Romain Grosjean törmäsi 221 km/h nopeudessa seinään – kiistelty uudistus pelasti kuskin hengen - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Romain Grosjeanin auto törmäsi 221 km/h nopeudessa seinään ja räjähti liekkeihin – tällainen on F1-kuskin pelastanut kiistelty uudistus

Kun halo-turvakaari otettiin käyttöön, fanit, kuljettajat tai asiantuntijatkaan eivät liiemmin pitäneet siitä.

Romain Grosjeanin auto syttyi tuleen onnettomuudessa sunnuntain F1-kisassa.­

2.12.2020 10:11

Halo-turvakaari todennäköisesti pelasti Haasin kuljettajan Romain Grosjeanin hengen.

Turvakaari suojasi ranskalaista onnettomuuden aikana, kun hänen VF-20 -menopelinsä paiskautui 221 km/h vauhdissa Bahrainin F1-radan kaiteeseen.

Titaanista tehty rakenne F1-auton ohjaamon ympärillä otettiin käyttöön kaudeksi 2018. Turvakaari suojelee kuljettajia auton ulkopuolelta tulevien esineiden osumilta.

FIA halusi lisäsuojaa kuljettajille pian sen jälkeen, kun pitkään sairaalahoidossa ollut Jules Bianchi menehtyi Japanin GP:ssä sattuneessa onnettomuudessa saamiinsa vammoihin vuonna 2015.

Halo ei ollut missään tapauksessa kuljettajien, asiantuntijoiden tai fanien suosiossa, kun se otettiin käyttöön. Itsekin vakavassa onnettomuudessa loukkaantunut F1-legenda Niki Lauda puhui turvakaarta vastaan.

Laudan mielestä halo ”tuhoaa F1-auton dna:n”.

Nykyisen F1-väen kritiikki oli pitkälti esteettistä. Ajamista halo ei testien perusteella haitannut. Mercedeksen tallipomo Toto Wolff letkautti aikoinaan, että haluaisi ”leikata halon irti moottorisahalla”.

Nykykuljettajien mielipiteet jakaantuivat tiukasti. Esimerkiksi Lewis Hamilton oli aluksi turhautunut turvakaareen.

Molempien mieli muuttui myöhemmin, eikä vähiten kaudella 2018 sattuneen vakavan onnettomuuden vuoksi.

Tuolloin Fernando Alonson ilmalentoon lähtenyt McLaren osui Charles Leclercin Sauberin turvakaareen. Monacolaisen kohtalo olisi voinut olla hyvin erilainen ilman haloa.

Mercedes suunnitteli ensimmäisen turvakaaren jo vuonna 2015 ja Ferrari testasi sellaista ensimmäisenä 2016. Laitteen käyttöönottoon meni kuitenkin vielä reilusti aikaa, kun oikeanlaista ratkaisua etsittiin huolella.

F1-pomo Ross Brawn painotti Bahrainin kilpailun jälkeen halon merkitystä Grosjeanin hengen pelastumisessa.

– Kaikki tallit, jotka tukivat halon kehittämistä, ansaitsevat kiitosta. Jos muistatte, niin sen mukaantulo aiheutti melkoisen kalabaliikin. Nyt kukaan tuskin enää kiistää sen hyödyllisyyden, ei tämän päivän tapahtumien jälkeen, Brawn sanoi GPfans-sivuston mukaan.

Jules Bianchin äiti lähetti lämpimän viestin Grosjeanille tämän vakavan onnettomuuden jälkeen.

– Halo otettiin käyttöön poikani onnettomuuden jälkeen, ja se pelasti Romainin hengen tänään. Tämä on loistavaa. Olen iloinen, että hän on kunnossa, Christine Bianchi kertoi ranskalaismedialle.

Romain Grosjean oli liekkien keskellä 28 sekuntia. Ranskalaisen Haas VF-20 -menopeli jysähti ensimmäisellä kierroksella Bahrainin F1-radan kaiteeseen ja katkesi kahtia. Auto räjähti välittömästi ilmiliekkeihin.

Piinaava odotus päättyi onnellisesti, sillä Grosjean pääsi autosta ulos. Kuljettaja kärsi palovammoja käsiinsä ja nilkkoihinsa, mutta selvisi muuten fyysisesti onnettomuudesta ehjin nahoin.

Romain Grosjeanin auto halkesi kahtia kovassa törmäyksessä.­

– Päivitys sairaalasta – en ehkä pysty vastaamaan kaikkiin viesteihin vähään aikaan. Kiitos kaikille kannustuksesta ja FIAlle ja lääkintähenkilökunnalle, joka huolehti minusta. Toivottavasti näen teitä pian, Grosjean viestitti somessa sairaalasta.

Maanantaina Haas tiedotti ranskalaiskuljettajan toipumisen etenevän hyvin. Hänen odotetaan pääsevän sairaalasta jo tiistaina.

Haas oli 221 km/h vauhdissa kun se osui kaiteeseen. Kansainvälisen autoliitto FIA:n mukaan Grosjeain onnettomuus tuotti hurjat 53 g:n voimat. Kaikesta huolimatta Grosjean pystyi nousemaan autosta omin voimin – oltuaan liekkimeressä melkein puoli minuuttia – ja nilkuttamaan lääkärien hoidettavaksi.

– Ilman joitain vuosia sitten kehitettyä haloa en olisi täällä tänään, Grosjean jatkoi viestissään.

Vaikka Grosjeanin auto katkesi kahtia ja paloi täysin, säilyi turvakaari ehjänä.

Turvakaari ei ole ensimmäinen eikä varmasti viimeinen turvallisuutta parantava keksintö, joka autourheilussa otetaan käyttöön.

Kuolema kuului kiinteänä osana moottoriurheiluun sen synnystä aina vuosikymmeniä eteenpäin. Kun riskit hyväksyttiin, tehtiin turvallisuuden eteen kovin vähän. Autourheilupomot heräsivät suojelemaan kuljettajien päitä vasta suurten tragedioiden järisyttäminä, eivätkä vain Bianchin tapauksen jälkeen.

Suurimmat kehitysaskeleet on otettu 1990-luvulta eteenpäin. Ayrton Sennan kuolemaan johtanut onnettomuus Imolassa 1994 ja Mika Häkkisen hengenvaarallinen ulosajo Adelaidessa 1995 johtivat siihen, että autojen ohjaamon kokoa suurennettiin, ja ohjaamon sivuja nostettiin merkittävästi. Tämän tarkoituksena oli estää pään raju heiluminen kovan yhteentörmäyksen seurauksena.

Autourheilumaailma suhtautuu usein nihkeästi uudistuksiin. Lääkärit Robert Hubbard ja Jim Downing taistelivat 20 vuotta keksintönsä puolesta. Vuonna 2003 FIA määräsi kaksikon kehittämän HANS-niskatuen pakolliseksi F1-sarjassa ja nykyisin se on pakollinen liki sarjassa kuin sarjassa.

Esimerkiksi Robert Kubican HANS pelasti Kanadan GP:ssä vuonna 2007, mutta monen kuljettajan kannalta keksintö tuli käyttöön liian myöhään.

Vuosia myöhemmin kaikki nämä keksinnöt yhdessä auttoivat ranskalaiskuljettaja Grosjeania nousemaan omin voimin 221 km/h tapahtuneesta onnettomuudesta liekkimeren keskeltä turvaan.

Artikkelia on korjattu klo 12.26. Leclerc ajoi onnettomuuden aikaan Sauberilla, ei Ferrarilla.

Grosjeanin auto paloi täysin ja halkesi kahtia, mutta turvakaari säilyi ehjänä. Se pelasti Grosjeanin hengen.­

Fernando Alonson McLaren lähti hurjaan ilmalentoon törmäyksen jälkeen Belgian F1-kisassa 2018. Alonson auto olisi todennäköisesti osunut Charles Leclerciä päähän ilman turvakaarta.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Oberstdorfin MM

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?