Kommentti: Miten ihmeessä Romain Grosjean selvisi kolaristaan? - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Kommentti: Miten ihmeessä Romain Grosjean selvisi kolaristaan?

Romain Grosjean selvisi kuin ihmeen kaupalla, kiitos turvallisuuden eteen tehdyn työn ja hyvän onnen, kirjoittaa Tommi Koivunen.

29.11.2020 17:16

Nyt kävi huonosti.

Se oli ensimmäinen ajatus, kun Bahrainin GP oli käynnistynyt ja tv-kuvissa näkyi yhtäkkiä valtava tulipallo. Viimeksi muistan nähneeni jotain yhtä pelottavaa F1-kisassa 2001, kun Luciano Burtin Prost upposi rengasvallin sisään. Jules Bianchin traagista onnettomuutta ei televisiokuvissa ymmärrettävästi näytetty 2014.

Pelko kasvoi, kun tv-lähetyksessä kuvattiin punaisesta lipusta huolimatta vain Lewis Hamiltonin johtamaa letkaa, joka oli ajamassa keskeytetyn kisan takia varikolle. Mitä siellä on tapahtunut, kun kansainvälistä kuvaa ei voida siirtää kolaripaikalle?

Helpotus oli valtava, kun kuva viimeinkin piinallisten hetkien jälkeen vietiin lääkintähenkilökunnan huomassa olleeseen Romain Grosjeaniin, joka oli tolpillaan.

Sen jälkeen voitiin myös näyttää uusintakuvia onnettomuudesta, ja F1-maailma kysyi kollektiivisesti samaa kysymystä: miten ihmeessä ranskalaiskuljettaja selvisi hengissä autosta, joka meni kahtia ja syttyi valtaviin liekkeihin?

Kiitos kuuluu vuosikymmenten mittaiselle turvallisuuden eteen tehdylle, yhä jatkuvalle työlle ja uusille innovaatioille kuten halo-turvakaarelle, todella ripeästi toimineelle rata- ja lääkintähenkilökunnalle sekä sattumalle ja hyvälle onnelle. Erityiskiitos siis F1-lääkärille Ian Robertsille ja lääkintäauton kuljettajalle Alan van der Merwelle sekä muille sankareille.

Itse onnettomuus meni täysin Grosjeanin piikkiin, sillä hän leikkasi vaarallisesti Daniil Kvjatin eteen ja aiheutti yhteentörmäyksen, joka paiskasi auton ratakaiteeseen. Luojan kiitos Grosjean selvisi pienin vammoin – voi vain kuvitella, mitä Kvjatinkin mielessä ehti liikkua.

Raju tilanne oli hyvä muistutus kaikille, myös kuljettajille, siitä, millä riskeillä F1-kuljettajat yhä 2020-luvulla istuvat autoihinsa – ja 19 miestä istuu taas Bahrainissa, kun radan reunavallit on korjattu.

Siihen formula ykkösten suosio myös on perinteisesti perustunutkin: kuolemaa uhmaaviin hurjapäihin, joiden halutaan nähdä menevän äärirajoille – muttei niiden yli. Kuolemaa ei kukaan halua nähdä, ja luojan kiitos siltä vältyttiin myös Bahrainissa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Oberstdorfin MM

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?