Sara Malinen lähti remonttia pakoon lomamatkalle ja järkyttyi palattuaan: ”En ole ikinä nähnyt näin epäkäytännöllistä keittiötä”

Julkaistu:

Remontin jälkeen Malinen on ollut yhteydessä huomaamistaan epäkohdista Espoon Asuntoihin, mutta yhteydenottopyyntöihin ei ole hänen mukaansa vastattu.


Millaisia kummallisuuksia sinä olet kohdannut remonteissa? Kerro meille tarinasi: hs.kaupunki@hs.fi

Järkytys oli melkoinen, kun espoolainen Sara Malinen saapui lomamatkansa jälkeen kotiin.

Kaupungin vuokra-asunnossa asuvan Malisen kotona oli sinä aikana tehty kokonaisvaltainen keittiöremontti.

Hän tiesi remontista etukäteen, mutta ei sitä, millaiselta uusi keittiö remontin jälkeen näyttäisi. Keittiö on tavallisen näköinen, sillä pinnat ovat valkoista ja harmaata. Kun katseen siirtää lattianrajaan, alkaa järkytyksen syy jo paljastua.

Keittiöön on vaihdettu harmaa vinyylilankkulattia. Kahden keittiöön vievän avonaisen oviaukon jälkeen lattiapinta jatkuu kuten ennenkin eli olohuoneessa ja eteisessä on punertavaa puukuvioista muovimattoa. Ennen remonttia myös keittiössä oli samanlainen puukuvioinen muovimatto.

Kovin sisustussilmällä lattiayhdistelmää ei ole ainakaan tehty.

”Ajattelin jo ennen remonttia, että lattiaa on turha vaihtaa, sillä se pilaa asunnon yhtenäisen ilmeen ja muovimatto oli hyväkuntoinen. Mielestäni tätä ei ole mietitty yhtään, eikä tämä näytä kovin ammattilaisen tekemältä”, Malinen toteaa.


Uudessa keittiössä oli vastassa muutakin kummallista. Maliselle ilmeni myös, että sähköt on ilmeisesti asennettu väärin, sillä uusi hella ei toimi ja sulakkeet palavat, kun hän yrittää imuroida asunnossaan.

Hän myös ihmettelee, miksi keittiöön on asennettu matalia ja kapeita vetolaatikoita kuuden laatikollisen verran, kun taas roska-astiat puuttuvat täysin keittiöstä. Normaalikokoisille roska-astioille ei ole myöskään kunnolla tilaa allaskaapissa, koska sinne on asennettu kaksi vetolaatikkoa.

Myös pintojen viimeistely on keskeneräisen näköistä: astianpesukoneen alaosan eteen ei ole laitettu listaa ja keittiötason pinnoite on jätetty sahalaitaiseksi.

”En ole ikinä nähnyt näin epäkäytännöllistä keittiötä. Kun kerran uusitaan, niin miksi ei voisi tehdä kerralla kunnolla?” Malinen ihmettelee ja jatkaa:

”Varmaankaan kaikille asunnon ulkonäöllä ei ole niin väliä, mutta itselleni koti on rakas paikka ja sen viihtyisyys on todella tärkeä asia.”

Malinen kokee yhteydenpidon takunneen Espoon Asuntojen kanssa. Ennen remontin alkua Malinen oli ollut keittiöremontista päättäneeseen Espoon Asuntoihin yhteydessä.

Hän ehdotti joko koko asunnon lattiamateriaalin vaihtoa tai sitten sitä, ettei lattiaa vaihdettaisi lainkaan keittiöstä, jotta koko huoneistossa olisi yhtenäinen lattiapinta. Hänen mukaansa vuokranantaja ei suostunut kumpaankaan ehdotukseen.

”Siihen, että koko asuntoon vaihdettaisiin uusi lattiamateriaali, ei suostuttu kustannussyistä. Mutta myöskään vaihtamatta jättämiseen ei suostuttu.”

Remontin jälkeen Malinen laittoi kuvan uusitusta lattiasta Facebookissa Moderni ja skandinaavinen sisustus -ryhmään, jossa se on kerännyt lukuisia kommentteja. Kommenteissa lattiavalintaa kummastellaan ja kauhistellaan.

Muutamalla kommentin kirjoittajalla on vastaavia kokemuksia vuokra-asuntoihin tehdyistä lattiaremonteista, joista he ovat laittaneet myös kuvia ryhmään. Heistä pari kertoo asuvansa Malisen tapaan Espoon kaupungin vuokra-asunnoissa.

Remontin jälkeen hän on ollut yhteydessä huomaamistaan epäkohdista Espoon Asuntoihin, mutta hänen yhteydenottopyyntöihinsä ei ole vastattu.

Malisen mukaan hän ei saanut remontin ajaksi isännöijän lupaamaa keittolevyä, eikä hänelle asiasta vastattu, vaikka hän laittoi siitä monta viestiä. Lopulta hän lähti matkalle, koska hänen kesälomansa oli päällekkäin remontin kanssa.

Näin Espoon Asunnot vastaa:

Espoon Asuntojen isännöintijohtaja Aki Moilanen ei ota kantaa suoraan Malisen vuokra-asunnossa tehtyyn remonttiin, sillä hän ei tunne sen yksityiskohtia.

Hän kuitenkin kehottaa olemaan esimerkiksi Espoon Asuntojen asiakaspalveluun yhteydessä, kuten Malinen kertoo jo tehneensä, esimerkiksi sähköjen asennuksen ja roska-astioiden puuttumisen osalta.

”Remonteissa saattaa sattua erilaisia vikatilanteita. Jos asunnossa ilmenee puutteita, silloin vuokralaisen kannattaa olla heti yhteydessä asiakaspalveluun tai isännöitsijään. Asukkaan ilmoittamat puutteet pyritään korjaamaan kuntoon mahdollisimman ripeästi.”

Kiireellisiä vikoja, kuten vesivahinkoja, varten on vuorokauden ympäri oleva päivystysnumero, mutta vähemmän kiireellisiinkin vikoihin pyritään Moilasen mukaan vastaamaan kahden työpäivän sisällä.

Keittiön lattian uudistamisessa on puolestaan Moilasen mukaan toimittu Espoon Asuntojen yleisten korjaustoiminnan periaatteiden mukaan.

”Pyrimme tekemään kestäviä, viihtyisiä ja kustannustehokkaita valintoja, jotta voimme pitää vuokratason yleistä vuokratasoa edullisempana. Esimerkiksi keittiöremontit tehdään tyyppiratkaisuilla, jotta korjaus on nopeaa ja kustannustehokasta.”

Moilasen mukaan asiakkailta tullutta palautetta pyritään ottamaan huomioon, kun materiaalivalintoja tehdään ja remontteja suunnitellaan. Lisäksi remontteja on hänen mukaansa tarkoitus miettiä koko asunnon kannalta.

Käytännössä kuitenkaan asukkailla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa esimerkiksi keittiönsä ilmeeseen tai siihen mitä materiaaleja säilytetään ja mitä uudistetaan, kun remontin toteutuksesta on jo päätetty.

”Värimaailmassa olemme pyrkineet käyttämään neutraaleja sävyjä, jotta ne sopivat monenlaiseen sisustukseen. Käytämme standardimateriaaleja ja esimerkiksi keittiön lattiamateriaalissa olemme päätyneet käyttämään vinyylilankkulattiaa sen takia, koska se kestää kulumaa ja kosteutta.”