Opintotehtävän odottamaton seuraus Espoossa: Hävikkileivästä pantu olut päätyi saman tien myyntiin K-kauppaan

Julkaistu:

Hävikkileivästä tehtyä olutta on tarkoitus saada kauppojen hyllyille kesäkuussa. Leipä ei ole kuitenkaan ainut hävikkiruoka, joka sopii oluen sekaan.


Leivästä syntyy helposti hävikkiä, mutta myös olutta. Kevään ajan Otaniemessä on testattu, kuinka hävikkileipä sopii oluen sekaan. Nyt testierä on tehty ja maisteltu. Seuraavaksi tarkoituksena on saada olut kaupanhyllylle.

Hävikkioluen panemisessa on kyse hyvin paikallisesta hankkeesta, sillä sen takana on kolmihenkinen Aalto-yliopiston opiskelijoiden ryhmä, Olarin panimo sekä Otaniemen K-kauppias.

Idea syntyi, kun ensimmäistä vuotta Aalto-yliopistossa tuotantotaloutta opiskelevat Mikael Nuotio, Jusa Annevirta ja Joel Knorn saivat tänä keväänä kurssitehtäväkseen toteuttaa hankkeen, joka tuo yritykselle lisäarvoa. Kurssia aloittaessa he eivät kuitenkaan tienneet, että pian heillä olisi oma olut.

”Aloimme miettimään kiertotaloutta ja sitä kautta ruokahävikkiä. Tästä tulikin hieman kivempi kouluprojekti kuin mitä aluksi ajattelimme”, Nuotio kertoo.

Täysin tyhjästä idea ei tullut, sillä hävikkileivästä on aiemminkin pantu olutta, vaikkakaan hävikkiolut ei ole vielä lyönyt läpi laajempana ilmiönä.

Esimerkiksi leipomoyritys Vaasan, Loop-hävikkiruokaravintolan perustanut From Waste to Taste ja oluttoimija Brewniverse kokeilivat vastaavaa hanketta joukkorahoituksen voimin kaksi vuotta sitten.

Otaniemessä sekä oppilaat, panimo että paikallinen kauppias uskovat, että hävikkioluella on potentiaalia levitä oluthyllyille.

Aalto-yliopiston opiskelijoiden tehtävänä on ollut etsiä yhteistyötahot mukaan projektiin sekä koordinoida hankkeen etenemistä. Ryhmä soitti pari kuukautta sitten muutamille panimoille, joista Olarin panimo päätti lähteä mukaan.

”Me olemme sellainen panimo, että tykkäämme haastaa itseämme ja tehdä jotain erilaista. Tietenkin tähän vaikutti myös hankkeen paikallisuus”, kertoo Olarin panimon myynnistä vastaava Hanna Montonen.

Hävikkileivän löytäminen olikin opiskelijoiden mukaan vaikeampi homma. Vaikka suuret vähittäiskauppaketjut ovat tuoneet esille tavoitteitaan pienentää ruokahävikkiä, esimerkiksi isojen markettien saaminen mukaan opiskelijoiden projektiin oli vaikeaa.

Yhteistyökumppaniksi mietittiin myös yliopiston opiskelijaravintoloita, mutta siinä esteeksi muodostuivat esimerkiksi leivän säilytykseen ja kuljetukseen liittyvät hygienia-asiat.

Sitten he keksivät kysyä projektiin mukaan Otaniemen K-Marketin kauppiasta Aleksi Tapania, joka innostui heti.

”Vastasin joo totta kai. En keksi mitään syytä, miksi en olisi lähtenyt mukaan. Otaniemessä tapahtuu opiskelijoiden taholta hyviä asioita, ja kyllähän tällainen projekti tuo väriä arkeen.”

K-kauppiaat saavat Tapanin mukaan yrittäjinä itsenäisesti päättää, millaisiin projekteihin he lähtevät mukaan ja mitä tekevät hävikkiruualle.

Aiemmin Tapani on tehnyt yhteistyötä Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan opiskelijoiden kanssa ja K-Market on toiminut esimerkiksi opiskelijoiden sponsorina. Syömäkelpoista hävikkiruokaa on puolestaan lahjoitettu ja lahjoitetaan yhä seurakunnalle.

Esimerkiksi leipähävikkiä tulee enemmän kuin mitä oluen panemiseen tarvitaan.

”Periaatteena on ollut kuitenkin, että mahdollisimman vähän syömäkelpoista ruokaa menisi puristimeen. Leipähävikki on siitä helppo, ettei se vaadi kylmäsäilytystä.”


Tapani on itse kuljettanut leipää suoraan panimolle, sillä se sijaitsee melko lähellä.

Olarin panimon mukaan hävikkileipä on soveltunut hyvin oluen raaka-aineeksi, ja koko mallaksesta testierässä oli leipää 30 prosenttia. Se on Montosen mukaan paljon.

Montosen mukaan leipä ei ole ainut hävikkiruoka, jota oluen sekaan voi laittaa. Hänen ajatuksenaan on hyödyntää oluissa mahdollisesti myös hävikkihedelmiä, kuten sitrushedelmiä.

”Olut on sellainen, että oikeastaan sinne voi laittaa mitä vain. Toki leivästä tulee hävikkiä koko ajan, mutta ajatuksena on käyttää myös kausihedelmiä, mikäli niistä jää hävikkiä.”


Yhteistyönä syntynyt olut on 5,5-prosenttinen DDH Pale Ale. Testieränä sitä syntyi noin 30 litraa.

Juhannuksen tienoilla myyntiin menevän erän on tarkoitus olla 500 litraa. Olutta on ottamassa myyntiin Otaniemen K-Market sekä muutama muu kauppa.

Nuotio, Annevirta ja Knorn ovat antaneet oluelleen nimeksi ”Leipäle” ja suunnittelevat parhaillaan sen etikettiä.

”Ainakin aluksi tämä on tarkoitus pitää tosi paikallisena, ja brändätä tämä Otaniemeen”, kertoo Joel Knorn.

Kaikilla osapuolilla on ajatuksena se, että hävikkiolutta tehdään vastaisuudessakin sen mukaan, kuinka ruokahävikkiä syntyy ja mahdollisesti sitä viedään myyntiin muihinkin kauppoihin.

”Jos asiakkaat tykkäävät oluesta, totta kai aiomme ottaa sitä myyntiin lisää. Tämän ei ole tarkoitus olla mikään kertaluontoinen juttu missään nimessä”, Tapani toteaa.

Ja lopuksi se tärkein kysymys: miltä jo tehty olut maistuu?

”Aika kirpsakkaa, hedelmäistä ja raikasta”, Nuotio, Annevirta ja Knorn kuvailevat yhdessä omaa oluttaan.