Uusi suomalaistalli pyrkii huippukisoihin – JJ Lehto ja Aaro Vainio testasivat autoa: ”Oli sairaan makea fiilis” - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Uusi suomalaistalli pyrkii huippukisoihin – JJ Lehto ja Aaro Vainio testasivat autoa: ”Oli sairaan makea fiilis”

Suomalais-tanskalainen talli haluaa auttaa pohjoismaalaisia kuljettajia huipulle.

Jyrki Järvilehto, tallin omistaja Kim Olsen, tallipäällikkö Tomas Siltanen ja Aaro Vainio Kymiringillä.­

17.8. 18:22

Formula ykkösiin Suomesta nouseminen on taloudellisten seikkojen takia nykyään kenties vielä vaikeampaa kuin aiemmin.

Suomalainen, kuntovalmentajana autourheilussa aloittanut ja sittemmin myös kuskimanagerointia tehnyt Tomas Siltanen on nyt lähtenyt mukaan aiemmin KEO Racingina tunnettuun tanskalaistalliin, joka on nyt suomalais-tanskalainen KEO r’ACE.

Sen tähtäimenä on auttaa suomalaisia – ja muita pohjoismaisia – rata-autoilijoita maailmalle urheiluautokisoihin. Tarkoitus on siis tarjota tie ammattilaiseksi, vaikka kuljettajan F1-unelma ei toteutuisi.

Talli järjesti viime viikolla kaksipäiväiset testit KymiRingillä, kun Jyrki Järvilehto ja Aaro Vainio testasivat italialaisen Dallaran rakentamaa LMP2-luokan autoa, jossa on Nissanin V8-moottori.

– Lisäksi pari nuorempaa kaveria testasi LMP3-autoa maanantaina, Siltanen kertoo IS:lle.

Siltanen kertoo, että Vainio on tallin tuleva kisakuljettaja. Järvilehdon kanssa käydään vielä keskusteluita, ja tallilla on lisäksi yksi LMP3-auto, joten kuskikokoonpanoon haetaan Vainion lisäksi kahta muuta nimeä.

Vainion ura pikkuformuloissa katkesi 2013 GP3-sarjassa, mutta hän palasi rata-autoiluun 2017 Siltasen tukemana ja voitti Italian Super GT Cupin mestaruuden.

– Tiedän, millainen kuski Aaro on. Hän on meille suuri voimavara, Siltanen kertoo ja viittaa mm. Vainion, 25, kykyyn auttaa nuorempia ja kokemattomampia kuljettajia.

– Etsimme projektiin ensisijaisesti pohjoismaalaisia nuoria, joiden ei tarvitsisi tulla niin suuren budjetin kanssa.

Jos maailman tilanne sallii, talli suunnittelee ajavansa lokakuussa Monzassa Euroopan Le Mans -sarjan osakilpailussa. Myös perinteikkäät Sebringin ja Daytonan kisat Yhdysvalloissa kiinnostavat, jos koronatilanteen kehitys mahdollistaa sen. Ensi kaudeksi tiimi suunnittelee FIA:n WECiin (World Endurance Championship) osallistumista.

– Oli sairaan makea fiilis päästellä radalla kunnon kilpa-autolla pitkästä aikaa. 15 vuoden pituinen ajotauko ei tuntunut missään, sillä vauhti ja ajolinjat löytyivät jo muutaman kierroksen jälkeen. Nautin täysillä ajamisesta. Nuoruusvuodet palasivat mieleen, Järvilehto, 54, kertoi tallin mukaan testien jälkeen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?