Kommentti: Hondan lähtö jättää F1:lle ison ongelman - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Kommentti: Hondan lähtö jättää F1:lle ison ongelman – Red Bullin yllä roikkuu karmiva alasin nimeltä Max Verstappen

Max Verstappenin mehukas sopimuspykälä on iso huolenaihe brittitallille, kirjoittaa Janne Oivio.

Max Verstappen on Red Bullin tähtikuljettaja.­

2.10. 20:00

Honda lähtee F1:stä – taas.

Japanilaisyhtiö on ottanut tavakseen pistäytyä autourheilun kuninkuusluokassa ja sen jälkeen ottaa taas hengähdystauon. Omana tallinaan Honda R&D Company kisasi 1960-luvulla ja 2006–08 Honda pyöritti omaa talliaan pitkän tauon jälkeen.

Moottorintoimittajana japanilaisyhtiö oli parhaimmillaan. 1983–92 suurin menestys tuli Williamsin, McLarenin ja Lotuksen virtalähteenä. Yhteistyöt poikivat useita maailmanmestaruuksia.

Honda palasi 2000-luvulla ja uudelleen 2015. Tuorein projekti alkoi katastrofaalisella McLaren-kimpalla. Sittemmin Red Bullin ja Alpha Taurin kanssa on mennyt paremmin.

Vaikka Hondan tuorein F1-hanke ei ollutkaan niin menestyksekäs kuin yhtiö varmasti toivoi niin sen lähtö sarjasta on kaikkineen raju isku.

Näillä näkymin kaudesta 2022 lähtien mukana on enää kolme voimanlähteiden toimittajaa (Mercedes, Renault, Ferrari), joista jokaisella on oma tehdastallinsa.

10 tallin voimanlähteiden toimittaminen kolmen firman voimin on iso tehtävä.

Alati kalliimpi F1-sarja kaipaisi uusia autoyhtiöitä pönkittämään sarjan moninaisuutta. F1-Insider kertoi perjantaina sisäpiirilähteidensä nojalla, että Red Bull neuvottelisi yhteistyötä Porschen kanssa alkavaksi joidenkin vuosien kuluttua.

Se olisi F1:lle lottovoitto. Volkswagen-yhtiötä on kaivattu F1-sarjaan vuosien ajan. Nyt tosin ollaan vasta huhupuheiden tasolla.

Lähtisikö Volkswagen tai joku muu iso autoyhtiö F1:een?

Näin ei usko ainakaan entinen F1-pomo Dave Richards. Hänen gpblogille antaman lausunnon mukaan nykysääntöjen mukaisen turbohybridimoottorin kehittäminen on niin kallista ja moottorit liian monimutkaisia.

Tästä päästään vielä ongelman jatko-ongelmaan. Mitä tapahtuu ”junioritalleille” kuten Alfa Romeolle, Alpha Taurille ja miksei Haasillekin, jos sarjan moottoritoimittajien rahkeet toimittaa teknologiaa ja voimanlähteitä liian monelle tallille eivät riitä?

Hupeneva tallien määrä olisi nolo isku F1:lle sekin, vaikka esimerkissä mainitut tallit kisaavatkin sijoista ynnä muuta.

Kenties mielenkiintoisempi pointti sivustolla oli, että Red Bull saattaa ottaa Hondan ensi kauden moottorit omaan jatkokehitykseensä, koska sitä ei kiinnosta kimppakiva minkään jäljelle jäävän moottoritoimittajan kanssa.

Mercedes ja Ferrari ovat aiemmin kieltäytyneet toimittamasta voimanlähteitä Red Bullille, koska kisaavat tämän kanssa maailmanmestaruudesta.

Välit Renaultiin paloivat täysin turbohybridimoottorien aikakauden alussa, kun Christian Horner ja kumppanit käyttivät Renaultia syntipukkina odotettua vaatimattomammalle menestykselleen.

Jostain F1:n pitäisi kaivaa se neljäs yhtiö.

Vaikka Red Bull lähtisikin jatkokehittämään Hondan hybridi-V6:tta, ei siltä pohjalta voi jatkaa loputtomiin. Tehtävä ei ole helppo, sillä Honda ei suinkaan ole ainoa autojätti maailmassa, jota kiinnostavat tulevaisuuden energianlähteet polttomoottoreita enemmän.

Ja esimerkiksi Formula E – johon Volkswagenilla saattaa olla jopa kaksi tallia (Porsche ja Audi) – on houkutellut paljon laajemman kirjon yhtiöitä, koska sarja on merkittävästi F1:tä edullisempi.

Red Bullin murheet eivät lopu tähän.

Ykköstallin auton kilpailukyvystä voi vetää kahdenlaisia johtopäätöksiä, ja ne ovat täysin sidoksissa siihen, katsooko Max Verstappenin vai Alex Albonin suorituksia.

Missään muussa tallissa ei näytä olevan yhtä suurta eroa kuljettajien suoritusten välillä. Onko Albon sitten vain täysi turisti? Niinhän sitä ajateltiin Pierre Gaslystakin ennen häntä, kunnes Gasly oli Albonin tapaan kovassa vauhdissa ”junioritallin” autolla.

Ehkä vastaus vain on, että Max Verstappen on kuljettajana aivan omassa luokassaan, samassa megatähtikategoriassa kuin Lewis Hamilton (ja ehkä Charles Leclerc).

Tästä päästään siihen toiseen Red Bullin ongelmaan. Useiden eri kansainvälisten medioiden mukaan Verstappenilla on sopimuksessaan pykälä, joka mahdollistaa tallin vaihtamisen, jos Red Bullilla ei ole kilpailukykyistä voimanlähdettä.

Tämä asettaa hurjia paineita Milton Keynesissä Englannissa majailevalle tallille.

Mitä Red Bullin kilpailukyvylle tapahtuisi, jos ykköstykki päättäisi vaihtaa Mercedeksen – tai miksei jopa Mersun kelkkaan hyppäävän McLarenin – ohjaamoon parin vuoden kuluttua?

Ferrari saattaa olla aivan uudessa iskussa 2022, miksei Renaultkin. Uhkakuvia riittää.

Daniel Ricciardo on ainoa RB-kuski Verstappenin ohella, joka on turbohybridiaikakaudella pystynyt tasaisesti ulosmittaamaan autosta huippuvauhtia irti.

Verstappenista olisi pidettävä siis kiinni, jos mestaruustaistelut kiinnostavat jatkossakin – ja se taas saattaa vaatia melkoisia ihmeitä moottoritoimittajien osalta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?