Keskiviikko on Red Bullin kohtalonpäivä – kilpailijat syyttävät rajusta rikkeestä

Fia tiedottaa mahdollisista kulukattorikkeistä keskiviikkona.

Christian Horner (keskellä) oli yhtä hymyä kun Sergio Perez voitti Singaporessa. Onko näin myös keskiviikkona?

4.10. 23:19

Kansainvälinen autoliitto Fia julkistaa keskiviikkona selvityksensä F1-tallien kauden 2021 taloustiedoista. Tarkalleen selvitys koskee tallien kustannuksia ja sitä, pitikö jokainen talli kulunsa 145 miljoonan dollarin kulukaton alapuolella.

Ennen Singaporen GP:tä F1-varikolla alettiin kuiskia, että kaksi tallia olisi vienyt kulutuksensa yli sallitun rajan. Väitetysti nämä tallit ovat Red Bull ja Aston Martin.

Mercedeksen tallipomo Toto Wolff puhui epäilyistä viime viikolla. Hän ei maininnut talleja nimeltä, mutta antoi ymmärtää, että yksi talli olisi ylittänyt kulukaton lievästi ja toinen paljon ronskimmin.

Varikkohuhujen mukaan Red Bull olisi mennyt pahemmin kulukatosta yli. Wolffin mukaan kyseessä on ”avoin salaisuus”.

Red Bullin tallipomo Christian Horner vastasi rivien välistä esitettyihin syytöksiin vimmalla. Hän kiisti epäilyt ja uhitteli jatkotoimilla ”herjaavia” puheita vastaan.

The Race -sivuston mukaan kaikkien tallien toimittamat viralliset luvut olivat sopusuhdassa sarjan sääntöjen kanssa, mutta nyt Fia onkin tutkinut sitä, että sisältyikö heille toimitettuihin lukuihin kaikki sellaiset kulut, jotka kuuluivat sääntöjen piiriin, vai käytettiinkö ns. luovaa kirjanpitoa lisäkulutuksen mahdollistamiseksi.

Mercedeksen lisäksi myös muut tallit ovat lyöneet löylyä punaisen härän kiukaalle ja painostaneet Fiaa toimimaan päättäväisesti, jos rikkeitä löytyy. Ferrarin tallipomon Mattia Binotton mukaan pienikin kulukaton ylitys voi tehdä puolen sekunnin eron kierrosajassa.

Fian sääntöjen mukaan alle viiteen prosenttiin 145 miljoonan kulukatosta jäävä ylitys katsotaan lieväksi rikkeeksi ja sitä isompi merkittäväksi.

– Meille neljä miljoonaa on meidän koko kauden kehitysosien kustannukset. Neljä miljoonaa tarkoittaa 70 ihmisen palkkaa teknisellä osastolla, jotka voivat kehittää ja tuottaa ratkaisuja, jotka tuovat jopa puoli sekuntia lisävauhtia kierrokselta, Binotto tarkensi.

Italialainen korosti, että on sääli, että kauden 2021 asioita joudutaan puimaan vielä myöhään vuonna 2022, mutta vuonna 2021 nähty rahankäyttö heijastuu hänen mukaansa myös kuluvalle kaudelle.

– Odotetaan keskiviikon tietoja ennen kuin tuomitsemme ketään, mutta mistä tahansa summasta puhutaankaan, niin on tärkeä ymmärtää että lieväkin ylitys, jota neljä miljoonaa dollaria olisi, se ei ole mikään pikkujuttu.

Lue lisää: Hoksasitko? Singaporen F1-kisassa nähtiin käsittämätön yhteensattuma

Fia ei ole määritellyt tarkkaa rangaistusluokitusta rikkeille, vaan jättänyt määritelmät tietoisesti epämääräisiksi. Se antaa mahdollisuuden reagoida ylityksiin tapauskohtaisesti eikä niin, että talli tietäisi etukäteen, odottaisiko sitä kova vai sen näkökulmasta harmittomampi rangaistus ylityksestä.

Kun kyseessä on pieneksi luokiteltava rike, voi rangaistus olla niinkin lievä kuin julkinen varoitus tai sakko. Se voi myös johtaa pisteiden vähentämiseen valmistajien tai kuljettajien MM-sarjassa tai Fia voi asettaa rajoituksia tulevaisuudessa tehtävään auton kehittämiseen rajoittamalla esimerkiksi tuulitunnelissa käytettävää aikaa.

Vakavista rikkeistä voi edellä mainittujen ohella seurata esimerkiksi sulkeminen jostain kilpailusta, sulkeminen MM-sarjasta kokonaan tai koko kauden pisteiden menettäminen.

Mahdollista on antaa myös ehdollinen rangaistus, joka tulee voimaan, jos tulevina vuosina tapahtuu samanlaisia rikkeitä.

F1-tallien piirissä Fian keskiviikkoisia ratkaisuja pidetään aivan keskeisinä kulukaton uskottavuuden kannalta. Lievä rangaistus voisi rohkaista talleja jatkossa tekemään entistä ronskimpia ylityksiä.

Vuoden vanhoihin MM-tuloksiin koskemista pidetään hyvin epätodennäköisenä lopputuloksena, jos Aston Martinin tai Red Bullin katsotaan rikkoneen kulukattoa. Sen sijaan todennäköisempänä pidetään esimerkiksi sallitun aerodynaamisen testaamisen tai tuulitunneliajan vähentämistä tulevan auton kehittämisessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?