Wheeler Dealers -sarjasta tuttu mekaanikko lataa: F1 on nyt kiehtovampi kuin koskaa - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Entinen tähtimekaanikko lataa: F1-sarja on nyt kiehtovampi kuin koskaan – vain yksi iso muutos harmittaa

Marc ”Elvis” Priestley työskenteli McLarenin mekaanikkona kymmenen vuotta ja on sittemmin kirjoittanut esimerkiksi kirjan nimeltä The Mechanic: The Secret World of the F1 Pitlane.

Marc ”Elvis” Priestley työskenteli kymmenen vuotta McLarenin mekaanikkona. Kuluva F1-kausi on ollut hänen mielestään upea.

21.9. 9:47

Entinen F1-mekaanikko Marc ”Elvis” Priestley oli suuressa roolissa muun muassa Lewis Hamiltonin ensimmäisessä maailmanmestaruudessa kaudella 2008. Priestley työskenteli McLarenin F1-tallissa 2000–2009, joten hän pääsi urallaan häärimään myös kolmen suomalaiskuskin kanssa: Mika Häkkisen, Kimi Räikkösen ja Heikki Kovalaisen.

Lue lisää: Tv:stä tuttu entinen F1-mekaanikko kertoo: tällainen työkaveri oli nuori Kimi Räikkönen – ”Täysin erilaista kuin Mikan kanssa”

Priestley tähdittää nyt mekaanikon roolissa Mike Brewerin juontamaa Wheeler Dealers -reality-ohjelmaa, jonka 17. tuotantokausi alkoi Suomessa 20. syyskuuta. Suomessa aiemmin Kaarakaksikko-nimelläkin tunnetussa ohjelmassa Brewer hankkii vanhoja, ikonisia mutta ajokelvottomia autoja, jotka mekaanikko sitten kunnostaa takaisin liikennekelpoisiksi.

Vaikka Priestley lähti McLarenilta 2009, seuraa hän edelleen tarkasti formulasirkusta mediahommiensa kautta. Priestley on tehnyt muun muassa videoblogia sekä podcastia, joissa käsittelee F1-kisojen tapahtumia. Mekaanikko kertoi Ilta-Sanomille, että hänen intohimonaan ovat autot, teknologia ja insinööritaidot.

– Formula 1 on ollut aina moottoriurheilun vuorenhuippu. Itsekin päädyin aikoinaan formuloihin rakkaudesta teknologiaan ja uskomattomiin autoihin. Siitä sarjassa on aina ollut kyse, Priestley kuvailee.

Viime viikolla Priestley julkaisi itsestään kuvan McLarenin vanhassa t-paidassa.

Priestley sanoo, että sen jälkeen, kun hän jätti McLarenin, F1-sarja on muuttunut enemmän kuin hän olisi ikinä uskonut.

Mercedes on hallinnut lajia täysin voittaen niin kuljettajien kuin valmistajien MM-tittelit vuodesta 2014 lähtien. Kuluvalla kaudella Red Bull ja Max Verstappen ovat kuitenkin nousseet haastamaan saksalaistallia toden teolla mestaruudesta.

Hamilton ja Verstappen ovat törmäilleet rajusti jo pariin otteeseen, ja muutenkin draamaa on riittänyt. Viime kisassa eli Italian GP:ssä Hamiltonin ja Verstappenin kisa jäi kesken keskinäisen kolaroinnin takia, ja kauden ensimmäisen kaksoisvoiton nappasi kaikkien yllätykseksi McLaren, Daniel Ricciardo ja Lando Norris.

– Tämä kausi on ollut yksi upeimmista F1-kausista, joita minä muistan, Priestley hehkuttaa.

Ensi kautta Priestley odottaa niin ikään valtavalla mielenkiinnolla, sillä voimaan astuu useita sääntömuutoksia. Esimerkiksi Red Bullin tekninen johtaja Adrian Newey on sanonut, että edellisen kerran F1-autot ovat muuttuneet näin radikaalisti vuonna 1983.

Esimerkiksi etu- ja takasiipien muotoilua muutetaan, ja renkaiden koko kasvaa 13-tuumaisista 18-tuumaisiin. Tavoitteena on tehdä kilpailusta entistä tiukempaa ja tasaisempaa sekä helpottaa ohittamista.

– Muutos on hurja. Lajiin tulevat ihan uudet autot. Jos on kiinnostunut teknologisesta puolesta, kuten minä olen, niin mielestäni F1-sarjassa eletään nyt kiehtovampia aikoja kuin koskaan, Priestley näkee.

Toisaalta entinen McLarenin tähtimekaanikko haikailee myös vanhoja hyviä aikoja. Vaikka Priestley haluaa nähdä teknologian uusia puolia, kertoo hän olevansa myös ”old school racer”.

– Monien formulafanien tapaan kaipaan sitä ulvontaa, joka moottoreista aiemmin lähti, mutta jota emme enää kuulee. Mutta se on unelmointia, sillä siihen ei ole enää koskaan paluuta.

– Nykyisin moottorit ovat uskomattomia, mutta en voi korostaa liiaksi, kuinka kaipaan sitä, että F1-autot pystyi kuulemaan ja sen tunnelman aistimaan mailien päähän.

Lisäksi Priestley haluaisi tavalla tai toisella pienentää autojen kokoa.

– F1-autot ovat kasvaneet liikaa. Ne muuttuvat vuosi vuodelta suuremmiksi. Silti sarjaa ajetaan yhä radoilla, joille autot ovat kilpailemisen näkökulmasta aivan liian isoja.

F1-kausi jatkuu ensi viikonloppuna Venäjällä, Sotshin moottoriradalla.

Mike Brewer (juontaja, vas.) ja Marc Priestley (mekaanikko) tähdittävät Wheeler Dealersin 17. tuotantokautta.

Wheeler Dealers 17. kausi näkyy discovery+-palvelussa 20. syyskuuta alkaen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?