Ihmiset tekevät remonttinsa yhä harvemmin itse, tämä näkyy suoraan espoolaisen maalikaupan kassavirrassa: ”Ihmisillä on varaa teetättää”

Julkaistu:

Lähes 40 vuotta Espoon Viherlaaksossa maalikauppaa pyörittäneet Mustoset ovat nähneet viime vuosikymmenten kaikki remonttitrendit.


Monelle kokolattiamatto tuo mieleen vain pölypallot ja muistoja menneisyydestä. Toisille ei, sillä koko huoneen lattian päällystäminen matolla on viimeisten vuosien aikana taas yleistynyt.

Näin kertoo Espoon Viherlaaksossa Espoon Väri -pintamateriaaliliikettä pyörittävä Pertti Mustonen.

”Pölyallergia-asioiden takia niitä silloin aikoinaan ladottiin pois. Siinä syntyi semmoinen hysteria, että niitä ei pitkään, pitkään aikaan laitettu”, Mustonen sanoo.

Tänä päivänä matolla ei kuitenkaan peitetä koko asunnon lattiaa amerikkalaiseen tyyliin, vaan sitä halutaan ainoastaan makuuhuoneeseen, Mustonen kertoo. Kun aamuisin nousee sängystä, on matto pehmeän tuntuinen jalan alla.

Trendi ei hänen mukaansa ole noussut takavuosikymmenten veroiseen suosioon, mutta mattojen hienoinen yleistyminen on kuitenkin ollut selkeästi nähtävissä.

Materiaalien kehittyminen on Mustosen mukaan tuonut mukanaan sen, että matot ovat nykyään laadukkaampia kuin 70–80-lukujen taitteessa, jolloin niiden suosio laski myös huonontuneen laadun vuoksi.

Kun Mustosen pyörittämä Espoon Väri avasi ensimmäisen kerran ovensa, elettiin vuotta 1983. Mustosen isä Pentti Mustonen oli aikaisemmin työskennellyt maalitehtaalla, ja tiesi siksi hyvin, miten maaleja paitsi valmistetaan myös markkinoidaan.


Oma yritys alkoi myymään maalien ohella myös muita pintamateriaaleja. Yrityskumppaniksi tuli mukaan vaimo Terttu Mustonen.

”Kyllähän siinä sitten asunnon nurkkaa kanitettiin, jotta sen alkupääoman sai yritykseen aikaiseksi”, Pentti Mustonen kertoo.

Poika Pertti tuli kaupalle kesätöihin vuonna 1984 ja myöhemmin jopa opiskeli itsensä pintakäsittelyteknikoksi. Ei kuitenkaan äidin ja isän liikettä ajatellen.

”Vakaa tarkoitus oli, että kun sieltä valmistun, lähden vieraan palvelukseen. Ei siinä sitten niin käynytkään, vaan tulin tänne ja täällä sitä ollaan sillä tiellä”, Pertti Mustonen sanoo.

Vuosikymmenten aikana Mustoset ovat ehtineet nähdä, kuinka sisustaminen ja remontoiminen on Suomessa muuttunut: esimerkiksi sen, että tyyleissä juuri mikään ei ole pysyvää.

Värit, materiaalit ja trendit vaihtelevat jatkuvasti, Pertti Mustonen sanoo.

Lattiamateriaaleissa haluttiin vielä vähän aikaa sitten paljon erilaisia laminaatteja, sitä ennen muovimattoja. Nyt Mustosen mukaan kaivataan taas uudelleen esimerkiksi puuparkettia.

”On ymmärretty ja huomattu, että ei se laminaatti ollutkaan hyvä.”

”Jos se saa kosteutta ja turpoaa, sittenhän se on tietysti pilalla, kun se ei palaudu.”

Toiminnan alkuaikoina myös asiakkaina käyvien ihmisten värimieltymykset poikkesivat huomattavasti nykyisestä.


”Värisävyt olivat sangen paljon voimakkaampia. Oli ne ihmisten määrätyt keittiöiden ja kylpyhuoneiden sävyt, esimerkiksi porkkananpunaista”, Pentti Mustonen muistelee.

Nykyään halutuimmat värit sisustukseen ovat jo pitkään olleet sisustuslehdistä tutut harmaan ja valkoisen sävyt.

Vuosien varrella on tapahtunut myös suurempi muutos. Se kokee Mustosten mukaan koko toimialaa.

Remonttiala ammattimaistuu jatkuvasti, koska ihmiset ostavat remontit ulkopuolisilta.

”Yhä vähemmän ihmiset osaavat itse tehdä, ja yhä vähemmän ihmiset haluavat tehdä itse”, Pentti Mustonen sanoo.

”Tulotaso nousee. Ihmisillä on varaa teetättää ja teetättämistä edelleen tukee kotitalousvähennys.”

Kulutustapojen muutos on pakottanut myös Mustoset pohtimaan omaa toimintaansa. Vielä vuodenvaihteessa Espoon Väri toimi nykyisen liiketilan lähistöllä isommissa tiloissa, joissa yrityksellä työskenteli myös useampi työntekijä.

Myynti oli kuitenkin tippunut alan muutoksen myötä jo useamman vuoden ajan, ja jotain oli tehtävä. Kauppa muutti pienempiin tiloihin, joissa kauppias Pertti Mustonen toimii nyt ainoana työntekijänä.


Uudella kaupalla ei säilytetä esimerkiksi kaikkia vaihtoehtoja tapettimateriaaleista.

”Nykyään ihmiset eivät edes odota, että tavarat saa heti matkaan. Toimitus 1–3 päivässä on jo hyvää ja nopeaa palvelua”, Pertti Mustonen sanoo.

Tähän on saattanut vaikuttaa nettikauppa, joka näkyy Espoon Värin arjessa usein. Yksityishenkilöt tulevat kaupalle paitsi katsomaan tuotteita myös hankkimaan tietoa.

”Tietoa osatakseen katsoa nettikaupasta, mistä tavaran saa halvalla, kun on täällä yksilöinyt, että mitä tahtoo”, Pentti Mustonen sanoo.

Hänellä on nettikauppasta kuitenkin selkeä näkemys.

”Nettikauppa on kilpailua ja sillä siisti.”

Muutoksista huolimatta Mustoset eivät ole halunneet lähteä Viherlaaksosta.

Vuoden 1983 jälkeen liike on vaihtanut paikkaansa kolmesti, mutta kaikki liiketilat ovat sijainneet noin sadan metrin säteellä toisistaan, risteyksen eri puolilla.

Esimerkiksi isossa kauppakeskuksessa Espoon Värin tapainen liike ei pystyisi Mustosten mukaan toimimaan.

”Kaikki lastattavuus ja tavaran kuljetettavuus on iso asia, ja hintataso ennen kaikkea”, Pertti Mustonen sanoo.

Viherlaaksossa Mustoset ovat oppineet tuntemaan myös lähialueiden asukkaat.

”On erittäin hauska nähdä, kun meillä on ollut asiakkaita kolmesta sukupolvesta. On isoisä, isä ja lapsia.”

Espoon Värissä sukupolvenmuutos tapahtui vuonna 2006, kun vanhemmat olivat jääneet eläkkeelle ja Pertistä tuli yrityksen virallinen omistaja.

Vuosien mittainen yhteistyö perheen kesken sujui Pertti Mustosen mukaan varsin hyvin.

”Aina se voi isän ja pojan välillä jostakin asiasta olla tietynlaisia näkemyseroja”, Pertti Mustonen hymyilee.

Äiti Terttua ei kaupalla ole eläkepäivillä näkynyt. Isä Pentti hoitaa edelleen liikkeen kirjanpitoa, mutta liikkeen muista asioista hänkään ei enää tiedä, Pertti Mustonen sanoo.

Isän ja äidin aloittama työ on nyt kokonaan pojan vastuulla.