Emma Kimiläinen paljasti Shikaani-podcastissa – tarjottuun formulasopimukseen liittyi outo ehto: ”Pitäisikin olla täysin topless” - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Emma Kimiläinen paljasti Shikaani-podcastissa – tarjottuun formula­sopimukseen liittyi outo ehto: ”Pitäisikin olla täysin topless”

Emma Kimiläinen puhui Shikaani-podcastissa urastaan ja myös rata-autoilun maailman varjopuolista.

Emma Kimiläinen on kokenut urallaan absurdeja tilanteita.­

28.12.2020 17:10

Rata-autoilija Emma Kimiläinen vieraili viime viikolla formula-aiheisessa Shikaani-podcastissa puhumassa urastaan. Hän kertoi lähetyksessä muun muassa urallaan kohtaamistaan vaikeuksista ja siitä, millaista on ollut olla nainen rata-autoilun maailmassa.

Formulamaailmassa urakehitykseen vaikuttaa ajotaitojen lisäksi moni muukin asia, kuten rahoitus. Vauhdin puolesta Kimiläinen uskoo, että olisi pystynyt ajamaan F1-sarjassa, vaikka paikkaa sinne ei koskaan auennut. Hän on ajanut urallaan useita sittemmin kuninkuusluokassa ajaneita kuljettajia vastaan ja pystynyt päihittämään heitä alemmissa luokissa.

Kimiläinen on ajanut samassa tallissa esimerkiksi Valtteri Bottaksen ja Kevin Magnussenin kanssa ja kertoi opettaneensa aikanaan Marcus Ericssonille ajolinjoja. Magnussenin kanssa hän ajoi saksalaista ADAC Formel Masters -sarjaa.

Kimiläinen ei kokenut tulleensa kohdelluksi hyvin tallissaan. Hän oli sarjassa Audin rahoittamana kuljettajana, mutta koska Audilla ei ollut omaa tallia, merkki hoiti hänet Volkswagenin pyörittämään talliin. Suomalaisen menestys ei vaikuttanut kuuluvan tallin johdon intresseihin.

– Koin simputusta ja ikäviä sukupuoleen liittyviä asioita. Vaikutti siltä, ettei minulla ollut lupaa menestyä. Olin testeissä nopeimpien joukossa, mutta kisassa autoni ei sitten kulkenutkaan, kun sitä säädettiin huonompaan suuntaan. Hollannin Assenissa järjestimme mekaanikon kanssa salatapaamisen ja hoidimme säädöt kuntoon. Ajoin paalulle, johdin kisaa viimeiselle kierrokselle asti ja sijoituin toiseksi, Kimiläinen kertoi podcastissa.

Kimiläisen mukaan hän johti myös seuraavaa kisaa, kunnes Magnussen ajoi hänen autonsa kylkeen. Tuon kisan jälkeen suomalaisen mekaanikko sai väistyä tehtävästään.

Kimiläinen sai huomata jo lapsena, että tytön pärjäämisessä kartingkisoissa oli joidenkin ihmisten mielestä jotakin outoa. Hänen ollessaan 5–6-vuotias, kilpakumppani purskahti itkuun huomattuaan tulleensa tytön ohittamaksi. Kimiläisen mukaan kuljettajat olivat tiiviisti samaa porukkaa ja touhusivat varikolla yhdessä, mutta aikuisten käytös oli joskus arveluttavaa.

Tällainen tapaus sattui esimerkiksi kilpailua edeltävänä testipäivänä Ylivieskassa. Kimiläisen mukaan hän oli ohitellut testeissä erästä poikaa, jonka isä ei katsonut sitä hyvällä.

– Hän oli isokokoinen kaveri, jonka käsiin oli pinttynyt vuosien öljyt. Kävelin varikolla tukka kahdelle letille letitettynä. Hän tuli vastaan sivuleikkurit kädessään, asetti leikkurin letin kohdalle ja sanoi: ”V*ttu vielä kerran ohitat mun pojan, niin leikkaan sulta letin.” Olin silloin varmaan 10-vuotias.

Kyseenalaisia tilanteita on tullut vastaan myöhemminkin. Vuonna 2010 hän neuvotteli sopimuksesta yhdysvaltalaiseen IndyCar-sarjaan. Kun hänen oli määrä matkustaa Yhdysvaltoihin tekemään sopimusta, sille paljastui käsittämätön ehto.

Talli oli neuvottelujen aikana luvannut, että kuljettajan ei tarvitse tuoda yhteistyökumppaneita mukanaan, vaan nämä hommat on jo hoidettu. Talli ei kuitenkaan ollut innokas paljastamaan hankkimaansa sponsoria.

– Olin jo lähdössä sinne, mutta soitin ja halusin tietää, mikä tämä kuvio oikein on. Sieltä vastattiin: ”Meillä on ollut hieman erimielisyyksiä kumppanin kanssa. Alun perin oli sovittu, että bikineissä, mutta nyt pitäisikin olla täysin topless.” Ihmettelin että mikä juttu, kunnes selvisi että tämä kumppani oli ”korkean luokan miestenlehti”.

Kimiläinen oli tuolloin sanonut, ettei hän ala riisua tai suostu seksistisiin kuviin. Tämän episodin jälkeen Kimiläinen piti neljä vuotta taukoa kilpa-ajamisesta.

Vuonna 2019 Kimiläinen alkoi ajaa pelkästään naiskuskeille tarkoitettua W Series -sarjaa. Hän pystyi terveysongelmien takia ajamaan vain puolet kauden kuudesta kisasta, mutta keräsi niistä eniten pisteitä ja löi tauluun nopeimmat kierrokset.

Sarja on kilpailuasetelmaltaan mielenkiintoinen, sillä autot ovat samanlaisia keskenään ja sen lisäksi kisaviikonlopun alkajaisiksi kuljettajien työvälineet arvotaan. Arvonnassa kuski saa auton lisäksi tämän mukana tulevat kaksi insinööriä ja mekaanikon.

Ensi kaudella sarjalle on luvassa rutkasti lisänäkyvyyttä, sillä sen kahdeksan osakilpailua ajetaan F1-kisaviikonloppujen yhteydessä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?