Pastori Jussi Koski kaatoi punaviiniä tietokoneeseensa ja videosta tuli valtava hitti – Kirkko palkkasi päätoimisen Youtube-papin Espoossa

Julkaistu:

Olarin seurakunnan nuorisopastori Jussi Koski halusi viedä kirkon Youtubeen, mutta ei yritä saada videoidensa katsojia kirkkoon.


Millaista on yhden papin elämä saarnastuolin ulkopuolella? Entä miten pappeuteen ja kirkkoon liittyviä ennakkoluuloja voisi murtaa? Nämä ovat niitä kysymyksiä, joihin Olarin seurakunnan nuorisopastori ja tube-pappi Jussi Koski haluaa videoillaan vastata.

Parin vuoden ajan Koski on avannut arkeaan kuvaamillaan videoilla ja julkaissut niitä Pastorific-nimisellä tilillään Youtube-videopalvelussa. Nyt hänellä on kuukausi takana Espoon seurakuntien päätoimisena tube-pappina.

Vastaavaa työnkuvaa ei ole ollut kenellekään toisella papilla Suomessa aiemmin, ja siksi Koski on saanut useaan kertaan kertoa siitä, mitä hän oikein tekee.

”Kuten monet muutkin, me Olarin seurakunnan nuorisotyössä mietittiin sitä, missä ne meidän nuoret on ja todettiin, että tubessa kaikki ovat nykyään. Ajattelen, että kirkon pitää olla siellä, missä ihmisetkin.”

Kosken ajatus siitä, että ”kirkon pitää olla siellä, missä ihmisetkin” ei ole uusi, vaan se on melko toistettu lause Suomen evankelis-luterilaisen kirkon viestinnässä.

Koski kuitenkin hoksasi kaksi asiaa, joita kirkon sosiaalisen median käytössä ei ole juurikaan hyödynnetty.

Ensinnäkin somessa menestyminen ja tunnetuksi tuleminen vaatii henkilöbrändejä, ja niitä kirkkokin tarvitsee, mikäli se haluaa saada somenäkyvyyttä.

Toiseksi video on se, joka somessa toimii ja jota katsotaan. Kosken mukaan kirkon mediankäytössä ei ole kuitenkaan tarpeeksi hyvin ymmärretty videon voimaa.

”Tubemaailmaa ei ole ehkä kovin hyvin ymmärretty kirkon piirissä, vaikka muuten somessa ollaankin. Video on kuitenkin netin kuningas ja sitä pitäisi tehdä enemmän, sillä se on nimenomaan se muoto, jota ihmiset haluavat kuluttaa.”

Varsinkin monelle nuorelle tubettajat ovat kaikkein tunnetuimpia julkkiksia, eivätkä kaikki nuoret välttämättä lainkaan seuraa perinteistä mediaa.

Olarin seurakunnassa tubettamisessa ollaankin oltu edelläkävijöitä, sillä seurakunnassa aiemmin työskennellyt nuorisopastori Emilia Turpeinen myös tubettaa.

 

”Tubemaailmaa ei ole ehkä kovin hyvin ymmärretty kirkon piirissä, vaikka muuten somessa ollaankin.”

Youtubessa Jussi Koski on esillä hänen omalla persoonallaan ja myös omilla mielipiteillään. Hänen työnsä takana ovat kuitenkin kaikki Espoon suomenkieliset seurakunnat ja seurakuntayhtymä.

Koska Koski on ehdottomasti tähän asti aktiivisin ja näkyvin tubettava kirkon pappi, hänellä on iso rooli oman ammattikuntansa edustajana tubemaailmassa. Tube-pappina Koski on paljon julkisemmassa ammatissa ja yleisö on helposti laajempi kuin vain yhdessä seurakunnassa toimivalla papilla.

Esimerkiksi yksi hänen suosituimmista videoistaan on ollut se, jossa hän kertoo olevansa valmis vihkimään kirkollisesti samaa sukupuolta olevia pareja, mikäli Suomen evankelis-luterilainen kirkko muuttaa virallista kantaansa avioliittoon vihkimisestä.

Koski pitää tätä videota henkilökohtaisena mielipiteenään, mutta on tietoinen siitä, että somessa rajanveto voi olla häilyvää siltä osin, milloin hän edustaa itseään ja milloin kirkkoa laajemmin.

”En onneksi edusta koko papistoa, mutta toki väkisin se menee sillä lailla tubessa, että sitä tulee edustaneeksi papistoa, koska mulla on ollut siellä se näkyvin rooli. Samanaikaisesti kyse on kuitenkin minusta, sillä meitä pappeja on todella moneen eri lähtöön.”

Videoillaan Koski pyrkii tavoittamaan varsinkin niitä, joille kirkko ja sen tekemä työ eivät ole kovin tuttuja.

Hänen videoidensa pääasiallinen kohderyhmä ovat 18–24-vuotiaat nuoret aikuiset. Tässä iässä kirkosta tulee monelle yhä etäisempi, mistä kertoo esimerkiksi maaliskuussa julkaistu tutkimus nuorten maallistumisesta.


Kosken mukaan hänen videoidensa katsojista suuri osa on heitä, jotka eivät kuulu kirkkoon ja joilla ei ole ehkä aikomustakaan osallistua seurakunnan toimintaan.

Koski on työssään huomannut, että monella on kuitenkin vahva mielikuva ja mielipide kirkosta sekä sen papeista – jopa vääräkin.

”Edelleen törmään ihan jatkuvasti esimerkiksi sellaiseen, että kun joku on mun kanssa ensimmäistä kertaa tekemisissä ja kiroilee, sitä heti pyydetään anteeksi. Mielestäni se on hieman hullunkurista”, Koski toteaa.

Kummallisena hän pitää myös sitä, kuinka vahvana elää mielikuva jämähtäneestä kirkosta.

”Jämähtäneisyys ei pidä paikkaansa ja esimerkiksi rippikoulussa monet kokevat aivan toisenlaisen kirkon. Silti se hiipii takaisin. Se on tosi jännä ilmiö. Tämä ei ole tylsää synkistelyä tai älyttömän tuomitsevaa, vaan iloistakin. Toki synkillekin hetkille on paikkansa.”

Ennakkoluuloja hän on pyrkinyt rikkomaan sillä, että hän on videoillaan näyttänyt monia kirkolliseen elämään liittyviä ympäristöjä. Videoilla on vierailtu esimerkiksi riparilla, nuortenilloissa ja messussa sekä kristillisen nuorisokulttuurin suurimmissa tapahtumissa kuten Maata Näkyvissä -festareilla Turussa ja ekumeenisessa Taizé-yhteisössä Ranskassa.

Läheskään kaikki Kosken videot eivät mitenkään liity hengelliseen työhön tai kirkkoon. Kun Kosken videoita katsoo tarkemmin, hänen huomaa puhuvan paljon enemmän esimerkiksi kahvin juonnista kuin Jeesuksesta. Kosken mukaan hän tietoisesti teki valinnan, ettei hän tee evankeliumia julistavia videoita.

”Tykkään kyllä saarnojen pitämisestä, mutta ajattelen, ettei sellaisella [julistavalla] kanavalla olisi ollut menestymismahdollisuuksia, jos haluaa tavoittaa porukkaa – tai ainakin kohderyhmä on eri.”

Kosken mukaan tube-pappina olemisen tarkoitus ei ole saada videoita seuraavia mukaan kristilliseen toimintaan, vaan hän haluaa tehdä sellaisia videoita, joita ihmisiä kiinnostaa katsoa.

Esimerkiksi hänen tähän asti suosituin videonsa eli yli 147 000 katselukertaa kerännyt ”Kaadoin viinit koneeseen” on puhtaasti video siitä, kuinka hänen tietokoneensa meni rikki ja kuinka hän saa korjattua koneensa.

”Välillä mun elämä on tietokoneen kasausta. Tässä ei ole sellaista tavoitetta, että nyt kun he katsovat mun videoita, niin kohta he ovat messussa. Elämä verkossa on ihan yhtä tärkeää. Ne videot tavoittavat kuitenkin paljon sellaista jengiä, jota kirkko ei normaalisti muuten tavoita – eli nuoria aikuisia ja kirkkoon kuulumattomia.”

 

”Tässä ei ole sellaista tavoitetta, että nyt kun he katsovat mun videoita, niin kohta he ovat messussa.”

Tyypillisesti Kosken videot keräävät noin 2 000–4 000 katselukertaa. Nykyisessä tehtävässään hän tekee kolmentyyppisiä videoita, eli aihevideoita, meditaatiovideoita ja omaa elämäänsä avaavia ”my day” -videoita. Joka viikko Koski julkaisee kolme uutta videota.

Videoiden sisällön ja toteutuksen Koski päättää itse. Aihevideoillaan hän käsittelee elämänkatsomukselliseen pohdintaan liittyviä aiheita sekä esimerkiksi onnellisuutta tai kiusaamista. Aihevideoiden sarjan hän aloitti heittämällä katsojilleen kysymyksen: ”miksi Jumalaa ei ole”.

”Pyysin siihen katsojilta kommentteja siitä, miksi Jumalaa ei heidän mielestään ole tai miksi Jumalaan on vaikea uskoa. Kommenttien pohjalta jatkan aiheen käsittelyä tulevissa videoissa.”

Esimerkiksi yhdellä videolla Koski käsittelee pahan ongelmaa. Pääpaino hänen videoissaan on tätä kevyemmässä sisällössä, kuten listaamalla yleisimpiä häämokia, ja kuinka ne voisi välttää.

Tarve tehdä kirkkoa tunnetuksi on ilmeinen, sillä monille se alkaa olla yhä vieraampi. Espoossa kuten muuallakin pääkaupunkiseudulla kirkkoon kuuluvien määrä on huvennut vauhdilla koko 2010-luvun ajan.

Nyt suurimmalla osalla Espoon alueista kirkkoon kuuluvien osuus on noin 55–60 prosentin välillä, myös Olarissa. Vielä vuonna 2010 espoolaisista kirkkoon kuului yli 70,7 prosenttia, kun nyt se on 59 prosenttia.

Koski ei ole kuitenkaan huolestunut kirkon jäsenmäärän vähenemisestä, vaan pitää sitä luonnollisena kehityssuuntana. Hänen mielestään sekä Suomen evankelis-luterilainen kirkko, poliittiset puolueet että perinteinen media ovat kaikki olleet jo pitkään samantyyppisissä vaikeuksissa.

”En kauheasti kanna huolta siitä [jäsenkadosta], mutta toki toivoisin, että kirkko tavoittaisi enemmän porukkaa. Itse kunnioitan ihmisiä, jotka kuuluvat vain sellaisiin organisaatioihin, joiden arvot he katsovat allekirjoittavansa.”

Jussi Koski on ensimmäinen tube-pappi

 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäinen päätoiminen tube-pappi.

 Tekee Youtube-videoita Pastorific-kanavalle, jolla on yli 9 000 seuraajaa.

 Työskentelee Olarin seurakunnassa, jonka nuorisopastorina hän aloitti vuonna 2010.

 Aloitti Youtube-videoiden teon vuonna 2016. Espoon seurakuntien tube-pappina hän aloitti huhtikuun alussa.

 Koski tekee neljänä päivänä viikossa tubea ja päivän hän toimii nuorisopastorina. Työnkuva on määräaikainen ja kestää vuoden.

 Hänen tilinsä pääasiallinen kohderyhmä on noin 18–24-vuotiaat sekä hieman sitä vanhemmat että nuoremmat.

 Koski toimii myös Tubeconia järjestävän Suomen Tubettajat ry:n puheenjohtajana.