Lewis Hamiltonin ja Mercedeksen neuvottelut jumittuivat – asiantuntija kulissipeliä - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Lewis Hamiltonin ja Mercedeksen neuvottelut jumittuivat – asiantuntija valottaa F1-maailman kulissien takaista peliä

Lewis Hamiltonin ja Mercedeksen johdon välillä on sopimusneuvotteluissa iso kuilu.

Lewis Hamiltonin jatkosta Mercedeksen F1-tallissa ei ole vielä tietoa.­

18.1. 14:25

F1-tähti Lewis Hamiltonin ja Mercedeksen väliset sopimusneuvottelut ovat edelleen jumissa.

Seitsemän maailmanmestaruutta urallaan – joista kuusi Mercedeksellä – voittanut Hamilton on pannut saksalaisen autojätin koville. Kauden aloittaviin testeihin on enää reilu puolitoista kuukautta aikaa. Ne pidetään Bahrainissa 12–14. maaliskuuta.

25 vuotta F1-sarjan sisäpiirissä pyörinyt konkaritoimittaja Dieter Rencken kirjoittaa tuoreessa kolumnissaan Hamiltonin ja Mercedeksen neuvotteluvaikeuksista. Kyse on pääasiassa rahasta, kuten entinen F1-tallipomo Eddie Jordankin asian viikonloppuna ilmaisi.

Mutta osapuolet ovat puhuneet julkisuudessa monipolvisista neuvotteluista. Millaisesta erosta, ja mitä kaikkea asiaan sisältyy, sitä eritteli itsekin sopimusneuvotteluja urallaan hoitanut Rencken Racefans-sivuston kirjoituksessaan.

– Yksi sopimuksista, joiden tekemisessä autoin F1:ssä, oli 109 sivua pitkä. Kaikkia näkemiäni sopimuksia eri luokissa yhdistää hämmästyttävällä tavalla samanlainen jargon ja tyylittely. Lakimiesten tarvitsee käytännössä vain leikata ja liimata, sitten täyttää tyhjät kohdat. Syy on selvä: lakimiehet nojaavat ennakkotapauksiin. He eivät keksi sopimuksia uudelleen, Rencken kirjoittaa.

Käytännössä sopimuspohjat ovat siis hyvin samankaltaisia kuljettajista ja luokista riippumatta. Niihin lisätään toki henkilökohtaisia pykäliä ja osapuolten tapauskohtaisia vaatimuksia tai optioita. Nämäkin ovat useimmiten hyvin samankaltaisia.

Renckenin mukaan F1:ssä kuljettajat ja talliväki vaihtavat siinä määrin paikkoja, että sopimukset ovat ikään kuin sulautuneet hyvin yleisiksi dokumenteiksi.

– Pilkut ja pisteet tarvitsee piirtää ja tyhjät kohdat täyttää. Ne tyhjät kohdat sisältävät useimmiten numeroita. Sopimuksen pituus, pr-tehtävien määrä, palkat ja bonukset, kuinka monta varikkopassia saa käyttöönsä, matkakulujen hoitaminen ja niin edelleen. Kun näistä on sovittu, niin loput yli satasivuisesta sopimuksesta syntyy päivässä parissa. Jos osapuolten ”numeroissa” on eroja, neuvottelut viipyvät.

Tiettävästi neuvotteluissa hiertää rahan lisäksi sopimuksen pituus. Mercedes haluaisi solmia yhden vuoden jatkon, Hamilton haluaa pidemmän diilin.

Rahallinen ero osapuolten välillä on merkittävä. Racefans ja Corriere Dello Sport raportoivat kauden loppupuolella, että ero on 300 prosenttia. Mercedeksen pääjohtaja Ola Källenius haluaa rajata Hamiltonin palkan maksimissaan 20 miljoonaan dollariin, kun taas Hamilton haluaa 60 miljoonaa ja lukuisia etuja päälle.

Vielä ei ole tiedossa, miten paljon osapuolet ovat tulleet toisiaan vastaan. Källenius haluaa pitää Mercedeksen F1-tiimin voitollisena, sillä korona on puraissut autojätin taloutta tuntuvasti. Se odottaa jopa 20 prosentin pudotusta myynnissä koronan vuoksi. Lisäksi yhtiö on ilmoittanut irtisanovansa peräti 10 000 työntekijää.

Toinen huoli Hamiltonin kannalta on häntä koronasairastumisen aikana tuuranneen George Russellin erinomainen esitys uuden autonsa ratissa.

– Russellin suoritus Sakhirin GP:ssä laski Hamiltonin urheilullista arvoa merkittävästi, joten se on varmasti ongelma osapuolten välillä. Kun huomioidaan, että sopimusta ei ole syntynyt – ellei sitä ole onnistuttu käsittämättömästi pitämään kaikilta piilossa – se osoittaa suuren kuilun olevan edelleen olemassa. Tekosyyksi eivät käy enää käynnissä oleva kausi tai liioin joulun pyhätkään. Kuten selvitin, sopimus syntyy hyvin nopeasti, jos osapuolet ovat samalla sivulla. Kausi päättyi kuukausi sitten.

Rencken arvioi, että molemmat osapuolet yrittävät viivytellä viimeiseen saakka ja tällä painostaa toista osapuolta antamaan ensin periksi. Tässä piilee merkittäviä riskejä molemmille.

Mercedes tietää, että Russell on saatavilla murto-osaan Hamiltonin hinnasta. Toisaalta jos talli haluaa jatkaa Hamiltonin kanssa, se riskeeraa britin siirtymisen sapattivuodelle. Hamiltonilla ei ole ollut vapaavuotta kilvanajosta sen jälkeen kun hän oli seitsemänvuotias.

Oberstdorfin MM

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?