F1 kaavailee dramaattista pelastusta sadekisoihin – raivoa herättänyt farssikilpailu pakottaa toimenpiteisiin

Fian tekninen johtaja kertoi asiasta The Race -sivustolle.

Fian tekninen johtaja esitteli ratkaisun sadekelikisojen pulmaan.

24.11. 22:17

Formula ykkösissä kaavaillaan ratkaisua siihen, miten kisoja voitaisiin ajaa läpi myös kovalla sadekelillä.

Tällä hetkellä rankkaa sadekuuroa tai kovaa, yhtäjaksoista sadetta seuraa lähes poikkeuksetta turva-auto ja kilpailun keskeyttäminen. Syynä tähän ovat autojen perästä kohoavat vesisuihkut, jotka haittaavat takaa tulevien kuljettajien näkyvyyttä huomattavasti.

The Race -sivuston mukaan Kansainvälinen autoliitto Fia tutkii tällä hetkellä mahdollisuutta asentaa autojen takarenkaiden päälle irrotettavat kaaret, jotka pienentäisivät vesisuihkujen korkeutta. Näin ne parantaisivat näkyvyyttä ja turvallisuutta radalla.

Alla oleva Twitter-päivitys havainnollistaa kaarien toimintaa:

Fian tekninen johtaja Nikolas Tombazis kertoo The Racen haastattelussa, että uutta keksintöä käytettäisiin vain kovilla sadekeleillä. Tällaisia olosuhteita on nähty esimerkiksi Belgian, Japanin ja Brasilian osakilpailuissa.

Tombazis ennakoi, että kaaret saataisiin parhaassa tapauksessa käyttöön jo ensi kauden puolivälissä.

– Asiaan liittyy kuitenkin monenlaisia haasteita, hän toteaa ja jatkaa:

– Emme siis ole vielä lyöneet aikataulua lukkoon, mutta sanoisin, että kaaret ovat käytössä viimeistään kaudella 2024.

Erityinen kimmoke uudistukselle on tiettävästi Belgian osakilpailu viime kaudella. Tuolloin kisan alkua lykättiin useaan otteeseen sateen vuoksi. Lopulta kilpailu ajettiin läpi niin, että vähimmäismäärä eli kaksi kierrosta ajettiin turva-auton takana. Tämän jälkeen osakilpailu julistettiin päättyneeksi.

Järjestäjien ja Fian ratkaisu raivostutti fanit ja johti vaatimuksiin lippurahojen palauttamisesta. Korvauksiin ei suostuttu, mikä tahrasi lajin kilpeä vielä pahemmin.

Nikolas Tombazis elokuussa 2022.

Tombazisin mukaan kaaret saattavat vaikuttaa hieman auton aerodynamiikkaan ja näin myös nopeuteen, mutta vaikutus pyritään samaan mahdollisimman vähäiseksi.

Hän kertoo, että kaarilla olisi mahdollista vähentää vesisuihkuista johtuvia näkyvyysongelmia jopa 50 prosentilla.

Tämä olisi tervetullutta, sillä Ilta-Sanomien F1-asiantuntija Ossi Oikarinen kertoi Suzukan GP:n jälkeen, että suurimmat sadekelin turvallisuusongelmat liittyvät juuri näkyvyyteen.

Toisinaan sadekelin kisojen pelastukseksi on esitetty myös joka kelin monsuunirenkaita. Näistä ei Oikarisen mukaan kuitenkaan olisi merkittävää apua, sillä renkailla ei voitaisi ratkaista vesisuihkujen aiheuttamia näkyvyyspulmia.

– Autot, joissa on siivet ja tuollainen paljon downforcea, eli pitovoimaa, kehittävä pohjaratkaisu, vain nostattavat sitä vettä siitä radan pinnasta. Siinä ei ole mitään oikotietä onneen, Oikarinen totesi lokakuussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?