Red Bull kaapannut kovia nimiä Mercedeksen F1-tallista – yhdestä asiasta veriviholliset pääsivät sentään sopuun

Red Bull on värvännyt Mercedeksen avainhenkilöitä.

Mercedeksen tallipomo Toto Wolff (vas.) ja Red Bullin tallin nokkamies Christian Horner paiskasivat kättä ennen kauden päätöskisaa.

23.1. 13:01 | Päivitetty 23.1. 13:21

Formula 1 -sarjassa aloittaa uusi voimanlähteiden valmistaja alkavalla kaudella. Kun Honda päätti vetäytyä kauden 2021 päätteeksi, sopi yhtiön voimanlähteitä käyttänyt Red Bull jatkavansa kehitystyötä sen pohjilta.

Red Bull Powertrains -yhtiö onkin viimeisen vuoden aikana värvännyt paljon väkeä muista F1-talleista moottoriosastonsa ytimeksi. Red Bull saa myös edelleen paljon tukea Hondalta.

Merkittävimmät kaappaukset Red Bull teki pahimmalta kilpailijaltaan Mercedekseltä. Jo viime huhtikuussa talli tiedotti tehneensä sopimuksen Ben Hodgkinsonin kanssa, mutta Mercedes ei päästänyt häntä sopimuksestaan ennen sen päättymistä.

Nyt osapuolet pääsivät Autosportin mukaan sopuun, että Hodgkinson liittyy Red Bullin vahvuuteen toukokuussa. Hänestä tulee moottoriosaston tekninen johtaja.

Lue lisää: Kimi Räikkönen lataa kovaa tekstiä F1-sarjasta – ”Hevonpa**aa”

Lisäksi ainakin Mercedeksen tuotantopäällikkö Steve Blewitt, moottoriosaston elektroniikkapomo Omid Mostaghimi sekä useampi muu avainhenkilö ovat menossa Red Bullille.

He saavat Red Bullilla vielä huomattavasti vaikutusvaltaisempia tehtäviä.

– Mercedes F1 ja Red Bull F1 ovat päässeet sopuun Ben Hodgkinsonin siirtymisestä. Tämän sopimuksen mukaan Ben, joka liittyi Mercedekselle 2001, on vapaa siirtymään 24. toukokuuta 2022, tallien yhdessä lähettämässä tiedotteessa kerrottiin.

Red Bullin tallipomo Christian Horner kertoi puolestaan Racingnews365-sivustolle voimanlähdeoperaation debyyttikaudesta. Japanilaisjätti Honda valmistaa edelleen voimanlähteet samalla tehtaalla Japanissa kuin aikaisemminkin.

Lisäksi talli saa yhä mittavaa teknistä tukea Hondalta. On mahdollista, että yhteistyö jatkuu nykyisten moottorisääntöjen loppuun saakka eli kauden 2025 läpi.

– Se on todennäköistä. Keskustelemme asiasta jatkuvasti. Todennäköisimmin on niin, että moottorit valmistetaan jatkossakin Japanissa ja lähetetään meille, kuten kaudella 2022, Horner kertoi sivustolle.

Horner kertoi olevansa erittäin kiitollinen Hondalle tuesta. Lisäksi suuri määrä Hondan F1-moottoriprojektin väestä siirtyi uuteen yhtiöön osana muutosta.

– Moottorit tulevat sinetöityinä yksikköinä Japanista. Kaikki kisatuki tulee Japanista myös tänä vuonna. Se on tekninen sopimus, joka on erittäin laveasti suunniteltu tällä hetkellä.

Artikkeliin on päivitetty klo 13.21 Hodgkinsonin tehtävänimike Red Bullilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?