Ranskan GP: F1-lähetyksiin tulee uusi ominaisuus - Formula 1 - Ilta-Sanomat

F1-lähetyksiin tulee uusi ominaisuus – tästä on kyse uudessa tv-grafiikassa

Ranskan GP:ssä nähdään uutta tv-grafiikkaa. F1 ja AWS pyrkivät datan avulla näyttämään katsojille, miten kuljettajat suoriutuvat kalustoonsa nähden.

Malliesimerkki AWS:n uudesta tv-grafiikasta.

19.6. 14:46

Valtteri Bottas oli 10:s ja Kimi Räikkönen 14:s.

Toinen ajaa Mercedeksellä, toinen Alfa Romeolla. Kumpi heistä onnistui paremmin ja kuinka paljon paremmin he olisivat omilla autoillaan voineet suoriutua?

Esimerkki on kahden viikon takaa Azerbaidzhanin GP:n aika-ajoista.

Nyt Ranskan GP-viikonloppuna F1 ja AWS (Amazon Web Services) esittelevät uuden tv-grafiikan (Driver Performance), jolla se pyrkii avaamaan katsojille, miten kuljettajat suorittavat suhteessa muihin, kun otetaan huomioon heidän autojensa suorituskyky.

Kyseessä on yksi kuudesta uudesta grafiikasta, jotka F1 ja AWS esittelevät tämän kauden aikana.

- Fanit aina miettivät, että kun vaikkapa Lewis Hamilton tai Max Verstappen ajaa paalupaikalle, kuinka hyvin esimerkiksi 12:nneksi sijoittunut ajoi verrattuna heihin? Miten hyvä oli vaikkapa Nicholas Latifin kierros omalla kalustollaan, F1:n datajohtaja Rob Smedley alustaa Ilta-Sanomille.

Tähän pyritään vastaamaan teknologian keinoin, ja televisiografiikoissa nähdään jatkossa kuskien suoritusvertailuja.

F1-sarjan talleilta keräämä julkinen data, sen oma tekninen tietous ja ajoneuvomallinnus yhdistetään AWS:n data-analytiikkaan ja koneoppimiseen.

– Ensin täytyy rakentaa tosi monimutkaiset mallit, ja sitten tulokset täytyy onnistua esittämään yksinkertaisessa formaatissa, jotta ne ovat kaikille faneille ymmärrettävissä. Haluamme laajentaa katselukokemusta ja tuottaa lisäarvoa katsojille.

Yksi jo aiemmin esitellyistä uusista grafiikoista on ollut kolmansien harjoitusten jälkeen nähty ennuste kuljettajien suorituskyvystä aika-ajoissa.

Grafiikat ovat saaneet osakseen myös kritiikkiä. Esimerkiksi viime kisaviikonloppuna Bakussa monet ihmettelivät, kun heikon startin viikonloppuun saaneen Mercedeksen Lewis Hamilton oli ennusteen mukaan ykkössuosikki paalupaikalle.

Rob Smedley muistetaan parhaiten Felipe Massan kisainsinöörinä Ferrarilta 2006-13. Sen jälkeen Smedley työskenteli Williamsilla vuoteen 2018. F1-sarjan palvelukseen hän astui 2019 Ross Brawnin aloitteesta.

Ennuste oli kuitenkin yllättävän osuva. Hamilton oli kuin olikin eturivissä, toisessa lähtöruudussa. Charles Leclerc otti paalupaikan.

– Keinoäly käyttää koneoppimista ja ymmärtää mallinnusten kautta, mitä aiemmin on tapahtunut. Se ymmärtää enemmän kuin vain yhden tilannekuvan, Smedley sanoo.

– Jos katsoi viikonloppua, näytti, että Mercedeksellä oli vaikeaa, mutta meillä on tieto, miten viikonloppu normaalisti etenee. AI myös tunnistaa, millaisia parannuksia auto on tehnyt ensimmäisestä harjoituksesta toiseen ja kolmanteen.

– Red Bull näytti tosi vahvalta paalun suhteen Bakussa. Yritimme kertoa, että nyt ei kannata sulkea televisiota ja olettaa, että Max on jo hoitanut homman, sillä tästä tulee vielä tosi tiukkaa, Smedley kertoo IS:lle.

Sataprosenttisella varmuudella mitään ei tietenkään voi ennustaa – mutta niin ei ole tarkoituskaan.

– Se ei ole matemaattisesti mahdollista. Emmekä me yritä kertoa tuloksia ennen kuin oikeat tulokset ovat selvillä. Se olisi myös täysin tylsää, jos tietäisimme tulokset etukäteen.

Lue lisää: Max Verstappen ylivoimaisena ennakkosuosikkina aika-ajoihin – Bottas oli Hamiltonia nopeampi

Lue lisää: Miten Valtteri Bottas voi saada jatkosopimuksen Mercedekselle? Toto Wolff täräytti tyhjentävän vastauksen

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?