Kimi Räikkösen huima temppu F1-kisan ratkaisuhetkillä toi MM-pisteitä - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Kimi Räikkösen huima temppu F1-kisan ratkaisuhetkillä toi MM-pisteitä – harmitteli auton vaurioita C Morella: ”Olisi ollut mahdollisuuksia vaikka mihin”

Kimi Räikkönen oli yhdeksäs Toscanan GP:n lopputuloksissa.

Kimi Räikkönen päihitti Sebastian Vettelin Mugellossa.­

13.9. 21:16

Tulihan se sieltä.

Tai siis ne: Kimi Räikkösen kaksi ensimmäistä pistettä tämän kauden MM-sarjassa.

Alfa Romeon kilpailukyky on viimevuotista heikommalla tasolla, joten pisteille on vaikea päästä ilman pientä kaaosta ja muiden keskeytyksiä.

Toscanan GP:ssä Mugellossa keskeytyksiä nähtiin peräti kahdeksan. Kisa oli toden totta kaaosta, sillä se jouduttiin keskeyttämään kahdesti punaisilla lipuilla.

Räikkösen alkukausi on hänen välillä saamastaan kritiikistä huolimatta noudatellut pitkälti samaa kaavaa kuin viimevuotinen, jos Jäämiehen omia suorituksia katsotaan. Tallitoveri Antonio Giovinazzi on pääosin jäänyt jalkoihin tänäkin vuonna.

Kauden avaus-GP:ssä Itävallassa Giovinazzi oli sekavan kisan päätteeksi yhdeksäs ja otti tallin tähän mennessä ainoat pisteet.

Räikkönen keskeytti silloin epäonnekkaasti renkaan irrottua, sunnuntaina Giovinazzi otti hyvän startin mutta joutui punaiset liput aiheuttaneeseen kolariin, kun hän osui kovalla vauhdilla Nicholas Latifiin.

Oli Räikköselläkin taas ohjelmaa: ensimmäisellä kierroksella hän osui yhteen Pierre Gaslyn ja Max Verstappenin kanssa, mikä pakotti suomalaisen ylimääräiselle varikkostopille.

Räikkönen kertoi C Moren mukaan autonsa pohjan vaurioituneen tilanteessa.

–  En tiedä, että mitä siinä oikein tapahtui. En tiedä yllättyikö hän (Gasly) siitä, että miten paljon meidän piti hidastaa toiseen mutkaan. Menetin rytäkässä osia auton lattiasta ja etusiivestä, Räikkönen sanoi ja kertoi autonsa olleen todella vaikea hallita.

Räikkönen Mugellossa.­

Myöhemmin talli mokasi toisella varikkopysähdyksellä, ja todella hidas stoppi tiputti Räikkösen joukon hännille.

Ennen toista uusintalähtöä Räikkönen leikkasi sääntöjenvastaisesti varikon sisääntuloviivojen ulkopuolelta varikkosuoralle. Se toi hänelle viiden sekunnin aikasakon.

Räikkönen lähti 13 kierrosta ennen ruutulippua tehtyyn viimeiseen uusintalähtöön 11. sijalta ja taskussaan aikasakko mutta nousi silti pistesijalle.

Se oli huima temppu ja pohjustui upealla lähdöllä: Räikkönen lähti liikkeelle kuin tykinkuula ja nousi kahdeksanneksi.

Sen sijan hän piti maaliin asti ja löi 1000. juhlakisaansa ajaneet Ferrarit, mutta aikasakon takia Charles Leclerc nousi lopputuloksissa edelle.

Pisteistä huolimatta maku Räikkösen suussa oli katkeransuloinen.

20 vuotta sitten samalla radalla uransa ensimmäiset metrit F1-autolla ajanut suomalainen uskoi, että hän olisi voinut olla paljon korkeammallakin ilman ongelmia ja vaurioitunutta autoa.

– Saimme pisteitä, se on se tärkein juttu. Harmi vain, että nyt olisi ollut mahdollisuuksia vaikka mihin. Olisimme voineet saada tästä vieläkin enemmän irti, Räikkönen sanoi C Morelle välitetyssä haastattelussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?