Espoossa aloitetaan uusi kyytipalvelu, jossa kaikki matkat maksavat viisi euroa

Julkaistu:

Kutsukyyti-autot aloittavat liikennöinnin16. syyskuuta.


Espoossa aloitetaan syyskuussa puoli vuotta kestävä kutsukyyti-kokeilu.

Tavoitteena on selvittää, parantaisiko uusi palvelu matkustamisen sujuvuutta ja vähenisikö yksityisautoilu.

Palvelussa käyttäjä varaa kyydin haluamalleen virtuaaliselle bussipysäkille sovelluksella. Sovellus yhdistelee eri käyttäjien varauksia ja muodostaa reitin niiden perusteella.

Kyydin hinta on käyttäjälle aina sama, noin viisi euroa.

Kutsukyyti-hankkeessa ovat mukana Helsingin seudun liikenne (HSL), teknologiayhtiö Viavan ja Espoon kaupunki.

”Tämä on kuin joukkoliikenteen ja taksin välimuoto”, kuvailee Espoon kaupungin projektipäällikkö Suvi Kajamaa.

Kahdeksan auton Palvelu toimii Niittykummun ja Helsingin rajan välillä sekä rantaradalta eteläiseen merenrantaan ulottuvalla alueella.

Alue valikoitui kokeiluun siksi, että käyttäjiä toivottiin olevan mahdollisimman paljon.

Kokeilun jälkeen palvelua voidaan laajentaa tarvittaessa myös harvemmin asutuille alueille.

”Tietysti meillä on se haaste, että miten saamme Espoota kehitettyä tasa-arvoisesti niin, etteivät kaikki liikkumispalvelut keskity samalle alueelle.”

Toiminta ja nimi kuulostavat tutuilta: 2012–2015 toimineessa Kutsuplus-palvelussa käyttäjät tilasivat haluamansa pikkubussimatkan verkossa palvelualueen pysäkiltä toiselle.

Kutsukyyti eroaa Kutsuplussasta kuitenkin monin tavoin, kertoo Helsingin seudun liikenteen (HSL) projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

”Ensinnäkin tietysti maailma on mennyt aika eteenpäin tässä ihan muutamassa vuodessa”, Uusitalo sanoo.

Algoritmit ovat kehittyneet ja näin ollen kyytien yhdistäminen toimii paremmin. Lisäksi erilaisten sovellusten käyttö on jo niin arkipäiväistä, että palvelun käyttö tuskin tuottaa vaikeuksia.

Muutosta on Uusitalon mukaan tapahtunut myös ihmisten tavoissa liikkua kaupungissa.

”Ihmiset ovat tässä välissä oppineet käyttämään erilaisia sovelluksia ja liikkumispalveluita.”

Kutsuplus-palvelu osoittautui kalliiksi, mutta Uusitalo vakuuttaa, ettei Kutsukyydille käy samoin. Projektiin on varattu puoli miljoonaa euroa.

”Ei tapahdu niin, että kustannukset karkaisivat käsistä.”

Kalliina kuopatun Kutsuplussan algoritmi taas lähti sittemmin elämään omaa elämäänsä Washingtonissa.

Pilottivaiheessa palvelu toimii omassa sovelluksessaan, jonka toteuttaa Viavan. Yritys pyörittää Kutsukyydin kaltaista palvelua myös Lontoossa, Berliinissä ja Amsterdamissa.

Kajamaa arvioi, että palvelu voisi tulevaisuudessa olla myös täysin markkinavetoinen.

”Jos tämä on suosittu ja he saavat matematiikan kuntoon, en näkisi etteikö se voisi toimia täysin itsenäisesti ja omanaan.”

Oikaisu 6.9. klo 15.50: Tarkennettu Espoon kaupungin roolia hankkeessa. Kaupunki on mukana projektissa, mutta sen toteuttavat HSL ja Viavan.