Jacques Villeneuve kertoo, miksi ei koskaan korjannut välejään Michael Schumacherin kanssa - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Jacques Villeneuve kertoo, miksi ei koskaan korjannut välejään Michael Schumacheriin – yksi ratkaisu suisti uran tyystin raiteiltaan

Jacques Villeneuve ja Michael Schumacher taistelivat rajusti maailmanmestaruudesta 1997.

Michael Schumacher ja Jacques Villeneuve yhteiskuvassa 2012.­

13.4. 6:44

F1-kausi 1997 oli dramaattinen. Puolustava maailmanmestari Damon Hill sai lähteä tylysti Williamsilta kauden 1996 jälkeen ja suuntasi keskikastin Arrowsiin. Vasta toista kauttaan sarjassa aloitelleesta Jacques Villeneuvesta tuli 1990-luvun mahtitallin uusi ykköshevonen.

Samaan aikaan Ferrari ja Michael Schumacher parantelivat asemiaan heikon kauden 1996 jälkeen ja olivat valmiita huipulle.

Kahden kiivaan kilpailijan yhteenotosta seurasi koko kauden jatkunut draama, joka huipentui kauden päätöskilpailussa Jerezissä. Schumacher kiilasi päin hänet ohittanutta Villeneuvea kesken kilpailun, ajautui itse hiekalle ja joutui keskeyttämään.

Villeneuve kurvaili maaliin ja maailmanmestariksi. Schumacherin koko kauden tulokset hylättiin tahalliseksi katsotun tempun vuoksi.

Villeneuve ja Schumacher kilvoittelivat radalla eivätkä olleet ystäviä sen ulkopuolellakaan. Asian vahvisti kanadanranskalainen 50 vuotta täyttänyt Villeneuve Gazzetta dello Sportin haastattelussa.

– Meillä ei ollut minkäänlaista suhdetta radan ulkopuolella. Ei siinä sen kummempaa, emme vain tulleet toimeen, Villeneuve kertoi lehdelle.

Tämän seurauksena kaksikko ei myöskään koskaan selvittänyt välejään. Ei varsinaisesti ollut ystävyyttä, mitä pelastaa.

– Kumpikaan meistä ei koskaan vain ottanut asiakseen puhua asioita selväksi (Jerezin jälkeen).

Asetelman teki omalla tavallaan kiusalliseksi se, että Gilles Villeneuve, Jacquesin isä, oli todellinen Ferrarin legenda. Nuorempi Villeneuve kilpaili kiivaasti isänsä tallia vastaan vuodesta toiseen.

Gilles menehtyi kesken kauden 1982 sattuneessa onnettomuudessa.

– Taistelin Ferraria vastaan. Kun Schumacher oli siellä, niin tallissa ei ollut tilaa Villeneuveille.

Villeneuven mestaruuskauden jälkeen F1:n arkitodellisuus muuttui lähes kertaheitolla. Williams jäi sääntöuudistusten jalkoihin ja samaan aikaan McLaren nousi huipulle. Mika Häkkinen voitti kaksi mestaruutta peräjälkeen, jonka jälkeen Schumacher ja Ferrari aloittivat vuosia jatkuneen dominointinsa.

Villeneuve puolestaan romahti pikavauhtia huipulta.

Williamsin sisällä hänen suorituksiaan kaudella 1998 pidettiin jopa parempina kuin mestaruusvuonna, mutta se ei näkynyt tulostaululla, kun menopeli oli niin heikko. Tämän jälkeen kuskimarkkinoiden kuumin nimi suuntasi BAR-talliin, jota pyöritti hänen managerinsa Craig Pollock. Talli oli käytännössä rakennettu Villeneuvea varten.

Villeneuve kuvattuna BARin ratissa syyskuussa 2003.­

Kesti vuosia ennen kuin auto oli kilpailukykyinen. Siihen mennessä Villeneuven parhaat päivät olivat jo takanapäin. BAR-siirto oli valtava tienhaara F1:n historiassa, koska Villeneuvelle oli samaan aikaan tarjolla myös penkki ylivoimaisen McLaren ratissa, Häkkisen tallikaverina. Hän halusi kuitenkin BARille.

Loppu on historiaa.

– Oli hienoa rakentaa talli alusta alkaen. Omistin osan tiimistä ja laitoin siihen paljon rahaa, vaikka se pitikin pitää piilossa. Olen ylpeä, koska harva on onnistunut tuollaisessa tilanteessa, ja siitä tallista syntyi lopulta Mercedes. Toki kuskina, jos katson tuloksia, se oli väärä ratkaisu. Tulosmielessä olisi ollut paljon järkevämpää siirtyä McLarenille. He voittivat silloin kaiken.

Villeneuve hyppäsi historiikissaan muutaman pykälän yli. BAR syntyi legendaarisen Tyrrellin pohjalle kaudeksi 1999. Vuonna 2006 japanilainen autojätti Honda osti tallin ja nimesi sen itsensä mukaan.

Japanilaisyhtiö pysyi mukana vain kolmen kauden ajan, jonka jälkeen Ross Brawn osti sen jäämistön ja nosti ryhmän maailmanmestariksi 2009. Vuodesta 2010 Brackleyn päämajassa ollaan toimittu Mercedeksen nimellä.

Villeneuve ajoi BARin autolla 1999–2003. Kaudella 2004 hän piipahti epäonnistuneesti Renault’lla ja ajoi vielä kaksi kautta Sauberilla ennen kuin hänen aikansa F1:ssä oli lopullisesti ohi.

Hän yritti vielä perustaa omaa nimeään kantaneen tallin kaudeksi 2011, mutta hanke kariutui.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?