Suksimyynti räjähti kasvuun – Harri Kirvesniemi korostaa yhtä seikkaa lumentulon lisäksi: ”Iso merkitys tulevaisuuden kannalta” - Hiihtolajit - Ilta-Sanomat

Suksimyynti räjähti kasvuun – Harri Kirvesniemi korostaa yhtä seikkaa lumentulon lisäksi: ”Iso merkitys tulevaisuuden kannalta”

Harri Kirvesniemen mukaan nyt myyvät parhaiten helppohoitoiset perinteisen hiihtotyylin sukset.

Suksien myynti kiihtyi lumen tultua myös Etelä-Suomeen. Harri Kirvesniemi (oik.) arvioi tilannetta.­

17.1. 13:18

Suksitehdas KSF Sportin toimitusjohtaja ja entinen huippuhiihtäjä Harri Kirvesniemi on ottanut lumitalven ilolla vastaan.

Talviurheiluvälineiden myynti on räjähtänyt nopeaan kasvuun eri puolilla etenkin sen jälkeen, kun myös eteläisin Suomi sai vahvan valkopeiton.

– Veikkaan, että monella liikkeellä ja valmistajalla on nyt hyvä tilanne. Viime talvi oli huono, eikä sitä edellinenkään kummoinen, Kirvesniemi sanoo.

– Nyt monessa paikassa on ongelma, että tavara loppuu. Varmaan ensimmäisenä loppuvat hiihtokengät, ja pikkuhiljaa muustakin tulee pulaa. Kaikkien kategorioiden suksia ja sauvoja ei välttämättä löydy. Kannattaa suht nopeasti olla liikkeellä, jos haluaa saada hankittua mieleisensä varusteet.

Viime talvet ovat olleet Etelä-Suomessa vähänlumisia jollei peräti lumettomia.

– Jos taloudellisesti ajattelee, niin onhan tämä (lumen tulo) ollut piristysruiske tähän kauteen. Valmistajiin ja maahantuojiin se vaikuttaa niin, että kauppiasportaan varastot tyhjenevät, kun saattaa olla suurta kuluttajakysyntää. Asia saattaa vaikuttaa myös seuraavan kauden ennakkomyyntiin.

Hiihtäjä Kaivopuiston rannassa Helsingissä torstaina.­

Ennakkomyynti täksi hiihtokaudeksi oli pahasti jäässä. Se siirtyi koronaviruksen takia viime keväästä syksyyn. Ennakot kauteen olivat monissa paikoissa normaalia pienemmät, koska ei uskallettu hankkia ylimääräistä varastoon.

– Tämän kaltaisissa tilanteissa on oltu ennenkin huonojen talvien jälkeen. Nyt kun katsotaan toissa vuodenvaihteesta tähän hetkeen, niin ovathan pari viime viikkoa olleet huomattava muutos aiempaan.

Suksikauppa kiihtyi lumentulon jälkeen.­

Kirvesniemi arvioi tulevan ennakkomyynnin olevan jopa 50 prosenttia korkeampi verrattuna edellisiin, ennen koronaa elettyihin talviin.

Myynnissä on silti tapahtunut muutakin muutosta. Kun ennen ennakkomyynti kattoi noin 70 prosenttia kokonaismyynnistä, nyt lukema yltää Kirvesniemen mukaan noin 50 prosenttiin.

– Riskiottoa on siirretty tavarantoimittajien ja valmistajien suuntaan.

Kirvesniemen mukaan juuri nyt myydään eniten helppohoitoisia perinteisen hiihtotyylin suksia.

– Optigripit, nanogripit ja karvapohjat myyvät. Karvapohjat ovat varmasti suurin ryhmä. Sitten tulevat kuntoilijoiden luistelusukset, mutta tämä on jo selvästi pienempi ryhmä. Arvioin, että kuntoladuilla ainakin 80 prosenttia hiihtää perinteisellä tyylillä ja maksimissaan 20 prosenttia luistelulla.

Perinteinen tyyli vai luistelu? Molempia näkyy kuntoladuilla.­

Kulunut vajaa vuosi on ollut koronaviruksen takia kaikkinensa erittäin vaikea. Samalla ihmisten harrastukset ovat muuttuneet.

– Haluan korostaa, että nyt on valtavan suuri määrä uusia harrastajia liikkeellä, eikä pienimpänä ryhmänä lainkaan koululaiset: ei vain siksi, että on lunta, vaan siksi, että sisäliikuntapaikat ovat kiinni.

– Tällä voi olla iso merkitys tulevaisuuden harrastajamäärien kannalta, kun jo nuorena totutaan hiihtämään.

Talven myyntiin vaikuttaa osittain myös sesongin pituus.

– Normaalisti myynti hiljenee hiihtolomien jälkeen. Nyt jos lumet kestävät ja koronarajoitukset jatkuvat, niin ihmiset saattavat matkustaa lopputalvesta aurinkorantojen sijaan esimerkiksi Lappiin hiihtämään, Kirvesniemi sanoo.

Harri Kirvesniemi Kiteen suksitehtaan edessä alkutalvesta.­

Viime toukokuussa uutisoitiin, että Kirvesniemen suksitehdas hakeutui yrityssaneeraukseen akuutin kassavajeen takia. Tämä juonsi juurensa leudon talven tuomista haasteista sekä hyvin merkittävän välinetilauksen siirtymisestä eteenpäin.

– Ei meillä sinänsä ole mikään käytännössä muuttunut. Työmme olisi ollut aika samanlaista ilman saneeraustakin, mutta onhan tämä (lumen tulon nostama myynti) positiivinen piristys, kun saneeraus on työn alla, Kirvesniemi sanoi torstaina.

Tehdas valmistaa Yokon, Järvisen ja Karhun suksia. Yritys myös vie suksia ulkomaille.

– Tärkeimmistä vientimaistamme Japaniin en ole ollut nyt yhteydessä, mutta Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikkassa on kohtalaisen hyvät olosuhteet, mikä tietää yleensä hyvää tulevaisuutta ajattellen.

Suomessa etelä on merkittävässä asemassa.

– Kotimaassa esimerkiksi Uusimaa on väestömäärältään niin merkittävä mutta samalla lumiolosuhteiltaan yleensä epävakain.

Kirvesniemi, 62, voitti omalla huippu-urallaan maailmanmestaruuden ja kuusi olympiamitalia. Kaikkiaan hän saavutti 14 arvokisamitalia.

Hän toimii nykyään myös Ilta-Sanomien hiihtoasiantuntijana.

Myös urheiluliikkeissä on iloittu lumesta.

– Kun Etelä-Suomeen tulee lumi, sillä on iso vaikutus talviurheiluvälineiden myyntiimme. Tietysti myös koronalla on ollut vaikutuksensa. Ihmiset ovat siirtyneet yksilölajeihin ja ulkourheiluun, Intersport Finlandin toimitusjohtaja Sami Kiiski sanoo.

Hänen mukaansa myyntipiikkiä nostavat sellaiset harrastajat, jotka haluavat hankkia välineet nopeasti vasta lumen tultua. Säännöllisesti harrastavat aktiiviliikkujat ovat todennäköisesti hankkineet varusteita jo aikaisemmin.

Intersportin talven hittituotteet löytyvät nopeasti.

– Kärjessä ovat sukset – niin maastohiihto- kuin alppisuksetkin. Skini eli karvapohja on perinteisen suksien suosikki.

– Kokonaisuutena tähän kuuluvat myös lajeihin liittyvät tekstiilit. Myös palvelut kiinnostavat kuluttajia. Meillä on liikkeissämme asiantuntijoita, jotka auttavat suksien valinnassa ja esimerkiksi voiteluasioissa, Kiiski sanoo.

Kuntohiihtäjä Vantaan Pähkinänrinteessä viime maanantaina.­

Hyvä myynti tuntuu myös XXL:ssä.

– Kaupankäynti on ollut vilkkaampaa kuin viime tammikuussa. Sukset ja muut talviurheiluvälineet tekevät ymmärrettävästi kauppansa paremmin lumi- kuin vesisateeseen, ja poikkeustilanteen aikaansaamat rajoitukset ja ohjeistukset matkustamiseen ja vapaa-ajan viettämiseen ohjaavat ihmisiä entisestään ulkoaktiviteetteihin, XXL Finlandin toimitusjohtaja Pasi Lämpsä sanoo.

– Etenkin maastohiihto ja luistelu ovat tällä hetkellä ihmisten suosiossa. Skin-suksi on suostuin suksityyppi.

Hänen mukaansa loppuunmyyntitilanteilta on toistaiseksi vältytty.

– Jos olosuhteet pysyvät useamman viikon yhtä talvisena ja ihmisten innostus ulkoaktiviteetteihin yhtä pirteänä, muodostuu ajoittaisista tuotesaatavuushaasteista väistämättä tilanteita, joissa tuotteet on loppuunmyyty. Tämä on mahdollista esimerkiksi harrastajatason suksitarvikkeissa ja ulkojääluistimissa, Lämpsä sanoo.

Oberstdorfin MM

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?