Yrittäjät pakenivat uudesta kauppa­keskuksesta Espoossa, Juha Kumaran liikkeessä kävi päivässä alle kymmenen asiakasta: ”Ihan floppi”

Julkaistu:

Vasta kaksi vuotta toiminut kauppakeskus Niitty ei ole onnistunut saamaan tyhjiin liiketiloihin uusia vuokralaisia. Kauppakeskus aikoo uudistaa ilmettään vielä tämän vuoden aikana.


Espoon Niittykummussa sijaitsevassa kauppakeskus Niityssä alku oli kivikkoinen, eikä kahden vuoden jälkeenkään tilanne ole täysin normaali.

Toissa kesänä Niityssä aloittaneista 15 pienliikkeestä joka kolmas on lopettanut toimintansa, eikä tyhjiin liiketiloihin ole löytynyt vielä uusia vuokralaisia.

Jo kesällä 2017 kauppakeskuksesta lähdöstä ilmoitti ensimmäisten joukossa lemmikkieläinkauppa Fast&Furry. Lisäksi Luontaistuntija ja kahvila Muki&Keittiö ovat lopettaneet toimintansa. R-kioski on luopunut toisesta liiketilastaan metroaseman ja kauppakeskuksen välisessä kerroksessa.

Viime vuodenvaihteessa lähes samanaikaisesti kauppakeskuksesta päättivät lähteä pois myös sekä kukkakauppa Bieder että Jungle Juice Bar.

Syynä oli se, ettei puolentoista vuoden jälkeenkään kauppakeskuksen asiakasmäärä ollut noussut tarpeeksi paljon.

Kukkakauppa Biederin omistajan Juha Kumaran mukaan esimerkiksi heillä keskimääräinen asiakasmäärä jäi alle kymmeneen asiakkaaseen päivässä, vaikka liiketila sijaitsi aivan S-marketin vieressä. Tällä hetkellä Biederillä on Espoossa kukkakauppa vain Bembölessä.

”Se myymälä oli ihan floppi. Kävijämäärä oli aivan eri kuin mitä oli mielikuva. Saimme myös väärää tietoa kulkuvirroista”, toteaa Kumara.

Myös Jungle Juice Barin toimitusjohtajan Noora Fagerströmin mukaan asiakkaiden määrä jäi kauaksi siitä, mitä he olivat odottaneet. Fagerströmin mukaan he olisivat halunneet pysyä Niityssä, mutta se ei ollut enää mahdollista.

”Onhan se kehittyvä alue ja koko ajan siihen nousee uusia taloja, mutta meillä ei ollut kuitenkaan aikaa jäädä sitä odottamaan. Varsinkin se alun odotus ennen länsimetroa oli tosi kriittinen.”

Pahin vaihe oli heti alussa, kun kaupat aloittivat puoli vuotta ennen kuin länsimetro aloitti liikennöinnin. Länsimetrokaan ei ole tuonut täysin toivottua asiakasmäärää. Osan kauppiaista mielestä ongelmana on esimerkiksi se, että metroon pääsee kulkematta kauppakeskuksen läpi.

Kauppakeskus Niityssä toimivan K-Supermarket Ruokaniityn kauppiaan Kai Pekolan mukaan asiakasmäärä on heillä koko ajan noussut, mutta vieläkään se ei ole samalla tasolla kuin silloin, kun ruokakauppa sijaitsi ainoana ruokakauppana Niittyä edeltäneessä Niittytorin kauppakeskuksessa.

Pekola arvioi, että tällä hetkellä he yhdessä S-marketin kanssa saavuttavat sen saman asiakasmäärän.

”Jos verrataan kahteen viime vuoteen, niin suunta on oikea ja pahin on takana. Sen verran takapakkia otettiin, ettei tilanne ole vielä sama kuin ennen tänne tuloa.”

Pekolan mielestä esimerkiksi kauppakeskukseen johdattavat opasteet pitäisi saada kuntoon. Niiden asentaminen on kaupungin vastuulla.

Esimerkiksi Haukilahdenkadulta tullessa on metron liityntäpysäköinnistä kertova opaste, mutta siinä ei mainita kauppakeskus Niittyä.

Kaikista suurin epäonnistuminen oli kuitenkin pysäköinnin rahastus, jota muutettiin vasta kesäkuussa.

Varsinkin alkuaikoina kauppakeskus tuli tunnetuksi siitä, että sakkoja napsahti helposti, ja kauppiaiden mielestä se karkotti asiakkaita.

Maksutonta parkkiaikaa oli vain tunti, ja asiakkaan piti etukäteen tietää, kuinka pitkäksi aikaa hän tarvitsee parkkiaikaa. Nyt Niityssä on käytössä samankaltainen kameravalvontaan perustuva pysäköintijärjestelmä kuin esimerkiksi Isossa Omenassa, eli jos pysäköinti kestää alle kaksi tuntia, voi parkkihallista ajaa suoraan ulos.

Uuteen järjestelmään siirtymisen jälkeen asiakaspalautteiden määrä on kauppakeskus Niityn kauppakeskuspäällikön Miia Aron mukaan selvästi vähentynyt.

Hänen mukaansa kauppakeskuksessa keskimääräinen kävijämäärä on nyt noin 200 000 asiakkaassa kuukaudessa ja siihen ollaan tällä hetkellä tyytyväisiä.

Tänä vuonna on tarkoitus lisätä kauppakeskuksen viihtyisyyttä. Kauppakeskuksen ilmettä aiotaan kohentaa esimerkiksi tuomalla lisää väriä ja sisustuselementtejä kauppakäytäville. Lisäksi uusitaan opasteita. Vartiointia on jo lisätty.

”Alku oli toki haastava ja silloin lopetti muutamia toimijoita. Nykyisten vuokralaisten kesken on kuitenkin hyvä henki”, Aro toteaa.

Kauppakeskuksella on käynnissä neuvotteluja mahdollisten uusien vuokralaisten kanssa, mutta Aron mukaan vielä ei ole sovittu mitään sellaista, josta voisi kertoa enemmän tässä vaiheessa. Varmoja tietoja uusista vuokralaisista ei siis vielä ole. Aro kertoo, että tarkoituksena on jatkossakin keskittyä lähipalveluihin ja saada kauppakeskukseen esimerkiksi apteekki, suutari tai kukkakauppa.

Tosin yksi kukkakauppa sieltä jo lähti.