albumien perusteella alkaa olla osin mennyttä maailmaa. Vielä cd-levyaikana menestyksen mittarina oli se, saiko levityssopimuksen ja kuinka hyvin levyt myivät.

Suorataistoajalla näkyy entistä selvemmin se, ettei yksi artisti ole menestynyt ja kuuluisa kaikkialla.

Joku voi olla esiintymässä kaikilla kesän festarikeikoilla ja hänen kappaleensa soivat taukoamatta radiossa, mutta Spotifyssa ja maailmanlaajuisesti hän on pieni – ja päinvastoin.

”Aika harva artisti on niillä kaikilla huipulla. Ehkä Ariana Grande on sellainen.”

Ero menneeseen näkyy varsinkin niiden suomalaisten artistien kohdalla, jotka tekevät musiikkia englanniksi.

Paras suoratoistoaikaa hyvin kuvaava suomalainen menestystarina on tietenkin Alma. Hänen kohdallaan näkyy vielä Oliveraa räikeämmin se, ettei sillä ole väliä, kuinka monta kappaletta artisti on julkaissut, kunhan se yksi on riittävän hyvä.

Almaan verrattuna Olivera on vielä pieni tekijä, sillä Alman suosituin kappale Chasing Highs on kerännyt yli sata miljoonaa kuuntelua Spotifyssa. Viime viikolla kerrottiin, että Alma on päässyt Christina Aguileran lämmittelijäksi. Toisaalta Alma ei ole vieläkään julkaissut debyyttialbumiaan, josta on puhuttu jo vuosia ja jonka piti olla julki alkuvuodesta.

Tänä syksynä Olivera on keskittynyt kappaleiden kirjoittamiseen, sillä ensi vuonna olisi tarkoitus julkaista uutta musiikkia.

Keikkaillut hän on vasta vähän aikaa. Suomessa hän esiintyi ensimmäisen kerran viime vuoden syyskuussa Tavastialla LCMDF:n lämmittelijänä. Ensimmäisen oman keikkansa Olivera teki bändinsä kanssa lokakuussa Lost in Music -festivaalilla Tampereella.

Lokakuussa hän solmi myös keikkamyyntisopimuksen Fullsteam Agencyn kanssa, joten jatkossa keikkoja on luvassa enemmän.

”Sen ensivaikutelman voi tehdä vain kerran.”

Keikkalavoille siirtymistä Olivera on halunnut tietoisesti odottaa. Olivera kertoo olevansa aika kriittinen keikkojen katsoja. Se on vaikuttanut myös hänen omaan esiintymiseensä.

”Rakastan kuunnella hyvää musiikkia yksin ja keskittyneesti, mutta en yleensä hirveästi pidä keikoilla käymisestä. Kaikki artistit eivät ole niin hyviä esiintyjiä. Jos live-esiintymisen anti on sitä, että vedetään ne samat biisit, mutta vähän huonommin, niin en tiedä mitä järkeä siinä on. Sitten on taas sellaisia artisteja, jotka eivät oikein aukea levyllä, mutta toimivat livenä.”

Vielä pari vuotta sitten Olivera jopa pohti, uskaltaako edes tehdä keikkoja. Hän ei kokenut olevansa valmis esiintyjä: Millainen olisi hänen lavaesiintymisensä? Entä tulisiko ketään paikalle? Entä mikä olisi hänen tapansa yksinkertaisesti vain laulaa?

”Ehkä se on ollut pelkoa, mutta ehkä se on ollut ihan paikallaan. Joskus arkuus on sellaista, että sille on jokin syy.”

Ja ne biisit. Vaikka Spotifyssa yhdellä kappaleella pääsee pitkälle, Olivera myös halusi, että hänellä on koko keikan verran kappaleita, joita esittää.

”Sen ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Uskon, että se tapahtui nyt oikeaan aikaan.”

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta