F1-sarjan kauden toinen osakilpailu ajettiin viikonloppuna Saudi-Arabian Jeddassa. Samalla kyseessä oli toinen kilpailu uusien sääntöjen mukaisilla menopeleillä.
Tämän kauden autot käyttäytyvät tietyissä tilanteissa hieman eri tavalla kuin mihin on totuttu. Yksi usean tv-katsojan huomion kiinnittänyt asia on se, että autoista näyttää mutkissa suihkuavan kipinöitä aiempaa enemmän.
IS:n F1-asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo, että kipinöitä lentää ihan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta nostaa esiin kaksi syytä, miksi kipinäsuihkut näkyvät televisiossa aiempaa selkeämmin.
– Ensinnäkin Saudi-Arabiassa ajettiin iltakisa. Iltavalaistuksessa se erottuu selkeämmin, kun titaani osuu asvalttiin. Toisekseen ajokorkeus on tänä vuonna erilainen. Viime vuonna autojen kaltevuusasetukset olivat sellaiset, että pohjan etuosa otti ensimmäisenä asvalttiin ja osa kipinöistä jäi auton alle. Nyt kun ajetaan autoilla, joissa ei periaatteessa ole ”rakea”, auton takaosakin ottaa kiinni, jolloin kipinät näkyvät herkemmin, Oikarinen selvittää.
– Ihan yhtä paljon autot kuitenkin ottavat asvalttiin kiinni kuin viime vuosinakin. Etenkin aika-ajon ekassa vedossa se näkyy, kun painopiste on vielä alhaalla. Ei se mielestäni hirveästi ole siitä mihinkään muuttunut. Kun heitetään auto kanttarin yli niin siitähän lentää näyttävä kipinäsuihku, mutta kyllä vanhatkin auton siinä vaiheessa kipinöivät.
Toinen kauden avauskisoissa silmiin pistänyt ilmiö on se, että teknisestä viasta johtuvia keskeytyksiä on näkynyt enemmän. Tämä korostui sunnuntain kisan 35. kierroksella, kun Valtteri Bottaksen Alfa Romeo, Fernando Alonson Alpine ja Daniel Ricciardon McLaren hyytyivät lähes täsmälleen samaan aikaan.
Valtteri Bottaksen Alfa Romeo ylikuumeni kesken Saudi-Arabian GP:n.
Viime vuosina keskeytyksiä teknisten vikojen takia on ollut huomattavan vähän. Oikarisen mukaan tässäkin on kyse uusista säännöistä ja niiden vaikutuksesta autojen käyttäytymiseen.
– Johtuu pitkälti näistä uusista säännöistä. Vaikka voimanlähteet ovat samanlaisia kuin aiemmin, niiden jäähdytys on hyvin erilainen. Sitä kautta voi tulla sillä puolella ongelmia, mikä näkyy näissä alun kisoissa. Koska auton liike radalla on vähän erilaista, saattaa tulla esimerkiksi jäähdytyskennojen rikkoutumisia, mitä aikaisemmin ei ole koettu. Pieniä yksityiskohtia, mistä erot voivat johtua.
Bottas kertoi kilpailun jälkeen, että hänen keskeytyksensä johtui nimenomaan auton ylikuumenemisesta, mikä viittaa siihen suuntaan, että jäähdytysjärjestelmä petti. Sen sijaan Alonson ja Ricciardon ongelmista ei ole tullut julkisuuteen tarkempaa tietoa, joten on mahdotonta sanoa, onko kyse samasta asiasta.
Saudi-Arabian GP:n voitti Red Bullin Max Verstappen, joka kävi hurjan taistelun kakkoseksi jääneen Ferrarin Charles Leclercin kanssa. Kolmanneksi ajoi Ferrarillaan Carlos Sainz. Kisaa alusta asti johtanut Red Bullin Sergio Perez tippui neljänneksi, kun turva-auto sotki hänen kisansa.
Bottas ajoi hyvää kisaa ja oli yltämässä komeasti pisteille, kunnes auton ylikuumeneminen pakotti suomalaisen keskeyttämään.
Kuljettajien MM-pisteet osakilpailun 2/23 jälkeen
1. Charles Leclerc, Ferrari 45p
2. Carlos Sainz, Ferrari 33p
3. Max Verstappen, Red Bull 25p
4. George Russell, Mercedes 22p
5. Lewis Hamilton, Mercedes 16p
6. Esteban Ocon, Alpine 14p
...
9. Valtteri Bottas, Alfa Romeo 8p
Valmistajien MM-pisteet
1. Ferrari 78p
2. Mercedes 38p
3. Red Bull 37p
4. Alpine 16p
5. Haas 12p
6. Alfa Romeo 9p