Tämä kortti jäi Kimi Räikköseltä katsomatta – jymysiirto vaikutti jo liki päivän­selvältä

Kimi Räikkönen kaasutteli urallaan kärkitallien autoilla, mutta siirto yhteen huipputalliin jäi lopulta toteutumatta.

Kimi Räikkönen päättää hohdokkaan F1-uransa kuluvan kauden jälkeen.

9.9.2021 6:25

Kimi Räikkönen on ajanut huipputallien ajokeilla uransa aikana, mutta siirto Red Bullin F1-talliin ei lopulta koskaan toteutunut.

Räikkösen mahdollinen siirto Red Bullille oli kuuma puheenaihe varsinkin kaudella 2013, kun hän oli ralliseikkailunsa jälkeen palannut onnistuneesti F1-sarjaan kaudeksi 2012.

Rallin ajamisen MM-sarjassa oli osaltaan mahdollistanut juuri sponsorisopimus Red Bullin kanssa, ja Räikkönen oli tehnyt yhteistyötä juomayhtiön kanssa eri yhteyksissä aiemminkin.

Räikkönen kaasutteli Lotuksen F1-ajokilla kausina 2012 ja 2013. Huhut hänen siirrostaan kiihtyivät entisestään, kun tietoja Lotuksen talousvaikeuksista alkoi tulla ilmi.

Red Bull nähtiin Räikköselle loogisena vaihtoehtona. Hän oli erityislaatuisen persoonansa ja tyylinsä takia ”Red Bullin näköinen kuljettaja”, eikä aiempaa yhteistyötä sponsoroinnissa Red Bullin kanssa sekä F1:ssä että rallissa koettu ainakaan siirtoa jarruttavana tekijänä.

Räikkönen oli tehnyt Red Bullin kanssa yhteistyötä jo F1:n tulokaskaudellaan Sauberilla 2001, uransa ensimmäisen Ferrari-jakson aikana 2007–2009 sekä sen jälkeen siis myös rallissa.

Kimi Räikkönen kuvattuna Suomen MM-rallissa 2010.

Jo alkukaudesta 2013 silloinen Red Bull -kuljettaja Sebastian Vettel kujeili Räikkösen mahdollisella siirrolla energiajuomajätin talliin. Vettel esimerkiksi pani Red Bullin lippalakin Räikkösen päähän kesken lehdistötilaisuuden. Se voi tuntua tekona pieneltä, mutta toisaalta se oli isohko ele F1:n äärimmäisen kaupallisessa ympäristössä.

Kimi Räikkösen paluu F1:een oli onnistunut. Kuvassa hän tuulettaa Lotuksen väen kanssa voittoaan Abu Dhabissa 2012.

Räikkönen itse pysyi tavoilleen uskollisena liki vaiti hänen ympärillään pyörineestä huhumyllystä. Red Bull -siirtohuhujen ollessa kuumimmillaan kesällä 2013, Räikkönen ilmestyi yllättäen katsomaan motocrossin MM-osakilpailua Hyvinkäälle.

– Ei kannata siitä kysyä. Ei viitsisi formuloista nyt jutella, Räikkönen totesi ystävällisesti uteluun mahdollisesta siirrosta Red Bullille.

Motocrossista hän sen sijaan puhui hövelimmin.

Hiljattain Räikkönen, 41, ilmoitti F1-uransa loppumisesta. Tämä ilmoitus sai myös Red Bullin nokkamiehiin kuuluvan Christian Hornerin avaamaan sanaista arkkuaan takavuosien Räikkös-kytköksistä. Horner myönsi nyt, että Räikköstä pohdittiin Mark Webberin korvaajaksi kaudeksi 2014.

– Meillä oli keskusteluja Kimin kanssa, kun meidän piti valita korvaajaa Webberille, Horner lausui PlanetF1:n mukaan ja kertasi samalla Räikkösen aiempia kaupallisia linkkejä Red Bulliin.

Red Bullin F1-talliin meni 2014 kuitenkin australialainen Daniel Ricciardo. Räikkönen puolestaan palasi Ferrarille, vaikka hänet oli käytännössä tuupattu sieltä pois vuonna 2009 kipurahojen kera. Tuolloin Ferrari halusi Fernando Alonson talliinsa ja Räikkösen täytyi tehdä espanjalaiselle tilaa aiemmin solmitusta sopimuksesta huolimatta.

Räikkönen ja aikoinaan Red Bullin lippalakkia suomalaistähdelle sovitellut Vettel ajoivat lopulta tallitovereina Ferrarilla vuosina 2015–2018.

Kimi Räikkönen vauhdissa F1-tulokaskaudellaan 2001.

Räikkösen F1-tulokaskaudella 2001 hänen Sauber-ajokissaan oli Red Bullin tunnukset. Hänen yhteistyönsä yhtiön kanssa ei ollut kuitenkaan alkanut ongelmitta.

Entinen Sauber-kuljettaja Nick Heidfeld kertoi taannoin Autosport-lehdessä, että Sauber oli niin innokas saamaan Räikkösen riveihinsä, että se uhmasi jopa Red Bullin vaatimuksia. Heidfeldin mukaan Red Bull halusi hänen tallitoverikseen brasilialaisen Enrique Bernoldin eikä Räikköstä.

Heidfeld totesi Autosportille, että Sauberin ratkaisu suosia kuljettajapäätöksessä Bernoldin sijaan Räikköstä tulehdutti tallin ja Red Bullin välejä ja vaikutti yhteistyön päättymiseen hieman myöhemmin. Tämä on mielenkiintoista sikälikin, että myöhempinä aikoina Red Bullista kehittyi omine talliprojekteineen entistä suurempi vaikuttaja F1-sarjaan, ja se on vuosien varrella ollut siis myös Räikkösen henkilökohtaisena tukijana.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?